Návrat legendární české autodráhy aneb když hodnoty zůstávají
Česká autodráha je výrobek s tradicí sahající až do šedesátých let minulého století. Pro mnohé byla vysněnou a leckdy obtížně dostupnou hračkou, pro další se pak stala celoživotním koníčkem. Každý, kdo někdy vzal do ruky ovladač a položil autíčko na dráhu, potvrdí, že pocit ze skutečného závodu žádná virtuální hra na počítači či tabletu nenahradí. I proto se rozhodl český výrobce hraček EFKO z Nového Veselí zaštítit výrobu zmodernizované verze autodráhy s názvem FARO.
Nová verze navazuje na původní provedení českých autodráh pod názvem Europa Cup, Ites, Gonio a Autodráha 90. Vedle toho přináší FARO mnohá vylepšení. Kvalitní ovladače, vylepšená autíčka, nové podvozky, nové digitální počítadlo kol a regulovatelný zdroj – to všechno posouvá původní autodráhu do moderní doby. Výrobce věří, že kvalitní český výrobek potěší nejen tatínky a dědečky, kteří nostalgicky vzpomínají na své závodní úspěchy, ale obohatí o neopakovatelné zážitky i dětství jejich ratolestí. Pro opravdové závodní nadšence je v nabídce i špičkový model motoru Motraxx Tiger dosahující až 56 tisíc otáček za minutu. Tato varianta tvoří vrchol motorizací autíček FARO.
Pomyslnou třešničkou na dortu je pak nové digitální počítadlo kol, které je možné připojit ve formě výměnného modulu i do původní staré dráhy. Digitální počítadlo hlídá počet skutečných průjezdů okruhem a tím zvyšuje napínavost závodu. Nejčerstvější novinkou je možnost regulovat napájení celé autodráhy speciálním adaptérem. Ten umožní obzvláště menším a méně zkušeným závodníkům, vychutnat si jízdu bez zbytečných kolizí v zatáčkách a postupně si zvyšovat náročnost.
Když hodnoty zůstávají
„S firmou FAROfactory s. r. o. jsme začali spolupracovat nedávno. Posadili jsme do závodního auta našeho IGRÁČKA. Předchozí vlastníci firmy FAROfactory, ale nedokázali dobře skloubit původní výrobu se současnými trendy. Tím se v roce 2019 dostalo FARO do takřka neřešitelné situace a blížil se konec nejen firmy, ale i celé české autodráhy. A to mi přišlo jako obrovská škoda. Vždyť i já si s ní kdysi hrál. Shodou okolností se historie autodráhy začala psát v téže roce, ve kterém jsem se narodil,“ uvádí Miroslav Kotík, majitel společnosti EFKO-karton s. r. o. „Do společnosti FAROfactory s. r. o. jsem proto vstoupil jako majoritní vlastník v druhé polovině roku 2019, a to spíše z nostalgie než s vidinou zisku. Jsem zastáncem názoru, že by tradiční hodnoty měly v naší společnosti zůstávat, a právě v této autodráze tuto skutečnost spatřuji. V mnohých domácnostech totiž můžeme ještě dnes nalézt původní verze autodráh. My tak dáváme lidem možnost je znovu oživit. Díly jsou totiž plně kompatibilní, stačí dokoupit jen to, co bylo poškozené, ztracené, případně si mohou zákazníci svoji původní dráhu zmodernizovat. Není to v době, kdy je tendence vyrábět všechno na jedno použití, skvělé?“, dodává Miroslav Kotík.
„Závod se skutečnými autíčky v dětech podvědomě rozvíjí vnímání reálných hodnot, limitů fyzikálních zákonů a smysl pro zodpovědnost. Když je potřeba autíčko opravit, přichází na řadu procvičování manuální zručnosti a technického myšlení. Fyzické autíčko totiž klávesová zkratka či tlačítko “game over“ neopraví. Je třeba si čím dál více uvědomovat, že to, co bylo dříve pro nás naprostou samozřejmostí, se ze života našich dětí vytrácí a nahrazuje to virtuální prostor“, vyzdvihuje přednosti autodráhy zkušený pedagog Mgr. Jiří Dvořák.
