Největší dakarští srdcaři vybojovali na Dakaru 2020 další medaili
Všechno to začalo hektickými přípravami před odplutím Fordu Ranger Dakar a mnoha probdělými nocemi. Pokračovalo zraněným mechanikem a problémy na začátku soutěže a vyvrcholilo těžkou nehodou s kamionem. Ale ani to srdcerváče z týmu Ultimate Dakar Racing nezastavilo na cestě za vysněným dakarským cílem.
Tomáš Ouředníček a David Křípal museli opět Rallye Dakar doslova vybojovat. Navzdory okolnostem, které nejtěžší rallye na světě přináší. „Na Dakaru můžeš být třeba po desáté a stejně nikdy nevíš, co tě čeká. Přípravy auta jsme zvládli v obrovském tempu a najednou jsme stáli na startu v Džiddě. V našem příběhu se tentokrát objevilo zranění hlavy našeho mechanika, pochopitelně drobné i větší technické problémy a také chyby. Začátek jsme si pokazili sami špatnou navigací a zapadnutím. Jenže my s Davidem to prostě nevzdáváme a problémy máme jako motivaci. A tak jsme se začali probíjet nahoru v celkovém pořadí,“ ohlížel se v cíli soutěže Tomáš.
Česká posádka Fordu Ranger Dakar se po stíhacích jízdách usadila po pěti etapách na 25. místě v absolutním pořadí aut. Ve své kategorii T1.1 byla dokonce devátá. Schylovalo se k útoku na nejrychlejší dvacítku aut. Cestu za životním dakarským výsledkem Tomáše s Davidem ale ukončila nepříjemná a nebezpečná nehoda s kamionem, po které to vypadlo na konec posádky v soutěži.
„Pro nás to byl moment pravdy. Po vstřebání prvotního šoku, co všechno se mohlo stát, jsme se dokázali zmobilizovat a zdemolované auto jsme během dne volna dali dohromady. A opět jsme se museli probíjet ze zadních pozic. A předjížděli a zrychlovali. Srazila nás ale smolná maratónská etapa, ve které se nám na trati strašně dlouho nedařilo vyměnit zničenou poloosu. Tam jsme nabrali velkou ztrátu. Nicméně jsme pořád pokračovali až do cíle,“ popisoval Tomáš Ouředníček.
Nakonec z toho bylo 36. místo celkově. Ale také uznání všech účastníků Rallye Dakar i fanoušků, že to kluci nevzdali, a i přes srážku s kamionem vybojovali další dakarský cíl. „Je to naše třetí společná medaile s Davidem, kterou jsme získali za dosažení dakarského cíle. Já už jich mám šest. Ale téhle poslední si s Davidem oba ceníme nejvíc. Děkujeme všem za podporu,“ vzkazoval všem z cíle vyčerpaný ale šťastný Tomáš Ouředníček.
Foto: Ultimate Dakar Racing, foto z tiskové konference: Petr Brodecký
Závodní kariéra Tomáše Ouředníčka (*1969 Brno) začala v roce 2008, kdy se stal co-pilotem Miroslava Zapletala. Posádka tehdy dokončila první společný Dakar na neuvěřitelném 7. místě (3. místě v kategorii T1.1) a dále pokračovala vítězstvími v maďarském a českém šampionátu. Ani vážná nehoda během Dakar Rally 2010 posádku nezastavila. Tým se dokázal v roce 2011 vrátit zpět ke světové elitě a umístil se ve FIA Světovém poháru na 4. pozici.
Po startu (a dojetí do cíle) v kategorii kamionů na Dakaru 2012 a krátké pauze v roce 2013, se Ouředníček rozhodl vrátit zpět v závodní sezoně 2014, ale tentokrát za volantem. Vybral si závodní speciál Hummer H3 EVO a ve FIA Mistrovství Středoevropské zóny s ním debutoval rovnou na 2. místě celkově. V roce 2016 závodil v týmu Buggyra Racing a jako pilot úspěšně dokončil Dakar 2016 (46. místo celkově, 22. místo T1.1).
Po dvou letech (a mnoha vítězných titulech v kategorii) se rozhodl k dalšímu kroku vpřed. Začátkem sezóny 2017 přesedlal na ex-tovární Ford Ranger Dakar pod vlajkou globálního týmu South Racing. Společně s novým navigátorem Davidem Křípalem vyhráli největší africký závod a třetí největší rally-raid na světě Morocco Desert Challenge 2017.
V sezóně 2017 posádka obsadila bronzovou příčku v kat. T1.1 v Mistrovství Maďarska. Ve FIA Světovém poháru Ouředníček obsadil 15. místo ve Španělsku, 8. místo v Maďarsku a 15. místo (4. místo T1.1) v Oilibya rally du Maroc.
Tomáš Ouředníček je stále nejúspěšnějším českým automobilovým dakarským navigátorem. RALLYE DAKAR 2009 – posádka Zapletal-Ouředníček vybojovala český historický úspěch: 3. místo v kategorii T1.1, 7. místo celkově (na startu 177 aut, malý český tým porazil dva tovární týmy, první Mitsubishi v cíli).). S navigátorem Davidem Křípalem úspěšně dokončil Dakar 2018 na 33. místě a 18. místě v kategorii T1.1.
Dakar 2018 – Po težké havárii ve vysoké rychlosti v Maroccu neměla posádka k dispozici svůj FORD Ranger, proto jela na Dakar 2019 v neúspěšnějším českém týmu MP SPORTS Martina Prokopa. Tomáš Ouředníček se svým navigátorem Davidem Křípalem dokončili Dakar 2019 s vozem FORD Raptor na 17. místě celkově a 8. místě ve své kategorii T1.1. Tomáš tak získal 5. dakarskou medaili. Ke konci roku 2019 se rozhodli rozvázat spolupráci s globálním týmem South Racing a nyní bojuje o co nejlepší umístění na Dakaru 2020 po vlajkou vlastního staronového týmu Ultimate Dakar Racing.