MČ Praha 2: Jak magistrát rozhoduje o nás bez nás
Městská část Praha 2 zásadně nesouhlasí s Magistrátem hl. m. Prahy ve věci plánované úpravy dopravního režimu v oblasti Smetanova nábřeží. Přesun tranzitu až třiceti tisíc vozidel denně z obou břehů Vltavy na objízdné trasy povede k dramatickému zvýšení dopravní zátěže v Praze 2 a bude mít negativní dopad na životní prostředí a kvalitu života lidí v této městské části.
„Úplně každá dopravní uzavírka v Praze má naprosto negativní plošný dopad. Problém je v tom, že magistrát v čele s primátorem Hřibem sice ví, jakou ulici chce uzavřít, ale už přitom nedomýšlí, jak vážné dopady do života obyvatel města to může mít. Připomínky městských částí magistrát nebere vážně a urputně prosazuje svoji představu. Výsledkem jsou naštvaní občané, kteří si stěžují u nás na radnici, protože nás mají nejblíž a já se jim vůbec nedivím. Ale to již magistrát nezajímá, protože oni si to stejně udělají po svém. O nás bez nás,“ komentuje návrh magistrátu starostka Prahy 2 Jana Černochová.
Zneprůjezdněním Křižovnické ulice na jednom břehu Vltavy a Malostranského náměstí na druhém reálně hrozí, že se v důsledku přesunu tranzitu vozidel jinam ulice Resslova a Ječná změní v parkoviště. Značně se tím také zvýší doprava v ulicích Vyšehradská, Benátská a Lipová.
Místostarosta Prahy 2 Jan Korseska to komentuje: „Křižovatka ulic Ječná, Sokolská a náměstí I.P. Pavlova byla vyhodnocena jako nejhorší křižovatka v Praze vzhledem k množství škodlivých spalin. Místo řešení této životy ohrožující situace plánuje magistrát navést na toto kritické místo ještě více automobilů. To, že dnes lidé chodí v respirátorech neznamená, že v budoucnu bude magistrát nutit občany nasazovat si tam plynové masky, aby z exhalací nezkolabovali.“
Místo humanizace Severojižní magistrály, kterou Praha 2 dlouhodobě prosazuje, tak dojde k dalšímu zvýšení tranzitní dopravy touto městskou částí. Navrhované uzavření částí nábřeží zasáhne Prahu 2 navýšením počtu vozidel i v rezidenčních oblastech a rovněž i v blízkosti škol a úřadů. Bude mít negativní vliv nejen na dopravní obslužnost a komfort obyvatel, ale především na beztak již dost narušené životní prostředí.
Navrhované opatření spočívá v zákazu průjezdu motorových vozidel křižovatkou Letenská (Tomášská) na Malostranské náměstí a částí ulice Křižovnická v úseku Novotného lávka – Platnéřská. Ze zákazu budou vyjmuta vozidla s dlouhodobým parkovacím oprávněním pro ZPS oblast Praha 1 a Praha 2 na pravém břehu, Praha 5 na levém břehu Vltavy, dále vozidla IZS a MHD a vozidla se zvláštním povolením MHMP. Dodržování opatření bude kontrolováno automatickou detekcí vozidel.
Městská část Praha 2 poukazuje na nekoncepční rozhodování hlavního města Prahy v oblasti opravy již dlouhodobě. Naposled se tím Rada městské části Praha 2 zabývala 8. února 2021. Konstatovala, že v oblasti dopravy nejsou dlouhodobě městské části součástí rozhodovacího procesu hlavního města Prahy a k jejich vyjádřením a stanoviskům se nijak nepřihlíží. Zároveň požádala hlavní město Prahu o vytvoření závazného systému samosprávného projednávání mezi orgány hlavního města Prahy a orgány městských částí v oblasti dopravy včetně systému informování rad městských částí hlavního města Prahy a následného projednání jejich stanovisek.