Mašíni z Divadla Na Jezerce na Dramoxu: před 70 lety začalo jejich drama
Jeden z příběhů studené války, října 1953, si můžete připomenout nejen v kinech, ale i v divadelním představení Mašíni na Dramoxu. Ozbrojená skupina antikomunistů překračuje hranice Československa. Nejsou ale sami, v patách jim jdou příslušníci bezpečnostních sil, kteří část skupiny v NDR brzy dopadnou. Západního Berlína tak nakonec dosáhnou jen bratři Mašínovi a Milan Paumer.
Hrdinové, nebo vrazi? Režisér Jan Jirků v představení Mašíni Divadla Na Jezerce nenutí diváky se rozhodovat, popisuje jejich příběh a jeho dozvuky v české společnosti. „Naše inscenace je nejen poučná, ale hrozně zábavná. Nechceme, aby je někdo vynášel na piedestal. Necháváme divákům prostor utvořit vlastní názor, aby měli možnost se od něčeho odrazit,” přibližuje hru producent Jan Hrušínský.
Šteindler z České sody jako ředitel divadla
Uprostřed divadelní zkoušky se pět herců řeší historií útěku z Československa. Probírají jejich činy, hádají se a hledají, jak dnes zahrát bratry Mašínovi, Ctirada a Josefa. V hlavních rolích herecké legendy z Divadla Sklep Milan Šteindler a Jan Slovák. Zpovzdálí vše pozoruje Miluše Šplechtová jako sestra Zdena Mašínová, která vypráví příběh rodiny a události, během nichž se Mašíni pokouší získat svobodu. „Paní Mašínová je statečná ženská, možná z nich všech nejstatečnější, když osobně dorazila na premiéru, měla jsem velkou trému.” ředitel Jan Hrušínský doplňuje: „Naše hra je divadlo na divadle, baví mě spor režiséra, který touží uvést hru o Mašínech a ředitele, který mu ji 30 let zakazuje, to odráží národní debatu.”
Dějepis v divadle
Na Dramoxu najdete další důležité kapitoly z československých dějin. Při příležitosti oslav 28. října si připomeňte nejzásadnější okamžiky ze života jednoho ze zakladatelů Československa, Milana Rastislava Štefánika, v představení Štefánik – slnko v zatmění ze slovenského Divadla Andreje Bagára v Nitře. Nástup fašismu popsal Karel Čapek ve své Bílé nemoci, kterou Městské divadlo Mladá Boleslav uvedlo v době covidové pandemie. Konec života Karla Čapka před druhou světovou válkou, co s ním dělala neustálá nenávist, stovky a tisíce anonymů. To je představení Čapek z Městských divadel pražských s Jiřím Hánou v hlavní roli.
Co se dělo po revoluci?
Slovenské národní divadlo v představení Elity ukazuje, jak probíhala transformace komunistických elit, do těch současných. Extrémně vtipné představení bývalému hradnímu mluvčímu věnoval režisér a autor Petr Michálek v Městském divadle Zlín dvě své hry: Ovčáček Čtveráček a Ovčáček Miláček. Satirickou trilogii završil politickým přehledem české společnosti posledních 30 let s názvem Jednou budem dál. Bývalý prezident sice autorovi ruku nepodal, ale představení stojí za to.