Navždy spolu. Coca-Cola zavádí neodnímatelná víčka na všechny nápoje
Coca-Cola – největší nápojářská společnost světa, zavádí neodnímatelné uzávěry v rámci celého svého portfolia nápojů v Česku a na Slovensku. Pod sloganem „Navždy spolu“ představuje svým zákazníkům novinku, která má zajistit, že je víčko pevně spojené se zbytkem obalu a bude se snáze recyklovat. V průběhu první poloviny roku dojde k úplné náhradě původních uzávěrů a vyrábět se budou pouze nápoje s novým typem neodnímatelného víčka.
Neodnímatelné uzávěry na lahvích usnadní udržet všechny částí nápojových obalů pohromadě i po jejich konzumaci. Díky tomu bude jejich sběr a následná recyklace výrazně jednodušší. Toto nové řešení zajišťuje, že když zákazníci společnosti Coca‑Cola recyklují naše lahve, nezůstane po nich žádný uzávěr, což pomáhá zlepšit sběr a recyklaci a snížit množství odpadu. U nového víčka je systém otevírání stejný jako u běžného uzávěru. Inovace spočívá v kroužku kolem hrdla láhve, ke kterému je připevněno poutko, které drží uzávěr připevněný k láhvi po odšroubování a zároveň umožňuje její hermetické uzavření. Jedná se přitom o pohodlné řešení, které spotřebitelům poskytuje možnost vychutnat si svůj oblíbený nápoj jako doposud a zároveň zajišťuje, že uzávěr je recyklován společně s lahví.
Všechny plastové lahve Coca-Coly, včetně uzávěrů, jsou přitom již mnoho let 100% recyklovatelné, ale ne všechny se recyklují. Víčka od lahví se často vyhazují a končí ve směsném odpadu. „Náš nový funkční design zajistí, že uzávěr zůstává po otevření pevně spojený s lahví, čímž se snižuje možnost jeho vyhození a zároveň poskytuje našim zákazníkům zážitek, na který jsou zvyklí. Změna v podobě neodnímatelných víček se týká celého portfolia nápojů Coca-Cola v plastových lahví. Společnost Coca-Cola je tak první nápojářskou firmou v Česku a na Slovensku, která zavádí tuto novinku na kompletní portfolio nápojů,“ vysvětluje Martina Lovětínská, marketingová ředitelka Coca-Cola HBC Česko a Slovensko.
Před samotným uvedením na trh provedla Coca-Cola rozsáhlý průzkum a testování mezi spotřebiteli, aby zajistila, že lahve s inovovanými, trvale připevněnými víčky budou praktické, hygienické, bezpečné a snadno použitelné. Nejpohodlněji si nápoj zákazník vychutná při plném odklopení víčka. „Nový uzávěr má i praktické výhody např. pro osoby s hendikepem, nebo řidiče, kteří mohou lahev snadněji znovu uzavřít jednou rukou. O novém uzávěru budou zákazníci informování jak v místě v prodeje, tak i prostřednictvím dalších komunikačních nástrojů společnosti Coca-Cola,“ doplňuje Veronika Němcová, ředitelka komunikace ve společnosti Coca-Cola ČR/SR.
Nařízení Evropské Unie v rámci jednorázových plastů ukládá povinné používání neodnímatelných víček od 3. července 2024. Coca-Cola tak předchází toto nařízení a již od poloviny roku, kdy nejpozději dojde k doprodání nápojů se starým typem uzávěrů, budou už v prodejní síti pouze nápoje v obalech s neodnímatelným víčkem.
Z terénního průzkumu společnosti Coca-Cola HBC Česko a Slovensko realizovaném v březnu tohoto roku na třídících linkách komunálního odpadu vyplývá, že více než 13 % PET lahví se dostává do sběrných míst bez uzávěrů. Tyto chybějící víčka pak často končí jako pohozený odpad.
Rozhodnutí společnosti Coca-Cola oceňují odborníci v oblasti udržitelnosti a cirkulární ekonomiky. “Vítáme krok společnosti Coca-Cola k urychlenému uvedení nového designu lahví na český trh. Víme totiž, že většina environmentálních dopadů produktů vzniká již ve fázi návrhu a designu a tato nová podoba připnutého víčka cílí na omezení plastového odpadu ve volné přírodě, kde víčka často končily. Tuto podobu lahví uvidíme pořád častější, do roku 2024 by totiž již měly být připnutá víčka standardem v celé Evropské unii,” uvádí Laura Mitroliosová, CEO CIRA Advisory s.r.o.
Nové inovativní řešení vítají i firmy, které se recyklací plastů zabývají. „Ideální je recyklace celého obalu, tedy i s víčkem. Při zpracování je u nás celý obal rozsekán na malé kousky a ve vodní lázni materiál víčka vyplave. Tím je oddělen od vloček PET. Materiál je pak obchodován našim odběratelům. Je velice kvalitní a žádanou surovinou, ze které se vyrábí instalatérské trubky, palety, kontejnery, krabice a další výrobky,“ popisuje Thomas Billes, generální ředitel společnosti PET to PET Recycling.
Přechod na neodnímatelná víčka je dalším střípkem v mozaice ambiciózní environmentální strategie společnosti Coca-Cola “World Without Waste“. Její součástí je dosažení stoprocentní recyklovatelnosti svých nápojových obalů, což se na českém i evropském trhu společnosti Coca-Cola HBC již podařilo splnit. Do roku 2025 plánuje v zemích Evropské unie zvýšit poměr recyklovaného PETu ve svých lahvích až na 50 %. Do roku 2030 chce společnost vytřídit a zrecyklovat stejné množství nápojových obalů, jaké uvede na trh. Do roku 2040 plánuje mít Coca-Cola uhlíkově neutrální podnikání v celém svém hodnotovém řetězci.
K dosažení svého cíle podnikne Coca-Cola následující kroky:
- do roku 2025 investuje 250 milionů EUR do aktivit, které povedou ke snížení emisí,
- do roku 2040 dekarbonizuje výrobní procesy přechodem na 100 % obnovitelnou elektrickou energii a nízkouhlíkové zdroje energie prostřednictvím inovací v oblasti energetické účinnosti,
- zvýší podíl rPET materiálů, přijetím bezobalových nebo opětovně použitelných řešení a sníží plasty v sekundárních obalech na minimálně 50% v roce 2025
- poskytne zákazníkům energeticky účinné a ekologické chladicí lednice s technologií SmartCool,
- sníží emise z přírodních přísad, které používá do svých nápojů
- implementuje program „Zelený vozový park“, aby byly podpořeny alternativy s nízkými nebo žádnými emisemi uhlíku.