Nová Škoda Fabia: Modernější, ale také dražší
I když jsem měl možnost vyzkoušet si Fabii čtvrté generace již v září při jejím světovém představení novinářům v Gdaňsku, rozhodl jsem se počkat s jejím hodnocením až na dobu, kdy nám automobilka do redakce zapůjčí vůz na delší podrobné testování.
Jestliže jsem byl příjemně překvapen již v Gdaňsku, kdy jsem s novou Fabií v jeho okolí najel kolem sta kilometrů, týdenní testování na našich silnicích mne jen utvrdilo v přesvědčení, že čtvrtá generace tohoto modelu je ve srovnání s jeho předchůdcem dalekým krokem vpřed. Je to atraktivní malé auto vytvořené pro potřeby zákazníka, které dokáže zaujmout jak svým evolučním exteriérem, tak relativně klasickým a přitom hezky provedeným interiérem.
Nová Škoda Fabia je větší, modernější, sportovnější a bezpečnější, navržená racionálně, ale zároveň plná emocí. Za jejím designem, jenž pomáhá propojit různé požadavky, které mohou zákazníci na vůz klást, stojí šéfdesignér společnosti Škoda Auto Oliver Stefani a jeho tým. Jejich zásluhou se v dokonalé harmonii setkávají různé potřeby a očekávání. Může za to zejména nová platforma MQB A0, nárůst rozměrů téměř ve všech směrech a v neposlední řadě plejáda moderních technologií, jež mají v modelu Fabia premiéru.
Elegantní vzhled
Příď zdobí ostře řezané přední světlomety zasahující do masky chladiče. Již základní verze světlometů využívá moderní LED technologii. Na přání jsou k dispozici také full LED přední světlomety s rozsáhlými funkcemi. Full LED verze je k dispozici na přání také pro zadní světla. V porovnání s předchozím modelem se snížil součinitel odporu vzduchu z cx 0,32 na cx 0,28. Fabia tak nabízí nejlepší hodnotu v kategorii malých vozů. Zlepšení aerodynamických vlastností bylo dosaženo pomocí velmi přesných simulací metodou výpočetní dynamiky tekutin (CFD – Computational Fluid Dynamics). K mnoha inovativních prvků patří také aktivní žaluzie chladiče umístěné ve spodním otvoru pro přívod chladicího vzduchu na předním nárazníku. Vliv platformy MQB A0 na proporce se odráží také v nových rozměrech. Přes nárůst rozměrů se konstruktérům podařilo téměř udržet hmotnost třetí generace.
Zcela nový interiér
Pocit velkorysého prostoru ve voze s kompaktními vnějšími rozměry umocňuje nový design interiéru, jehož šíři podtrhují symetrická přístrojová deska se samostatně stojící centrální obrazovkou a horizontální dekorační lišty v různých barvách v závislosti na výbavovém stupni. Fabia také poprvé nabízí virtuální kokpit.
Škoda se snažila vzhled interiéru hodně ozvláštnit a zkvalitnit, což se jí také povedlo. Do první kategorie patří například kruhové výdechy klimatizace na stranách palubní desky a vylisované nápisy Fabia v plastu na stranách „kapličky“ nad přístrojovými ukazateli. Do té druhé pak kvalitní plasty, textilní obložení palubní desky s kontrastními švy nebo dvoubarevné čalounění potahů sedaček.
Za volantem
Jako řidič jsem si v nové Fabii pochvaloval velmi přesné a lehce jdoucí řazení, řízení s dostatečným citem a dobře dávkovatelné brzdy. Spokojen jsem byl také se zachováním klasické ruční parkovací brzdy. Solidní je výhled ven z vozu, jemuž nebrání ani poměrně hodně skloněné sloupky čelního skla.
Podvozek je spíše měkký, což jsem ocenil zejména na městské dlažbě a při přejíždění nerovností. Auto se po přejetí nějaké větší podélné nebo příčné nerovnosti nerozkymácí a zůstává ovladatelné a ve své původní stopě.
Motorizace
K dispozici jsem měl Fabii jak s litrovým přeplňovaným zážehový tříválec, který podle technického průkazu disponuje výkonem 81 kW, tak se čtyřválcem 1.5 TSI o výkonu 110 kW. Tento motor pracuje se vstřikovacími tlaky až 350 barů a je vybaven aktivním řízením válců (ATC), které v případě malé zátěže motoru automaticky vypíná oba prostřední válce – což řidič téměř nepostřehne – a snižuje tak spotřebu a emise CO2.
Tříválcový motor MPI současné generace Evo má vlivem četných detailních vylepšení nižší spotřebu i emise a zároveň vyšší výkon. Klikový mechanismus včetně pístů a pístních kroužků prošel optimalizací pro snížení třecích ztrát. Okruh s chladicí kapalinou byl v oblasti hlavy a bloku motoru modifikován pro dosažení vyšší účinnosti chlazení válců, spalovacích prostorů a integrovaného výfukového potrubí. Motor MPI navíc využívá Atkinsonův spalovací cyklus, při němž se sací ventily uzavírají až v průběhu kompresního zdvihu pístu, čímž je z válce vytlačována část nasáté směsi zpět do sacího potrubí.
Největší slabinou je cena
Úplný základ, v podobě nudného atmosférického tříválce 1.0 MPI (59 kW) ve verzi Ambition stojí 339.900 korun. Za tuto cenu dostanete ale pouze modrou barvu, zmíněný nevýkonný motor s manuální převodovkou a manuální klima. Zapomeňte na kola z lehkých slitin, infotainment s velkým displejem, digitální přístrojovku nebo něco zvláštního. Musíte si dát konfigurátor a přidávat a přidávat. Cena vám pak letí raketově nahoru. Při tříválcovém turbolitru a stříbrné barvě jste rázem na 374 tisících. Fabia s normálním motorem 1.5 TSI v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou vás vyjde na 489.900 korun, přitom patnáctistovka s DSG je ve verzi Style o 40.000 korun dražší než litrový tříválec s DSG v té samé výbavě. To souvisí i s tím, že Fabia na začátku listopadu plošně zdražila o deset tisíc korun.
Závěrem
Co říci na závěr? Nová Fabia nabízí vysokou úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti, velkorysý interiér. Vůz má kompaktní vnější rozměry, nabízí úsporné motory a řadu Simply Clever prvků. Fabia tak bude především ideálním druhým autem do rodiny.
Zásadní handicap vidím v podobě absence verze kombi, která je u českých motoristů více než oblíbená. Poněkud horší je to také s poměrem ceny a užitné hodnoty, kdy před Fabií stojí otázka, jak dopadne v souboji s konkurencí jako je Renault Clio, Citroën C3, Opel Corsa, ale i Dacia Sandero či dalšími nabízejícími v základu za obdobou cenu přece jen více muziky. Pokud si výrazně připlatíte, tak je Fabia v mnohém předčí. Je však na zváženou, zda si pak už nepořídit za tuto cenu auto ve vyšší kategorii.
Text a foto: Bohumil Brejžek