Náklady na auto rostou a mladí Pražané hledají alternativy, Oblíbené jsou sdílené automobily
Třem čtvrtinám mladých řidičů v Praze vzrostly v poslední době náklady na provoz automobilu. Na palivu, povinném ručení a servisu utratí 60 procent z nich 15 až 35 tisíc korun ročně. Zvýšené výdaje nutí (nejen) mladé přehodnocovat své způsoby dopravy a hledat alternativy, které jsou finančně dostupnější. Ukázal to průzkum společnosti Bolt, který provedla u příležitosti startu nové car sharingové služby Bolt Drive.
Náklady mladých rostou a například vlastní bydlení je v řadě případů věc, na kterou nemají šanci dosáhnout ani s hypotékou. U automobilů je situace jiná. Tři z pěti Pražanů do 24 let má v domácnosti jeden automobil a třetina z nich dokonce dva. Inflace posledních let ale výrazně zvýšila jejich náklady na údržbu vozidla. Šedesát procent mladých utratí 15 až 35 tisíc korun za palivo, povinné ručení, opravy, servisní kapaliny a další věci, které vlastnictví vlastního vozu obnáší. A to že tyto náklady vzrostly potvrzují tři čtvrtiny respondentů.
Ruku v ruce se starostí o vozidlo jde i možnost jeho komfortního zaparkování v dostupné vzdálenosti od bydliště. A právě parkování je jedním z klíčových faktorů, které mladí Pražané považují za problematický. Čtyři z 5 mladých řidičů považuje právě nedostatek parkovacích míst za velký problém.
„Výsledky průzkumu ukazují, že nedostatek parkovacích míst je zkrátka problém. A na rovinu si řekněme, že Praha není nafukovací. Přitom z dat je evidentní, že lidé automobily používají především když jedou na nákup nebo za blízkými, tedy na aktivity, které stačí zvládnout jednou či dvakrát za týden. Řada z mladých sice auto používá i pro dopravu do práce, ale zrovna u nich je vidět, že se nebrání dalším, alternativním možnostem, jak se po Praze dopravovat. Car sharing v kombinaci s dalšími službami městské mobility jako jsou elektrokoloběžky a elektrokola mohou snížit závislost na vlastnictví automobilů a zmírnit tlak na parkovací infrastrukturu ve městě,” říká Václav Soukup, General Manager Bolt Drive pro Českou republiku.
Rozšířené možnosti mikromobility (33,8 %), sdílených aut (22,1%) či ride hailing (26,5 %), to jsou varianty, které by kromě obligátní veřejné dopravy (73,5% ) motivovaly mladé k redukci užívání automobilu nejvíc. To je výrazný rozdíl oproti starším generacím dotazovaným v průzkumu, které ukazovaly výrazně menší otevřenost vůči alternativním možnostem dopravy. U mikromobility se jednalo dokonce o rozdíl 20 procentních bodů. Nejvíce otevřenosti ukazovali respondenti napříč věkovými kategoriemi ke sdíleným automobilům. Ukazuje se, že pro nastupující generaci tak již auto není symbolem společenského statusu a důležitější je pro ni praktičnost a udržitelnost.
Od letošního května mají Pražané ještě větší možnosti co se sdílených aut týče. Do hlavního města ČR totiž vstoupil Bolt Drive, který celý proces sdílených aut výrazně zjednodušuje. Car sharing je totiž v tomto případě součástí již existující superaplikace, pod kterou je možné si také objednat taxi či využít elektrokoloběžky a elektrokola. Uživatelé tak mají celý ekosystém městské mobility na jednom místě. Což je v souladu s cílem platformy Bolt, kterým je přispívat ke zlepšení kvality každodenního života ve městech a snižovat počet osobních aut v jejích ulicích.
Navíc, pro to, aby mohli začít využívat právě sdílená auta stačí nahrát fotografii řidičského průkazu, občanského průkazu a svého obličeje s tím, že schválení uživatele proběhne během pouhých několika málo minut. Následně se v aplikaci zobrazí nejbližší dostupné vozy. V ceně jejich užití je zahrnutá veškerá obsluha, dálniční známka, servis i palivo. Uživateli tak stačí jen nastartovat a jet.
Služba Bolt Drive je již dostupná také ve všech třech pobaltských zemích, Německu a v Polsku, a aktuálně čítá celkem 8 700 sdílených vozů. Bolt Drive představuje další vrstvu nabídky prostředků městské osobní dopravy v rámci největší evropské aplikace pro městskou mobilitu.
Průzkum provedla společnost Syno International v květnu 2024 na vzorku 500 dotazovaných dospělých obyvatel Prahy.