Magistrát nedopustí, aby Orionka upadla v zapomnění. Vyhaslou hvězdu pražských vozoven chce změnit na komunitní centrum
Dle poslední infrastrukturní studie Praze 10 zoufale chybí kulturní a komunitní centrum. Řešení magistrátu? Přizpůsobení a rekonstrukce bývalé vozovny tramvají a trolejbusů na Orionce. Město už na tomto záměru čile spolupracuje se svým přidruženým Institutem pro plánování a rozvoj (IPR), který dává dohromady koncepci možného využití objektu. Jakými nápady se zabývá, a jaká je historie tohoto specifického místa, které se radní Jan Chabr (TOP 09) v minulosti nezdráhal označit za „městské rodinné stříbro“?
Při jednáních o možném budoucím využití Orionky jsou přítomni zástupci ještě jednoho subjektu – současného majitele Dopravního podniku hl. m. Prahy. „Právě finalizujeme jednání s DPP, jejichž výsledkem bude odkoupení areálu Vozovny Orionka městem,“ říká radní pro městský majetek Jan Chabr (TOP 09). Tento krok považuje za logický, vzhledem k tomu, že objekt už dávno přestal sloužit původnímu účelu a v současnosti funguje především jako garáž Dopravního podniku. „Díky šetření IPR víme, co obyvatelům v dané lokalitě chybí, a tak tušíme, co by si přáli. Přesto budu rád, když se domluvíme tak, že si Orionka zachová i něco ze svého původního rázu. Budovy dopravní infrastruktury mají specifickou historii, o Orionce to platí obzvlášť. Chtěl bych, aby koncept pamatoval na možnosti, jak tento odkaz zachovat. Například formou stálé muzejní expozice,“ vyjádřil svá očekávání radní.
Finální slovo ohledně využití Orionky má mít ale veřejnost. S jejím zapojením počítá i Institut pro plánování a rozvoj (IPR), který nyní vypracovává koncepční podklady. Již z předchozích analýz vyplynulo, že obyvatelům Prahy 10 chybí především kulturní a komunitní centrum, které bude nad jiné činnosti preferovat především organizaci aktivit pro děti a mládež. Další možností je vznik zařízení sociální péče. IPR s těmito informacemi operuje už při přípravě projektu, magistrát je pak bezpochyby zohlední ve výběrovém řízení na budoucího provozovatele. Zda stejná osoba bude odpovědná i za rekonstrukci Vozovny, zůstává prozatím otázkou.
Jan Chabr je ale otevřen různým možnostem: „Nemyslím, že by se myšlenky komunitního centra a zařízení sociálních služeb zásadně rozcházely. Ba naopak, prostory Orionky by se mohly stát skutečným místem pro setkávání různých skupin obyvatelstva. Sociálně znevýhodnění by zde přicházeli do kontaktu nejen se svými blízkými, ale taktéž by zde měli k dispozici bohatý kulturní program. Je to určitě nápad, který s kandidáty na provozovatele budeme řešit. O projektu přemýšlíme hlavně z hlediska smysluplnosti využití a zvýšení kvality života dané městské části.“ Nad to doufá, že kromě služby veřejnosti se podaří projekt nastavit tak, aby byl schopen generovat i ekonomické hodnoty.
Areál Vozovny Královské Vinohrady se rozléhá v katastrálním území Prahy 10, přímo na hranicích se sousední městskou částí Praha 3. Zlidovělé pojmenování Orionka nenese objekt vozovny jen tak náhodou. Společně s nedalekým Náměstím U Orionky jsou živoucím mementem slavné historie českého potravinářského průmyslu, která se v těchto místech začala psát v roce 1897. V té době zde totiž zahájila činnost továrna cukrovinkářské firmy Orion.
Objekt Vozovny tvoří tři haly – Horní, Střední a Dolní. V době své největší slávy byly schopny pojmout 70 tramvajových vozů. Tramvaje Vozovnu Královské Vinohrady navždy opustili v roce 1933, po komunistickém převratu se v roce 1949 stala jedním z hlavních stanovišť vozového parku trolejbusů. V roce 2010 zbudovaný pomník připomíná výjezd trolejbusu ze zdejší točny v roce 1972. Právě z Orionky totiž vyjela vůbec poslední trolejbusová linka v historii české metropole.
Vyřazením trolejbusů z dopravního schématu přišla Vozovna Orionka o svůj účel. Do dnešní doby ji Dopravní podnik hl. m. Prahy využívá především jako garáže, dílny a zázemí pro administrativní složky. O Orionce se vážně uvažovalo jako o kandidátovi na sídlo Muzea DPP. V tomto klání ale bohužel prohrála na úkor vozovny v pražských Střešovicích. S ambiciózními plány magistrátu velké Prahy a IPR to ale vypadá, že opomenutému skanzenu městské hromadné dopravy začíná svítat na lepší časy.
Foto: IPR