Mládí za volantem: krůček k tragédii
Řídit auto je sen mnoha mladých lidí. Nový silniční zákon, který vstoupil na začátku roku v účinnost, části mladých cestu ke splnění snu usnadňuje. Zákon vpustil do provozu sedmnáctileté, a to pod dohledem ověřeného mentora. Nadále ale platí, že mladí Češi jsou nejrizikovější řidiči. Jestli opatření povede ke snížení nehodovosti a ztráty mladých životů se teprve ukáže.
Statistiky jasně ukazují, že mladí řidiči mají výrazný podíl na celkovém počtu dopravních nehod v Česku. Jsou nejrizikovější skupinou z hlediska bezpečnosti v dopravě. Dle dat Evropské rady pro bezpečnost silničního provozu během uplynulé dekády přišlo v rámci EU o život při nehodách v průměru 49 osob na 1 milion obyvatel, u mladých ve věku 15-30 let to bylo 67 jedinců (v ČR se jedná o 54 a 80 osob). Z dat dále plyne, že výrazně ohroženější jsou mladí muži. Vedle jevů, jako je brouzdání na mobilním telefonu za jízdy, řízení pod vlivem alkoholu a drog, nepřiměřená rychlost jízdy, je klíčovým faktorem rizikovosti obyčejná lidská nezkušenost.
Ministerstvo dopravy tak přišlo od letošního roku s novinkou, kterou se inspirovalo v zahraničí – povolilo řidičské průkazy už od 17. roku života. Rok je potom nutné řídit pod dohledem zkušeného mentora.
Mentor jako garant bezpečnosti
Právě osoba mentora je na celém systému řidičského průkazu od sedmnácti klíčová. Mentor má být člověkem, který dohlíží na situaci a v případě potřeby poskytne radu. Zpravidla se jedná o členy rodiny. Pozitivní pohled na celou změnu mají zástupci pojišťoven a dalších institucí, které následně řeší nepříjemné následky dopravních nehod.
Podle člena představenstva UNIQA pojišťovny Martina Rotkovského obecně pozitivně působí přítomnost další osoby ve voze: „Není to samozřejmě v tom, že by tento člověk mohl do řízení zasáhnout obdobně jako instruktor autoškoly, ale bezpečnostní efekt funguje na bázi odpovědnosti za případné dopady havárie na další osobu.“
Bude pojištění mladých řidičů levnější?
Změna přinesla i naději v to, že přítomnost mentora pozitivně ovlivní cenu pojištění. Obvykle totiž platí, že pojištění řidičů do 23 let je nejdražší. „Pokud se časem ukáže, že vliv mentorů na sedmnáctileté řidiče je blahodárný, mohou jim pojišťovny sazby zlevnit. Zatím ale vycházejí z pojistně matematických modelů a ty ukazují mladé řidiče do 23 let jako nejvíce rizikovou věkovou skupinu,“ říká tiskový mluvčí pojišťovny Slavie Václav Bálek. Eva Svobodová, tisková mluvčí skupiny UNIQA, mluví podobně: „V oblasti cenotvorby aplikujeme detailní segmentaci vozidel i klientů a v tom budeme pokračovat. Lze předpokládat, že mentor bude rovněž v pricingu individuálně zohledněn.“
Ministerstvo dopravy se změnou přístupu přišlo na základě pozitivní zkušenosti v okolních zemích. Tento režim řidičského průkazu od sedmnácti let již roky uplatňuje sousední Německo a Slovensko. Především v Německu se ukazuje, že po schválení tohoto režimu došlo ke snížení podílu mladých řidičů na celkovém počtu dopravních nehod.
„Zhodnocení si uděláme na konci roku, teď je na něj ještě brzy, obecně ale platí, že je o řidičské průkazy od 17 let zájem,“ konstatuje František Jemelka, mluvčí Ministerstva dopravy. Jeho slova potvrzují čísla z poloviny května, která ukazují, že vydaných průkazů od 17 let je už 7110 a momentálně platných mentorů dokonce 9876.