Nedostatek učitelů elektrotechniky na SŠ FEL a nástup AI? ČVUT otevírá nové magisterské programy

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze reaguje na dvě významné celospolečenské potřeby. První souvisí s akutním nedostatkem kvalifikovaných vyučujících odborných předmětů na středních odborných školách a učilištích, druhá pak s nutností držet krok s rychlým vývojem umělé inteligence (AI). Proto FEL ČVUT od září 2025 otevírá dva nové magisterské studijní programy: Učitelství elektrotechniky a kybernetiky pro střední školy a mezifakultní prg.ai Master, vyučovaný v angličtině.

„V akademickém roce 2025/2026 naše fakulta významně rozšíří nabídku magisterských studijních programů. Prg.ai Master dále posiluje výchovu expertů a expertek na umělou inteligenci, kterou bylo doposud možné na FEL ČVUT samostatně studovat jen jako specializaci v magisterském programu Otevřená informatika. Zavedením programu Učitelství elektrotechnických a kybernetických předmětů pro střední školy vycházíme vstříc potřebám zejména odborných škol, jejichž kvalita výuky stojí a padá s generací pedagogů středního a vyššího věku. Naši absolventi by je měli postupně nahradit,“ uvedl prof. Petr Páta, děkan FEL ČVUT.

Na oba programy si už studenti a studentky mohou podávat přihlášky. A to až do 30. dubna 2025, tedy v pozdějším termínu, než je to u ostatních programů.

prg.ai Master zprostředkuje interdisciplinární pohled na umělou inteligenci

Na výuce v placeném programu prg.ai Master se vedle FEL ČVUT bude podílet i Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) ČVUT a vybraní odborníci z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy (FSV UK). Díky tomu může studentům a studentkám přinést opravdu interdisciplinární pohled na umělou inteligenci – od strojového učení, přes počítačové vidění, datové inženýrství po zpracování přirozeného jazyka a etiku. Právě pochopení etických důsledků použití AI a jejího dopadu na společnost je důležitým aspektem vzdělávání v tomto programu.

Studijní plán tohoto programu byl navržen po konzultaci s českými i zahraničními průmyslovými hráči tak, aby absolventům a absolventkám zaručil schopnosti reagovat na technologické novinky budoucnosti a okamžité uplatnění v oboru. Studující se už během studia mohou zapojit do výzkumných projektů, a využít tak silný ekosystém expertů na umělou inteligenci působící v Praze.

FSV UK v rámci programu nabídne povinný kurz, který se zaměří zejména na otázky bezpečnosti a limitů velkých jazykových modelů. „Jeho součástí bude také přiblížení praktických zkušeností české bezpečnostní komunity v oblasti umělé inteligence,“ popisuje doc. Vít Střítecký z Institutu politologických studií FSV UK. Kurz navazuje na stávající vzdělávací a výzkumné aktivity FSV UK, která například vede interdisciplinární projekt TAČR SIGMA, jehož cílem je zkoumat celospolečenské dopady umělé inteligence a její potenciál pro posílení demokratických principů.

Benefitem je také podpora iniciativy prg.ai, která usiluje o to, aby se Česká republika etablovala jako regionální lídr v oblasti AI. Program bude vyučovaný výhradně v angličtině a je určen pro samoplátce.

„Program prg.ai Master je velmi ambiciózní program, jehož cílem je poskytnout studentům solidní základy v široké škále témat umělé inteligence prostřednictvím intenzivního harmonogramu. Věříme, že se jedná o zajímavý program, který je atraktivní jak pro studenty, kteří právě dokončili bakalářské studium a mají zájem o kariéru v oblasti umělé inteligence, tak pro profesionály, kteří se chtějí do tohoto oboru zapojit,“ říká Torsten Sattler z CIIRC ČVUT.

Mgr. z FEL = více kvalitních učitelů na středních školách

České školství se dlouhodobě potýká s nedostatkem vyučujících odborných předmětů na středních odborných školách a učilištích. Výjimkou nejsou ani ty zaměřené na elektrotechniku a kybernetiku. Tento nedostatek se promítá do kvality výuky a následně i do zájmu středoškoláků o studium technických oborů na vysokých školách. V rychlém technologickém vývoji 21. století, kde mají technologie vliv na téměř každý aspekt života, je přitom vzdělání v této oblasti klíčové.

A právě k řešení tohoto problému přispěje nový magisterský studijní program Učitelství elektrotechnických a kybernetických předmětů pro střední školy na FEL ČVUT, jehož absolventi a absolventky získají titul Mgr. a který lze studovat v prezenční i kombinované formě.

Studium je složeno ze 70 % pedagogiky a didaktiky a 30 % elektrotechniky a kybernetiky. Rozvíjí a prohlubuje odborné znalosti z bakalářské úrovně studia v elektrotechnických, kybernetických a příbuzných oborech. Součástí je také povinná učitelská praxe.

Fakulta elektrotechnická ČVUT má se vzděláváním žáků základních a středních škol i jejich vyučujících bohaté zkušenosti. Každoročně pořádá oblíbenou Robosoutěž, v níž mají žáci a žákyně ZŠ i SŠ za úkol sestavit ze stavebnice LEGO Mindstorm robota a naprogramovat ho tak, aby splnil zadaný úkol na hrací ploše. Více si o posledním ročníku můžete přečíst na webu FEL. Stejně tak oblíbený je pak mezi učiteli každoroční Robotický seminář pro učitele technických předmětů i robotických kroužků.

Povědomí mladých lidí o důležitosti studia technických oborů zlepšuje FEL také jako organizátor každoroční Elektrotechnické olympiády. Úvodní kolo soutěže se orientuje na obecné znalosti z přírodních věd, ve finále pak studenti a studentky prezentují své projekty. Všichni, kdo se probojují do finále soutěže, mají možnost nástupu na FEL ČVUT bez přijímaček.

Studenti a studentky FEL ČVUT jsou v oblasti vzdělávání budoucích inovátorů, vědců a tvůrců aktivní dokonce i ve svém volném čase. Studentský spolek wITches pořádá řadu zajímavých workshopů programování, elektrotechniky a robotiky, kde učí děti kouzlit v IT.

You may also like...