Nadační fond ŠKODA AUTO zaštítil nový koncept výuky dopravní bezpečnosti
Školení dopravní bezpečnosti na školách v Mladoboleslavském regionu letos pokračuje i přes ztíženou epidemiologickou situaci. Lektoři z dopravně-bezpečnostního týmu připravili nový koncept výuky, která probíhá venku. Díky podpoře Nadačního fondu ŠKODA AUTO bylo od začátku letošního školního roku proškoleno už 1 717 dětí na šesti základních školách.
Výuku dopravní bezpečnosti v loňském školním roce přerušila epidemie koronaviru. I proto letos přišli lektoři z týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti s novým konceptem výuky na čerstvém vzduchu, která neohrožuje zdraví zúčastněných. Zázemí pro kurzy poskytuje stan bez bočních stěn, do nějž dodá škola nejnutnější nábytek a elektřinu. Jedinou nevýhodou je, že si děti nesmějí osahat názorné pomůcky, s nimiž se při výuce pracuje.
„Přesunout výuku ven se na přelomu září a října ukázalo jako skvělý tah. Díky tomu jsme neohrozili zdraví naše ani dětí,“ říká Veronika Hradcová z týmu Výzkum dopravní bezpečnosti ŠKODA AUTO. „Když je chladno, prokládáme výuku hrou na rockový koncert a poskakujeme stejně jako fanoušci, abychom se zahřáli,“ dodává dopravní expertka.
Nový je letos i celkový koncept výuky, která se dříve soustředila primárně na žáky prvního stupně základních škol, přičemž pro starší žáky byly zařazeny pouze lehké obměny. Od letošního školního roku je program připravený na míru pro všechny ročníky. Nebezpečné situace jsou stále stejné, mění se však úhel pohledu a klíčové rizikové faktory, o kterých je třeba se žáky hovořit.
„Například o přecházení přes cestu se totiž můžete bavit stejně tak s prvňáčkem i s dospělým. Zatímco prvňáček má problém se rozhlédnout, dospělý člověk nevěnuje dopravní situaci pozornost, protože se dívá do telefonu nebo má v uších sluchátka,“ říká Veronika Hradcová. Dalším tématem, které není na škodu všem generacím neustále připomínat, je například poutání. To lidé zejména při cestách na krátké vzdálenosti často lehkomyslně podceňují.
Na prvním stupni se lektoři zaměřují na výuku dopravní výchovy z pohledu cyklisty, cestujícího a chodce. Čtvrťáci během výuky navštíví s lektory také dopravní hřiště.
Na druhém stupni je výuka sofistikovanější, přizpůsobená vyučovaným předmětům. Hlavní pozornost se přesouvá k dopravní nehodě. V šesté třídě se lektoři dívají na dopravní nehodu z pohledu lidského těla, v sedmé třídě naopak z pohledu fyziky a toku energií, osmáci mají výuku dopravní bezpečnosti zařazenou pod IT a v deváté třídě pod občanskou výchovu, kde řeší například právní a etické aspekty dopravní nehody.
„Výukový program připravuje tým Výzkumu dopravní bezpečnosti ŠKODA AUTO už zhruba deset let. Necelé dva roky probíhají školení díky Nadačnímu fondu ŠKODA AUTO pod hlavičkou kampaně Bezpečný pátek na Mladoboleslavsku. Máme za sebou složitý půlrok, ale myslím, že jsme prokázali, že i v bouři umíme držet kurz. Téma bezpečnosti je pro nás velice důležité, v systematickém vzdělávání dětí vidíme i do budoucna velký potenciál, “ říká Ladislav Kučera, ředitel Nadačního fondu ŠKODA AUTO.
Kampaň Bezpečný pátek byla na Mladoboleslavsku spuštěna v listopadu 2019. Vedle vzdělávání mezi její další priority v regionu patří také trasování nebezpečných míst pro účastníky dopravního provozu a následná podpora budování nových, dopravně bezpečnostních opatření. S finanční podporou Nadačního fondu tak už vzniká přechod pro chodce v ulici Na Celně v Mladé Boleslavi, na křižovatce ulic Debřská a Hradišťská v Kosmonosech nebo v ulici Mladoboleslavská na náměstí v Bělé pod Bezdězem. „Tuto formu zapojení občanů oceňuji. Z průzkumu vznikla celá řada dobrých podnětů, kterými se pak společně s Nadačním fondem zabýváme. Aktuálně se bavíme o možné podpoře nových úseků pro městskou cyklo dopravu, což mne velice těší jako občana i jako cyklistu,“ říká Jiří Bouška, 1. náměstek primátora města Mladá Boleslav.
Nedávné opětovné zavření škol výuku opět komplikuje a situace tak bude vyžadovat další inovaci. Lektoři už nyní připravují koncept výuky online, která se bude testovat na vybraných školách již v průběhu listopadu.
„Tato doba nám přináší stále nové výzvy. My jsme s možností, že se školy mohou opět uzavřít, počítali, a tak nyní můžeme školám nabídnout zařazení naší dopravní výchovy i do on-line výuky. Věřím, že tato možnost bude zajímavým zpestřením pro žáky a vítanou pomocí pro učitele,“ uzavírá Ladislav Kučera.