Nemovitostní fondy investují do modernizace retailu, roste návštěvnost, tržby i energetické úspory
Dvouciferným nárůstem tržeb oproti stejnému období v roce 2019 oslavilo v říjnu OC Rokycanská v Plzni završení rebrandingu a celkové modernizace. Viditelné změny přišly po jeho 20letém úspěšném provozu. Příklad tohoto obchodního centra, jehož vlastníkem je český nemovitostní fond Trigea, dokládá, že investice do starších nemovitostí přinášejí efekt – a to nejen na úrovni návštěvnosti, ale i zájmu nájemců. Vůbec první prodejnu v Plzni chystá 7. února otevřít oblíbená značka Sinsay – a vybrala si právě OC Rokycanská.
Investice spojené se stavebními úpravami a novou identitou doprovodily přípravy na úrovni technologií. Trigea ve spolupráci s property managementem centra, společností CBRE, dokončuje rovněž přípravy na rozsáhlé rekonstrukce interiérů a inovace energetického zařízení. V průběhu roku 2022 budou střechy komplexu instalovány fotovoltaické panely s očekávaným výkonem okolo 700kW a odpovídající kapacitou baterie.
Dalším krokem se stane obměna technického vybavení centra na kogenerační jednotku vyrábějící efektivně teplo i elektrickou energii s možným rozšířením i o funkci chlazení. Prověřuje se rovněž instalace nabíjecí stanice pro elektromobily, což je mezi zákazníky stále poptávanější služba – a dává smysl právě ve spojení s obchodním centrem.
„Oceňujeme aktivní přístup vlastníka, který ihned po převzetí centra v únoru 2020 začal s významnými investicemi. Ty dosáhly desítek milionů korun. A přinesly rychlý efekt v podobě výkonnosti centra, která v některých ukazatelích předčila i poslední před-covidový rok. Další chystané plány naopak povedou – vedle ještě většího komfortu pro nájemce i návštěvníky – k významným provozním úsporám. Jedním z plánovaných projektů je instalace fotovoltaických panelů na střechu OC Rokycanská,“ doplňuje Tomáš Míček, vedoucí retail sektoru a oddělení správy obchodních center v CBRE.
Segment retail parků nebo regionálních obchodních center těžících z komfortní dostupnosti a atraktivního nájemního mixu si mezi maloobchodními formáty vedl nejlépe i během pandemie. Stejně jako v případě OC Rokycanská postupuje Trigea také v dalších retailových projektech v jejím portfoliu – Retail parku Haná v Olomouci nebo Retail Parku Ostrava.
Atraktivnější vnější podoba, příjemné a přehledné interiéry, vnitřní prostory s potřebným servisem, navigace nebo právě vizuální identita byly v kategorii retail parků dlouhodobě podceňovány. Příklad OC Rokycanská však ukazuje, že při promyšlené investiční strategii má tento maloobchodní koncept značný potenciál oslovit nové cílové skupiny – třeba ty, jež si zmíněné atributy spojovaly především s klasickými obchodními centry nebo kamennými prodejnami. Tedy nejen dostupné a rychlé nákupy, ale rovněž přidanou hodnotu spojenou s pobytem návštěvníků.
“Cílem redesignu OC Rokycanská bylo dokázat, že i obchodní centrum může disponovat moderním a progresivním designem, čímž se jasně vymezí od své konkurence. Finální branding tvoří nadčasová a výrazná typografie, originální barevnost a široké spektrum symbolů, které činí Rokycanskou rozpoznatelnou a zapamatovatelnou na první pohled,” vysvětluje Tom Garcy ze studia This is Garcy, které připravilo novou identitu pro plzeňské centrum.
Z průzkumu CBRE vyplývá, že realizované změny jsou zákazníky hodnoceny velmi pozitivně. Proměna prospěla i celkovému vnímání OC Rokycanská, které definuje prostředí páteřní komunikace v Plzni. A především se nová grafická identita projevila na zvyšující se návštěvnosti i tržeb.
Uvedené investice reagující na současné trendy v retailu doprovází kontinuální zatraktivňování nabídky obchodů a služeb. Vedle zmíněné značky Sinsay vedení OC Rokycanská vychází vstříc také poptávce po lokálních a gourmet potravinách. Ty pokrývá Dědova farma, zaměřená na české potraviny včetně pečiva, mléčných výrobků, uzenin, přívlastkového vína a lahůdek.
„Všechny popsané kroky dokládají, že náš fond, který je opřený o tuzemský kapitál, k nemovitostem přistupuje jako dlouhodobý vlastník. Vlastnictví zavazuje k co nejlepší péči o nemovitosti, jejich uživatele i návštěvníky. Tento přístup se nám vyplácí už v krátkodobém časovém horizontu,“ doplňuje Tomáš Trčka, řídící partner Trigea nemovitostního fondu, SICAV, a.s., jenž od svého vzniku v roce 2019 investoval do komerčních nemovitostí již přes 3 mld. Kč a důvěru mu svěřilo téměř 10 tisíc klientů.