Mladé ženy láká podnikání stejně jako muže, ale cestu k němu mají složitější

Mladé Češky tíhnou k podnikání stejně jako jejich mužští vrstevníci. Podle nedávného průzkumu*, který Visa uskutečnila ve spolupráci se společností Ipsos, má o založení vlastního podnikání zájem 54 % českých žen ve věku 18–35 let, u mužů je číslo téměř totožné – 55 %. Pro ženy v této věkové skupině je největším motivátorem potenciál nezávislosti (80 % žen oproti 71 % mužů). Na druhou stranu mladé muže o něco více pohání společenské uznání (14 % mužů oproti 10 % žen) a výdělek (44 % muži vs. 36 % ženy).

Ve srovnání s českými mileniálkami (narozenými mezi lety 1981 a 1996) mají dnešní mladé ženy větší chuť založit vlastní podnikání, ale čelí podobným výzvám. Klíčový rozdíl spočívá v tom, že zatímco mileniálky měly větší přístup k tradičním finančním možnostem a zažily rozmach startupové kultury, podnikatelky z generace Z se často obracejí k alternativním zdrojům financování, jako je crowdfunding nebo podpora komunity. Kromě toho jsou mladé podnikatelky více digitálně orientované a využívají sociální sítě k budování svých značek.

Jaké bariéry ženy v souvislosti se založením podnikání nejčastěji zmiňují?

  • Nejistota a strach z neúspěchu
  • Slaďování podnikání s rodinným životem
  • Omezený přístup ke kapitálu
  • Stereotypy a společenská očekávání

Kde se mladí chtějí do podnikání pustit nejčastěji?

Nejvyšší zájem o založení vlastního podnikání je v Praze (42,9 %) a v Jihomoravském kraji (45 %). Zajímavé je, že lidé z menších měst (do 5 000 obyvatel) jsou k podnikání motivovanější (42,1 %) než ti z velkých měst (34,8 %).

Podnikatelské ambice jsou nejčastější u lidí se středoškolským vzděláním (37,6 %) nebo výučním listem (42,5 %). U absolventů vysokých škol je zájem nižší (33,8 %), pravděpodobně kvůli lepšímu přístupu ke stabilním kariérním příležitostem.

Visa ve spolupráci s ČSOB dlouhodobě podporuje ženy v podnikání prostřednictvím projektu Visa She’s Next, který pomáhá podnikatelkám překonávat překážky na cestě k úspěchu. Nabízí nejen finanční podporu, ale i mentoring, vzdělávací workshopy a networkingové příležitosti. Projekt se zaměřuje na posílení podnikatelek v klíčových oblastech, jako je přístup ke kapitálu, digitální dovednosti a budování značky, a pomáhá jim tak rozvíjet své podnikání v dynamickém a konkurenceschopném prostředí.

*Zdroj: Sběr dat provedla společnost Ipsos v prosinci 2024 na reprezentativním vzorku české internetové populace ve věku 18–35 let s celkovým počtem 1 000 respondentů.

You may also like...