Nová vyhláška vymezující podmínky provozování hazardních her na území hl. m. Prahy je v pořadí třetí vyhláškou od roku 2007, kterou hlavní město reaguje na aktuální stav v oblasti provozování hazardních her. Cílem regulace je snížit na území Prahy negativní dopady hazardních her, zejména v jejich nejnebezpečnější formě, za niž je považována tzv. technická hra.
„V odborné literatuře je zdokumentováno, že hazardní hrou primárně zodpovědnou za vyhledání odborné pomoci (téměř v 83 procentech) je takzvaná technická hra, tedy videoloterijní terminály, elektromechanická ruleta, výherní hrací přístroje a podobně. Adiktologové se rovněž shodují na tom, že v oblasti prevence na úrovni státu a obcí jsou nejdůležitější politická opatření, která omezují dostupnost hazardních her a zakazují reklamu na hazardní hry. Podle aktuální statistiky společnosti M.B.A. Finance, která spravuje pohledávky velkých firem, se za poslední tři roky snížil počet neplatičů v konkrétních městech, která výrazně omezila hrací automaty, a to až o desítky procent. Zásadní je také striktně prosazovat dodržování zákonů týkajících se hazardu. Výzkumy v USA prokázaly, že ty státy, které mají přísné zákony omezující hazardní hry, mají o 70 procent nižší výskyt patologického hráčství v porovnání se státy, které takové zákony nemají,“ říká radní hl. m. Prahy Hana Kordová Marvanová.
První vyhláška tohoto typu byla přijata v roce 2007 a stanovovala místa a čas, kde jsou povoleny hazardní hry. Obsahovala jich tehdy 1422. Od té doby se jejich počet vyhláškami a novelizací postupně snížil na aktuálních 101 provozoven typu „kasino“. Počet povolených technických her za tuto dobu klesl z maximálního počtu 15 934 herních pozic k 1. 1. 2010 na 3 995 k 31. 8. 2020.
„V roce 2016 byl také přijat zákon o hazardních hrách, protože předchozí zákon o loteriích přestal postupem času splňovat požadavky na vymezení rozvíjejících se moderních herních technologií, na zamezení reklamy hazardních her, jejich efektivní zdanění a na kompetence povolujících správních orgánů obcí. Nový zákon přinesl především zásadní změny v oblasti rozšíření kompetencí obcí, dále pak vyloučil možnost provozovat hrací automaty, u kterých nebyl možný online dozor ze strany dozorových orgánů, a také zrušil možnost provozovat hazardní hry v restauracích. Nově pak zakázal reklamu hazardních her na budovách, v nichž se nachází herní prostor,“ upřesňuje Hana Kordová Marvanová, radní pro legislativu, veřejnou správu a podporu bydlení, která návrh vyhlášky předložila.
Přes pozitivní výsledky regulace, které spočívají jednak v omezení počtu herních automatů a jim podobných zařízení (za 10 let o cca 75 %) a počtu míst, kde mohou být provozovány, ale také ve významné kultivaci vnějšího vzhledu provozoven, se avšak vynořil jeden problém. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže upozornil na to, že stávající systém adresních míst je v konfliktu se soutěžním právem, a tedy je třeba od systému adresních míst ustoupit. Po přezkoumání možností, jak situaci řešit, se ukázalo, že systém adresních míst, byť v kombinaci s živou hrou, je neudržitelný. Zároveň provozovatelé začali obcházet zákon a namísto provozování kvalitních kasin s živou hrou provozují často tzv. „kvazikasina“, která jsou de facto hernami, kde živou hru nahrazuje tzv. kolo štěstí, většinou bez přítomnosti krupiéra. Proto město přistoupilo k jediné možné variantě, kterou je plošný zákaz technické hry, ponechání provozování živé hry bez omezení (kromě možnosti stanovení doby, po niž je možné kasino provozovat), a městským částem, které si přejí zachovat nulovou toleranci k hazardu, tuto možnost volby ponechat.
„Otázka regulace provozování hazardních her je především otázkou nalezení vyváženého řešení, reagujícího na vývoj právních předpisů i moderních herních technologií, které na jedné straně ponechává občanovi svobodu rozhodnutí a podnikání, na straně druhé omezuje patologické jevy spojené s hazardními hrami. V rámci připomínkového řízení jsme vyšli vstříc městským částem, které si chtějí kasina ponechat, přičemž se jedná o 16 městských částí (z celkového počtu 57 městských částí) na území hlavního města Prahy, v nichž by bylo možné i nadále provozovat kasina. Je třeba ale naplnit požadavky ÚOHS, takže kasina budou tyto městské části moci mít kdekoli bez omezení, ale bez technické hry,“ dodává Hana Kordová Marvanová.
Závěrem je třeba podle Kordové Marvanové zmínit se o finančním aspektu regulace. Vyhláška stanovuje, že všechny podniky s technickou hrou mohou být provozovány do konce platnosti stávajícího povolení, což v praxi znamená přibližně do roku 2024. Po tomto datu lze očekávat propad příjmů ve výši kolem 400 milionů korun ročně. Příjmy z podílu na dani z hazardních her, které jsou přerozdělovány všem městským částem, jsou pro ně zásadně důležité, protože jsou využívány na podporu projektů v oblasti, sportu, kultury, školství a v sociální oblasti. Proto je nezbytné nalézt řešení, jak tento propad příjmů vyřešit. Propady příjmů se mohou projevit postupně v období 3 let. „Proto jsem slíbila městským částem, že výpadek příjmů v důsledku zákazu technických her nepocítí a bude dorovnán z rozpočtu hlavního města Prahy tak, aby neutrpělo tímto krokem financování důležitých veřejných aktivit, které dosud městské části financovaly z výnosů z daně z technické hry na území Prahy,“ doplňuje radní Hana Kordová Marvanová.
Návrh vyhlášky schválený Radou hl. m. Prahy předloží radní Hana Kordová Marvanová ve čtvrtek na jednání zastupitelstva.