Na co si dát pozor při krátkodobém pronájmu
Krátkodobé pronájmy mohou být skvělým zdrojem dalších příjmů, který navíc umožňuje poznat zajímavé lidi z celého světa. Ve většině případů se hostitelé s žádnými vážnými problémy nesetkávají. Ovšem v některých situacích může docházet k problémům i přes maximální snahu. Čtěte dále a zjistěte, na co si dát pozor, pokud vás láká výdělek skrze platformu krátkodobých pronájmů.
Problémy se zákonem: Jak zohlednit místní zákony a předpisy
Než se člověk vydá na cestu hostování například přes Airbnb, měl by si řádně prověřit zákony a předpisy týkající se možností krátkodobého pronájmu v dané lokalitě, které se na něho mohou vztahovat. Tyto předpisy najdete především v územních předpisech, stavebních předpisech nebo městských vyhláškách. Omezení hostování přes Airbnb se značně liší v závislosti na lokalitě. Zatímco některé oblasti světa tuto možnost vítají, v některých městech jsou krátkodobé pronájmy omezeny nebo nezákonné. Je třeba si ověřit požadavky na podnikatelské oprávnění, stavební a bytové normy, zvláštní povolení, daňová pravidla pro rekreační pronájem, zákony týkající se pronajímatelů a nájemců a další. V případě jakýchkoli otázek se můžete obrátit na místní úřady nebo se poradit s místním právníkem či daňovým odborníkem.
Problémy hostitelů: Jak předcházet problémům s hostováním
Je třeba mít na paměti, že správa pronájmu s sebou nese svá úskalí. Hostitel se může setkat s několika problémy spojenými s uvítáním a přijetím hostů, péčí o bezpečnost domácnosti, úklidem, nepřetržitou dostupností pro vyřizování dotazů hostů, řešením případných problémů s poškozením a opravami a mnohých dalších. Kontaktní údaje na instalatéra, elektrikáře či uklízečku usnadní řešení problémů, které mohou nastat, zejména když se hostitel nachází například mimo město. Osvědčený způsob, jak skvěle předejít problémům je vytvoření kontrolního seznamu rutinní údržby a každý rok jej zkontrolovat. Kontrolní seznam údržby může ku příkladu obsahovat kontrolu funkčnosti všech topných, ventilačních a klimatizačních jednotek, čištění okapů od listí a jiných nečistot či mytí těžko přístupných střešních oken, aby byl dům nebo byt lépe osvětlen.
Další komplikace mohou nastat v souvislosti s časnými check-iny, pozdními check-outy a úklidem. „Takové případy se obvykle objevují, když návštěvníci přijedou několik hodin před odbavením a nemají si kam uložit svá zavazadla. A tak místo toho, aby je všude nosili s sebou, raději je odloží v místě ubytování, které ještě není připraveno je přijmout. V tomto případě se hostitel obvykle potýká se dvěma scénáři: buď tuto žádost přijme a bude muset urychleně provést úklid a přípravu, nebo odmítne a vystaví se riziku špatného hodnocení,“ říká Ricardo Figueiredo, spoluzakladatel a CEO společnosti LUGGit, luggit.app.
Tipy, jak dosáhnout toho nejlepšího hodnocení:
- Do popisu profilu uveďte klíčové informace a pokyny (jak se dostat do domu, jak prostor vypadá atd.)
- Poskytněte jasný a srozumitelný postup při check-inu a check-outu
- Vytvořte uvítací příručku s podrobnými informacemi (přístup k Wi-Fi, používání záludných kuchyňských spotřebičů atd.) „Tato možnost poskytuje fantastický první dojem, který chcete vytvořit. Když při příjezdu obdržíte dobře napsanou a pěkně navrženou uvítací příručku, vaši hosté si vždy uvědomí, jak moc vám na nich a jejich zážitcích záleží. Díky spolupráci se společností LUGGit můžete do příručky zahrnout informace o tom, jak si vaši hosté mohou objednat naši službu vyzvednutí a doručení zavazadel. Díky tomu si budou moci užít své první a poslední hodiny ve městě. Zároveň to poskytne čas na vyřízení všech logistických detailů týkajících se toho, kdo přijíždí do vašeho ubytování a kdo z něj odjíždí,“ říká Ricardo Figueiredo, spoluzakladatel a CEO společnosti LUGGit, luggit.app
- Nabídněte úschovu zavazadel
Problémy s „krátkodobými“ hosty: Jak se vypořádat s těmi problematickými
Problémy s hosty nejsou příliš časté, tudíž většina z nich pravidla dodržuje a hledí si svého. Aby však pobyt probíhal hladce, je třeba předem informovat o tom, co se od obou stran očekává. Ale co když je host nepříjemný? Pokud host poruší pravidla ubytování nebo udělá něco, kvůli čemu se hostitel necítí bezpečně, nemusí například podle pravidel Airbnb jeho rezervaci přijmout. Nejlepší je mít vypnutou okamžitou rezervaci a identifikovat hosty ještě před přijetím rezervace.
Jak identifikovat špatného hosta:
- Kontrola profilu – zda je na něm jasná fotografie, celé jméno a ověřený průkaz totožnosti
- Kontrola recenzí – pokud je hostovo hodnocení nižší než dvě hvězdičky, mělo by to být automatické ne
Vytvořte seznam pravidel, který bude srozumitelný pro všechny strany. Hostitel by měl například počítat i s tím, že hosté pocházejí z jiných kultur. Měl by dbát na připravenost pravidla vysvětlit jednoduchými slovy, pokud budou mít hosté nějaké doplňující otázky. Pokud nastane konfrontace s hostem, který se chová nepatřičně a smírné řešení je v nedohlednu, je na místě zapojit platformu, přes kterou jste se rozhodli ubytování nabízet. Je však důležité mít na paměti, že pokud dojde ke sporu, host by neměl být obviňován a odsuzován. Při jednání s obtížným hostem je vždy důležité zachovat profesionalitu a klid.
Foto: pixabay