Autodráha FARO – to je především modernizace a fantastická modularita
Chcete závodit na okruhu v Monacu? Nebo raději preferujete ty české v Mostě či Brně? Díky variabilitě nové autodráhy to nebude problém. FARO dává totiž zákazníkům možnost nakupovat díly v různých setech nebo i jednotlivé části, a tak je opravdu jen na chuti každého, jakou dráhu si sestaví. Mnozí si možná z dětství pamatují často problémové ovladače. Těm dal ale výrobce vale a nahradil je moderními spolehlivými typy. Velká pozornost byla při vývoji věnovaná novému podvozku a celému autu Superkart IGZ, do kterého usedl IGRÁČEK závodník. I figurka sama prošla důležitou inovací. Především bylo nezbytné změnit tvar jejího zápěstí pro realistický úchop malého volantu, a také dostala novou přilbu. Igráčkova autíčka jsou vyráběna kompletně na nových formách s vysokým stupněm přesnosti výroby. IGRÁČEK závodník tak má opravdu výborné auto se skvělými jízdními vlastnostmi.
Technici ve FAROfactory s. r. o. také zapracovali na výběru vhodného matriálu pro výrobu pneumatik. Autíčka tak dosahují skvělé adheze a chovají se na dráze ještě reálněji. Srdcem všech malých závoďáků jsou kvalitní německé motorky Motraxx. Autodráhu FARO v různých setech, náhradní díly a všechny doplňky mohou zákazníci zakoupit na autodraha-faro.cz
Základní set Superkart IGZ 1:18
Tento set autodráhy obsahuje kompletní díly k sestavení základního okruhu, dvě auta Superkart, dva IGRÁČKY závodníky, napáječ, ovladače, mantinely, spony. Délka okruhu je 4,2 m a umožnuje prakticky jakékoliv postupné rozšiřování dráhy. Cena 3 950 Kč.
Superkart IGZ
Tato autíčka mají vyrobeny takřka všechny díly z nových vstřikovacích forem. Podvozek a další důležité části jsou lisovány z polyamidu vyztuženého skleněnými vlákny s velmi vysokou pevností. Karoserie je z odolného ABS a je nabízena v mnoha barevných kombinacích. Cena je 859 Kč.
Z historie původní autodráhy
Počátky české autodráhy jsou spjaty s jihočeským městem Trhové Sviny. V malé továrně, postavené v roce 1905 se postupně vyráběly mimo jiné také mechanické hračky i autíčka s bowdenovým ovládáním. V roce 1966 se začala připravovat výroba autodráhy. Její výroba začala o dva roky později. První česká autodráha měla rozteč drážek 74 mm, díly dráhy měly šedou barvu, která byla teprve později změněna na černou. V továrně si vyráběli veškeré díly sami, včetně motorků a transformátorů. Autíčka byla poměrně jednoduchá, přizpůsobená kruhovému plášti motoru. Přesto nebo právě proto měla určitý půvab a dodnes je radost poslouchat zvuk robustní kovové převodovky. Autodráha se jmenovala Champion.
Po několika letech výroby byly díly modernizovány vyrobením zcela nových vstřikovacích forem. Především byla zvětšena rozteč vodících drážek na 90 mm a šířka dráhy tak vzrostla na současných 180 mm. Později byl proto celý výrobek označován jako Autodráha 90. Byl změněn povrch dílů dráhy a změnilo si i uchycení mantinelů. Díly dráhy se v této podobě vyráběly až do roku 1994.
V letech 1970 až 1989 bylo vyrobeno několik typů závodních aut, a tak na české dráze bylo možné spatřit závodní legendy jako Lotus Ford F2, Ford GT 40, Mirage, McLaren a Shadow, Porsche 917… Později to byly také modely Tyrrell 005, Renault RE 20, Ligier JS 11 a Toleman TG 183. Sety, prodávané v legendárních zelených krabicích s fotografií malých znuděných závodníků, byly označovány podle jednotlivých aut – Porsche, Mirage, Shadow, Formule. Vyráběly se také sety označované jako Junior, nebo Dopravní autodráha 90 s kouzelnou kombinací náklaďáku a autíčka Porsche 911.
Porevoluční období příliš nepřálo kvalitním českým výrobkům, obzvlášť v segmentu hraček, kam částečně autodráha spadá. Nízké prodeje výrobci neumožnovaly dostatečně investovat do vývoje, a tak se v roce 2000 rozhodl výrobu ukončit. Další produkci autodráhy ale postupně převzala firma Model, která předtím s firmou Ites již několik let spolupracovala. Stojí například za vznikem autíčka Škoda Favorit 1:28, které je dodnes prodejně velmi úspěšné. V roce 2003 byl představen projekt nové značky české autodráhy pod názvem FARO, který měl dosavadní autodráhu modernizovat.
To se do velké míry povedlo. I přesto však provázely výrobce autodráhy existenční problémy, které v roce 2019 vyvrcholily pozastavením její výroby. V témže roce se rozhodl vstoupit do společnosti FAROfactory s.r.o. jako majoritní vlastník Miroslav Kotík, (majitel firmy EFKO), s cílem zajistit tradičnímu českému výrobku stabilitu a dále ji rozvíjet.