Nová Škoda Superb Liftback – Vyvážené auto
Konec května a začátek června patřily Karlovy Vary a jejich okolí nové generaci Škoda Superb v provedení Liftback. Novináři z celého světa se sem sjeli, aby v dynamických jízdách otestovali jeho vlastnosti. Naše redakce byla při tom a pro vás jsme zkoušeli nejsilnější model, čtyřkolku s 265 koňmi a maximální rychlostí 250 km/hod.
Nejsilnější benzinová motorizace 2.0 TSI 4×4 s turbodmychadlem přeplňovaným čtyřválcem o 265 koních (195 kW) a 400 newtonmetrech je duchovním nástupcem vrcholného Superbu třetí generace. Ten se sice prodával s ještě silnější jednotkou o 280 koních (206), ale s nižším točivým momentem o maximálních 350 newtonmetrech. I nyní je spojen výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Nové je řazení, jenž je umístěno u volantu v místech, kde jsme zvyklí na páčku ovládající stěrače. Nic nového pro milovníky amerických aut či Mercedesů.
První dojmy
Ale pěkně popořádku. Nejprve jsme museli dorazit na ruzyňské letiště, kde jsme v garáži hotelu Courtyard dostali klíčky od vozu, který měl v navigaci nastavenou trasu s cílem ve slavném karlovarském hotelu Pupp. Na samém začátku jsme museli s téměř pětimetrovou limuzínou zvládnout úzké rampy garáží ze sedmého patra hotelu a teprve poté, kdy jsme vykličkovali z letiště, jsme najeli na dálnici, kde se silný Superb ukázal jako auto vhodné pro dálkové trasy. Trasa však nevedla jen po nedokončené dálnici D6, ale za Rakovníkem se stočila do divoké krajiny severního Plzeňska s množstvím pěkných míst a pro řidiče zajímavých okresek.
Pocity z jízdy
Už během prvních kilometrů mne nejvýkonnější Superb oslovil svou dynamikou. Čtyři sta newtonmetrů umí vyvinout už od 1650 otáček za minutu a síla motoru nepolevuje ani ve vysokých otáčkách těsně před omezovačem. Akceleraci z 0 na 100 km/h zvládal za 5,6 sekundy a i při pružném zrychlování na okreskách měl dost síly. Na dálkové jízdy jako dělané, což platí zejména o jeho maximální rychlosti 250 km/h využitelné však pouze na německých dálnicích.
Liftback má podobně jako kombík komfortní podvozek, který už nehoupe jako tomu bylo u třetí generace a propracovaný podvozek DCC Pro s dvouventilovou technologií odděleně reguluje fázi odskoku a komprese. Blíží se dokonalosti vlajkové lodi Citroënu C5 Aircross, u něhož máte pocit, že se vznášíte na vzduchovém polštáři. Umění filtrování nerovností je u Superbu znát zejména tehdy, kdy se rychle změní kvalita povrchu pod koly, třeba když přejedete z hladkého asfaltu na kostkovou dlažbu.
Řízení je příjemné, auto se přes něj s jistotou usazuje do zatáčky. Výborně je naladěná také dvouspojková automatická převodovka, která má doby škubání předchozích generací při pomalé jízdě již za sebou. Během cestování na ni zapomenete, řadí chytře, bleskově a tak, že to ani nepostřehnete.
Pokud se týká spotřeby, při sportovnější jízdě na stodvacet kilometrů dlouhé trase z Prahy do Karlových Var jsem měl průměr těsně pod deseti litry. To je sice dost, ale málokdo s ním bude takto jezdit a dostane se tak se spotřebou o nějaký ten litr dolů. Ostatně i mně se při zpáteční cestě z Varů ustálila spotřeba se na dálnici na 8,5 l/100 km.
Závěrem
Nová škodovácká vlajková loď Škoda Superb je k dispozici se šesti různými pohonnými jednotkami s výkony od 110kW (150k) do 195 kW (265 k). Tři benzinové motory, včetně motoru 1,5 SI, který je nyní vybaven mild hybridní technologií, doplňují dva naftové motory. Superb Combi iV je vybaven druhou generací plug in hybridního pohonu, který umožňuje čistě elektrický dojezd až 120 km a také nabíjení stejnosměrným proudem. Plug in hybridní pohon bude později nabízet i elegantní liftback, stejně jako je nyní nabízí praktické kombi. Nový interiér má čistý a prostorný vzhled s ještě intuitivnějším ovládáním včetně multifunkčních otočných ovladačů (Smart Dials) a softwarem ChatGPT. Ve větší míře jsou v něm také použity udržitelné materiály.
Superb liftback je už v prodeji, když startuje na částce 935.000 Kč za základní 1.5 TSI, námi testovaná benzínová vrcholná verze stojí minimálně 1,125.000 Kč. Nejžádanější ale bude zřejmě diesel, kdy ten nejvýkonnější stojí přesně stejně jako silný benzinový dvoulitr.
Text a foto Bohumil Brejžek