Německo plánuje v příštím roce zavedení vlaků na vodíkový pohon na pravidelné linky
V březnu příštího roku by se měly v Německu v pravidelném provozu objevit první vlaky na vodíkový pohon. Prvních 14 souprav od společnosti Alstom bude jezdit pod vlajkou dopravce EVB na 123 kilometrů dlouhé trati mezi dolnosaskými městy Cuxhaven a Bremerhaven.
Cílem dopravce je postupně nahradit flotilu dieselových lokomotiv, které jsou oproti vlakům na vodík mnohem méně přívětivější pro životní prostředí. Alstom očekává, že kvůli naplňování cíle snižování emisí skleníkových plynů do roku 2030 v EU bude nutné nahradit více než 5000 jednotek osobních dieselových vlaků na neelektrifikovaných tratích zejména v Německu, Francii, Itálii či Velké Británii.
Rakouský železniční přepravce ÖBB testoval vlaky na vodíkový pohon od společnosti Alstom již na podzim loňského roku a výsledky dopadly úspěšně. Zanedlouho by takové vlaky měly již pravidelně jezdit na mnoha rakouských regionálních tratích.
Deloitte: Vodík může být základem energetické transformace
Podle zprávy společnosti Deloitte se vodík může stát jedním ze základů energetické transformace. Je totiž čistým a stále levněji získávaným palivem, snadněji skladovatelným a současně se v něm skrývá významný investiční potenciál. Využití vodíku v dopravě zůstává zatím omezené kvůli málo rozvinuté infrastruktuře, nákladům na distribuci a skladování této suroviny, a také vzhledem k malé nabídce vozidel, která využívají vodík jako pohonnou hmotu, uvádí analýza.
Tato situace se však může změnit, přičemž možné měřítko a tempo rozvoje trhu ukazuje např. plán schválený v Japonsku, jenž předpokládá, že do roku 2030 dojde k dynamickému nárůstu počtu automobilů poháněných vodíkovými palivovými články na zdejších silnicích až na 800 tisíc, přičemž dnes jich jsou pouze 3000.
„Investice a vládní podpora rostou a technologie získávání a skladování tohoto paliva jsou připraveny se dále rozvíjet, zdokonaluje se efektivita technologií a definují se modely možných využití v průmyslovém měřítku. Může se tedy stát, že se z vodíku stane překvapení této dekády, jako byly v uplynulých letech překvapením sluneční a větrná energie,“ říká Tomasz Gasiński, ředitel týmu udržitelného rozvoje pro Střední Evropu v Deloitte.
Snížení nákladů na výrobu a zpracování vodíku bude v brzké době možné pod podmínkou, že budou celosvětově zavedeny programy, které budou podporovat další inovace a výzkumy. Bude také nutné vypracovat efektivní výrobní procesy a dodavatelské řetězce tak, aby se snížily náklady na konverzi, dopravu a uchovávání tohoto paliva.
Vodíková Toyota Mirai startuje prodeje v Česku
Velkým propagátorem vodíku v dopravě i průmyslu je japonská Toyota. Ta již před šesti lety uvedla na trh první sériový automobil na palivové články Mirai. Ten je nyní na trhu již v druhé generaci a letos se začal prodávat i v Česku. Automobilka se také podílí na vývoji nákladních vodíkových vozidel, vlaků či lodí. Aktivní je rovněž v oblasti vodíkové infrastruktury v Japonsku, kde spolupracuje na projektech pro levnou a bezpečnou výrobu a skladování vodíku.