Ocenění Nejdůvěryhodnější značka v letošním roce bylo ve znamení nečekaných změn
Osmý ročník marketingového programu Důvěryhodné značky zná výsledky průzkumu zaměřeného na důvěryhodnost značek na trhu v České republice. Soutěž jasně poukázala na tržní změny v rámci nákupního chování, reagující na dění ve společnosti. Dotázáno bylo čtyři tisíce respondentů, kteří hodnotili téměř devět set značek z devadesáti kategorií nejrůznějších oblastí, jako jsou služby a instituce, poskytovatelé energií, prodejci drogerie, potraviny a mnoho dalších. V soutěži byly oceněny nové kategorie jako hračky, dámská hygiena, energetické nápoje, jazykové školy, vyhledavače práce nebo robotické vysavače, u kterých je zaznamenána rostoucí popularita. Organizátoři také reagovali na převratné změny na trhu s energiemi a stavebninami, nově tak byly oceněny značky z kategorii betonové prvky, střešní krytiny, kotle a bojlery a další. Mezi nejsilnějšími značkami celého průzkumu zazněla jména jako Lego, Jar a IQOS. Skokanem roku, tedy značkou s největším meziročním nárůstem, se stala značka probiotik Biopron. Slavnostní vyhlášení Nejdůvěryhodnějších značek 2022 proběhlo v rámci galavečera 10. listopadu tohoto roku v Autoklubu České republiky v Praze.
Seznam Nejdůvěryhodnějších značek produktů: ZDE (pdf)
„Čeští spotřebitelé hodnotili v nezávislém průzkumu v 90 kategoriích téměř 900 značek. Ty jsou nominovány automaticky na základě prodejů. To zaručuje, že oceněné značky jsou skutečně silné a důvěryhodné. A protože může v každé kategorii zvítězit pouze jedna značka, redesignovali jsme logo soutěže. Nově je jeho součástí symbol medaile s jedničkou,“ uvádí Lukáš Matějka, manažer marketingové skupiny pořádající společnosti Atoz Marketing Services. „Nejdůvěryhodnější značka zareagovala rovněž na převratné změny na trhu s energiemi a stavebninami, proto byly otevřeny nové kategorie typu Kamna a krby, Kotle a bojlery, Betonové prvky, Střešní krytiny či Fasádní systémy. Výsledky v těchto kategoriích mohou zákazníkům pomoci při výběru alternativního zdroje tepla před nadcházející topnou sezónou či při plánované rekonstrukci,“ dodává Lukáš Matějka.
Výsledky soutěže dále jednoznačně potvrdily strmý růst segmentu Q-commerce (Quick Commerce), tedy elektronický obchod s dodávkami v extrémně krátkém čase. A to jednoznačně díky pandemické době. V České republice se tento trend týká především dodávek jídla, postupně se k němu však přidávají oblasti dodávek elektroniky, léků nebo potravin a oblečení.
Období lockdownů zase přispělo k silnému nárůstu prodejů na trhu se stolními hrami a hračkami obecně. Proto byly otevřeny tři nové kategorie, jejichž výsledky mohou zákazníkům pomoci při výběru spolehlivých výrobků nejen pro děti. V posledních letech vzrostla obliba i „srovnávání a porovnávání“. Proto je nová také kategorie Srovnávací portály pojištění. Další novou kategorií soutěže se staly Kondomy. Tady je jasné, že důvěra ve značku a s tím související kvalita výrobku je mimořádně důležitá. V online mapách převálcovaly zase české Mapy.cz všechny zahraniční poskytovatele. Třemi nejlepšími vítězi napříč celým výzkumem se staly značky Lego, Jar a IQOS.
Důvěryhodné značky potvrzují zajímavé změny v nákupním chování českých zákazníků
Výsledky programu potvrzují i data výzkumné agentury NielsenIQ, která sleduje změny v nákupním chování. Zákazníci si své nákupy plánují a promýšlejí v této náročné době ještě výrazněji než v loňském roce. I letos procento respondentů, deklarujících zájem o zdravý životní styl nekleslo pod 70%. Větší roli nyní hrají promoce. Citlivost na promoce se výrazně změnila, více nakupujících je v dnešní době ochotno nakupovat jiné než obvyklé značky, právě kvůli promoakcím. Před pandemií, v roce 2019 uvedlo 63% dotázaných že je promoce při nakupování ovlivňují, z letošního výzkumu Inflační studie vyplývá že již 77% dotázaných inklinuje k promočním akcím.
Již z průzkumu Inflace, který byl realizován v červenci 2022 vyplynulo, že čeští zákazníci změnili své nákupní zvyklosti. 29% z nich začalo nakupovat v obchodech, které nabízejí výrobky za nižší ceny.
Partneři programu Důvěryhodné značky 2022:
- výzkumná agentura a odborný partner: NielsenIQ
- B2C mediální partneři:
- tisk: Gurmet, Náš REGION, Innspirace, Mladý svět, Matka a dítě a tituly vydavatelství MAFRA
- rádia: Evropa 2, Frekvence 1, Youradio news, rádio Zet
- TV: pořad Všechno, co mám ráda
- instore propagaci zajišťuje City Digital Media, Store Media a Moje Obrazovka
- outdoorovou propagaci zajišťuje Bus TV
- internetový portál JenŽeny.cz
- B2B mediální partneři:
Zboží&Prodej, Pharma Profit, Media Guru - Speciální partneři:
Emailkampane.cz, Nestlé Professional, Parilla sound, TEPfactor, WAU! Studio, Testuj.to a Aquapalace Hotel Prague, Eko-kom.