Náklady na vybudování kanceláří rostou, kontribuce pronajímatelů již na běžný standard nestačí
Mohlo by se zdát, že hlavním problémem při hledání kanceláří bude aktuální inflace a rostoucí nájemné, ale velkou bolestí jsou pro firmy náklady kolem výstavby nových prostor. Zatímco před 5 lety si firmy s fit-out kontribucí 190 EUR/m2 ještě mohly postavit kanceláře v běžném standardu, nyní už stejné peníze ani zdaleka nestačí, kontribuce však zůstaly relativně stejné. Pro firmu se 100 zaměstnanci, která chce nové moderní kanceláře, tak může jít o náklad, který je až o několik milionů vyšší než dříve. Situaci nepomáhá ani krize v dodavatelských řetězcích a zakázky se rovněž zpožďují.
„Pokud pomineme ojedinělé případy nejprestižnějších pražských projektů, kde se dnes měsíční nájemné pohybuje přes hranici 30 eur za metr čtvereční, roste nájemné plošně v uvozovkách jen o inflaci kolem 10–15 procent. Například mimo centrum až ke hranici 16 eur za metr čtvereční. K daleko většímu zdražení ale došlo u stavebních nákladů, kde příspěvek pronajímatelů, který bývá běžnou součástí vyjednávání o finančních podmínkách pronájmu, nájemcům již nestačí ani na běžný standard vybavení kanceláří,“ říká Radek Procházka, Managing Partner společnosti Prochazka & Partners.
Fit-out kontribuce patří k nejčastějším pobídkám ze strany pronajímatele a slouží k tomu, aby se konkrétní nabídka stala pro potenciálního klienta atraktivnější. Jedná se o příspěvek na stavební náklady, které si tak mezi sebe pronajímatel a nájemce rozdělí. Dalším oblíbeným nástrojem jsou tzv. nájemní prázdniny neboli rent-free, v takovém případě se jedná o několik měsíců odpuštěného nájemného.
Oba typy pobídek jsou oblíbeným nástrojem motivace nájemců, protože nájemné se zpravidla pronajímatelům snižovat nechce. Výše nájemného určuje hodnotu nemovitosti, a tak snížení má velký dopad na vlastníka. Například během loňských lockdownů pro nájemce stěhování do nových prostor tak atraktivní nebylo, pobídky se proto mírně zvyšovaly, ale k plošným slevám z nájemného nedocházelo.
Tři typové příklady fit-out kontribuce
Dlouhou dobu se na kvalitní pracovní prostředí snažily nové talenty nalákat zejména velké nadnárodní společnosti, které čerpaly zkušenosti ze svých zahraničních poboček. V posledních letech se však tento trend prosazuje i u lokálních firem. Ty si totiž uvědomují, že zaměstnanci kvalitní kanceláře vnímají jako jeden z benefitů, a i v době zvýšené míry home office vnímají pozitivně, pokud mají možnost se s kolegy efektivně setkat v příjemném pracovním prostředí. Cena za vybudování designových prostor s exkluzivním vybavením a atypickým nábytkem vyrobeným na míru prostor se však může pohybovat i na úrovni 750 EUR/m2 a celkový náklad za firmu o 100 zaměstnancích tak může činit až 16 milionů Kč.
„Jelikož se kanceláře stále více stávají místem pro společné setkávání týmů, zvyšuje se množství zasedacích místností a obecně prostor, kde zaměstnanci mohou spolupracovat. Plocha na jednoho zaměstnance tak roste a celková velikost kanceláří se paradoxně tolik nezmenšuje. Pokud tedy před několika lety typicky pro 100 zaměstnanců stačila plocha 1 000 m2, v dnešní době se již budeme bavit spíše o velikosti 1 200–1 300 m2 a není výjimkou ani více než 1 500 m2,“ doplňuje Procházka.