Nejpohodlnější Citroën C5 se vrací v nové podobě
Jistě si vzpomenete na tradiční modelu Citroënu C5 nebo Xantia, které byly ve své době velmi populární. Nyní přichází automobilka s novou C5, jež by se měla stát vlajkovou lodí značky a jež dostala do názvu navíc písmeno X. To by mělo zdůraznit, že se jedná o auto na pomezí tříd spojující v sobě eleganci limuzíny, praktičnost kombi a prvky typickými pro SUV, jako je zejména vyšší pozice.
Vzhled zaujme na první pohled
Po stránce designu přebírá C5 X prvky z mohutných SUV, jako je výrazná čelní maska a oplastování prahů a lemů blatníků, kombinuje je však s elegancí typickou pro někdejší slavné limuzíny francouzské značky. Lehce splývavá záď pak dělá z auta spíše velký hatchback nebo liftback, než kombi, kterým by C5 X chtěl být a představuje určitý kompromis mezi elegancí a praktičností. Automobil je dlouhý 4.805 mm, široký 1.865 mm a vysoký 1.485 mm, s rozvorem 2.785 mm. I díky tomu může být objem zavazadlového prostoru 545 litrů (u plug-in hybridní verze klesá na 485 litrů).
Nebývalý komfort díky odpružení
Vedle neobvyklé koncepce chce novinka zaujmout také bohatým vnitřním prostorem nebo poskytovaným komfortem. Jako první model značky používá aktivní podvozek Citroën Advanced Comfort nově kombinující už dosud známé progresivní hydraulické dorazy s aktivním odpružením. Senzory snímají stav vozovky a počítač podle toho určuje tuhost nastavení odpružení pro každé kolo zvlášť, což omezuje náklony v zatáčkách, ale především zajišťuje perfektní komfort na všech výmolech, retardérech a dalších nerovnostech na silnicích. Uvedená aktivní regulace odpružení je sice až u vrcholné plug-in hybridní verze s cenou od 1,1 milionu korun, ale i všechny ostatní motorizace mají tlumiče s dvojitými hydraulickými dorazy. Ve spojení s pohodlnými sedadly si dopřáváte nebývalého komfortu, na němž si Citroën zakládá.
Interiér jako v obýváku
Kabina je skvěle odhlučněná díky pěnovým materiálům i vrstveným akustickým oknům předních a zadních dveří. Uvnitř najdete také množství drobných detailů v podobě stylizovaného dvojitého šípu, jež jsou třeba provedeny jako 3D prvky na panelu přístrojové desky, přetištěné na ozdobné liště v barvě dřeva, v souvislém pásu prošití v horní části opěradel sedadel a ve dveřních panelech, gravírované na hlavních ovládacích prvcích nebo na dně odkládacích přihrádek. Sedačky Advanced Comfort s extra porcí pěnové výplně jsou opravdu pohodlné, pamatující na komfort i při delších jízdách. Jsou vyhřívaná, a poprvé u Citroënu také ventilovaná a s masážní funkcí.
Ovládání veškerých informačních systémů je na dvou digitálních obrazovkách, jejichž vzhled lze individuálně přizpůsobit podobně jako obrazovku chytrého mobilního telefonu. Kromě centrálního 12palcového dotykového displeje má řidič před sebou 7palcový digitální přístrojový panel doplněný head up displejem. K dispozici je indukční nabíjení telefonu nebo hi-fi audio, sofistikované jízdní asistenty jako je nouzové brzdění, adaptivní tempomat s udržováním jízdy v pruhu, 360° kamerový parkovací systém nebo čtení dopravních značek a další. Výbavy jsou v nabídce v podstatě dvě, linie Feel a Shine je ale možné rozšířit o soubor Pack plný dalších užitečných prvků.
Motorizace
Zájemci o diesel budou mít smůlu, v nabídce jsou zatím jen dva benzinové motory a jeden plug-in hybrid, turbodiesel v rámci odklonu značky od tohoto druhu pohonu se vůbec nenabízí. Nejslabší tříválec 1.2 Pure Techo o výkonu 130 koní je v nabídce nejspíš jen proto, aby se v prospektech dala uvádět „cena od…“. Po něm asi málokterý zákazník sáhne, větší zájem bude o čtyřválcový agregát 1.6 o výkonu 180 koní. Nejvýkonnější variantou je plug-in hybrid, který je se 225 koňmi a elektrickým dojezdem až 55 kilometrů. Do budoucna se nabídka ještě rozšíří o mild-hybrid a ryze elektrickou verzi. Vždy jsou hnaná výhradně přední kola, přičemž řazení pokaždé obstarává osmistupňová automatická převodovka EAT8.
V Číně i pro Evropu
Citroën C5 X se vyrábí v Číně ve městě Čcheng-tu ve společném podniku s automobilkou Dongfeng Motor Group, odkud se vozy dodávají na čínský trh a dováží i do Evropy a asijských zemí. Důvodem je především fakt, že čínský trh má být pro tento model primárním odbytištěm. Z hlediska logistiky je pro automobilku tento krok výhodný. Střední třídě se totiž v nejlidnatější zemi světa daří výrazně více než dnes v Evropě – konkrétně se tam podle údajů Citroënu prodá zhruba třikrát tolik těchto aut než na starém kontinentu.
Závěrem
Hlavním cílem automobilové novinky je poskytnout posádce nejvyšší možný komfort, přičemž sází na klid a pohodlí, uživatelskou přístupnost a jednoduchost soužití. Cílovou skupinou mají být rodiny s dětmi a dále firemní manažeři, kteří ocení velký vnitřní prostor a komfort s dostatkem místa na zadních sedadlech a slušný zavazadlový prostor, u něhož potěší nízko položená nakládací hrana.
Bohumil Brejžek
Foto: Citroën