Na Černém Mostě se staví největší samostatné parkoviště v Praze
Lídr českého stavebního trhu Metrostav ve spolupráci s firmou BAK stavební společnost dokončil hrubou stavbu nového parkovacího domu typu P+R v Praze na Černém Mostě. Čtyřpodlažní budova u Chlumecké ulice bude s kapacitou 880 míst největším samostatně stojícím parkovištěm v Praze. Investice převyšující půl miliardy korun pomůže dojíždějícím přesednout z automobilů do městské hromadné dopravy, a uleví tak přetížené dopravě v severovýchodní části města.
Stavbaři v těchto dnech dokončili nosné konstrukce, odstraňují věžové jeřáby a zahájili montáž fasády. Právě opláštění budovy by se mělo stát její chloubou, počítá se totiž s výsadbou souvislého pásu popínavé zeleně. Čilý stavební ruch již zavládl i uvnitř budovy – zahrnuje především vyzdívky a instalace rozvodů inženýrských sítí a montáže technologií. Následovat budou už jen provozní zkoušky, úprava povrchů přilehlých komunikací a doplnění dvou světelných křižovatek.
„Loni v červenci jsme zahájili stavbu a letos na podzim ji podle harmonogramu dokončíme. Do konce roku 2021 vyroste na Černém Mostě parkovací dům o 880 parkovacích místech pro auta na různé druhy pohonů i s místy a dobíjecí infrastrukturou pro elektromobily. Jedná o jednu z největších investic Prahy do P+R. Plošné i objektové P+R parkoviště jsou důležité dopravní stavby. Každé auto, které při cestě do Prahy zaparkuje na jejím okraji, se počítá. Ulevujeme tím dopravě v centru a zlepšuje se vzduch a životní prostředí v hlavním městě,“ řekl náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
„To nejnáročnější už máme za sebou. Výstavbě předcházela náročná přeložka, při níž jsme museli vymístit inženýrské sítě z prostoru vyčleněného pro podzemní část budovy. Komplikované bylo také zásobování stavby materiálem, protože pozemek je obklopen ze všech čtyř stran rušnými silničními komunikacemi. I tak to ale bylo nesrovnatelné oproti výstavbě v centru, kterou naše společnost běžně provádí,“ řekl Martin Frič, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav. „Pro zajímavost doplňuji dvě čísla dokumentující rozsah projektu: Hrubá stavba si vyžádala téměř 12 tisíc kubíků betonu, což by stačilo na zhruba 3 kilometry dálnice. A v rámci instalací natáhneme tolik kabelů, že kdybychom je pospojovali dohromady, vzdušnou čarou by dosáhly až do Hradce Králové.“
Nový parkovací dům nahradí původní parkoviště, které mělo kapacitu 294 míst. Z celkového množství 880 míst bude 94 vyčleněno pro vozy s CNG/LPG a dalších 8 bude disponovat nabíjecími stanicemi pro elektromobily. Projekt pamatuje také na cyklisty a e-bikery, v samostatně uzamykatelném prostoru bude instalováno 38 stojanů.