Odhad společnosti Salesforce, jak inflace ovlivní letošní nákupní sezónu
Když odhlédneme od pandemie, vidíme, že poptávka po online nákupech se vyrovnává a spotřebitelé nacházejí novou rovnováhu mezi online a fyzickými prodejem. Mírný růst vánoční nákupní sezóny v roce 2021 by mohl předznamenat letošní rok, kdy údaje za první čtvrtletí ukazují 3% meziroční pokles globálních digitálních prodejů. Vzhledem k výraznému nárůstu v posledních dvou letech ale není důvod k obavám ve vztahu k online nakupování.
Nemůžeme také ignorovat inflační tlaky. V prvním čtvrtletí se průměrná prodejní cena (ASP) v USA zvýšila o 11 % a zákazníci na celém světě učinili o 12 % méně objednávek než ve stejném období roku 2021. První pohled na údaje za druhé čtvrtletí dokonce naznačuje, že se tento trend zrychluje – v dubnu a květnu došlo k 7% nárůstu ASP vedle 17% nárůstu ve stejném období roku 2021. Tento scénář svádí ve všech odvětvích ekonomiky boj o značky, které chtějí získat peněženky spotřebitelů, protože ti nakupují méně položek u méně prodejců než kdy dříve.
Zisková diferenciace ovlivní sváteční nákupy
Navzdory ekonomickým překážkám není žádným tajemstvím, že toto odvětví zaznamenává trvalý růst. Rekordní inflace byla ve skutečnosti v minulosti větrem v zádech, který katapultoval tržby. Éra inflačních tlaků je však jedinečná, protože náklady na zboží rostou rychleji, než je možné rozumně přenést na spotřebitele.
Zde jsou klíčové faktory, které dnes vytvářejí tlak na marže:
Zvyšující se náklady na výrobky: Index cen výrobců (neboli náklady na zboží) stále zaznamenává dvouciferné nárůsty oproti stavu před rokem, což znamená, že inflace bude i nadále růst. To bude po zbytek roku tlačit prodejní ceny ještě výše.
Rostoucí náklady na první a poslední míli: Očekává se, že ceny benzínu a nafty budou i nadále růst, což prodraží realizaci a vrácení zboží. (Někteří maloobchodníci již zpoplatňují vrácení zboží online, aby kompenzovali část těchto nákladů.)
Nedostatek a přebytek zásob: Očekává se, že se zhorší nedostatek potravin a surovin, což zvýší nejistotu v nestabilním globálním dodavatelském řetězci. Přesto přebytek zásob v důsledku nadměrných nákupů v roce 2021 způsobil, že společnosti mají na skladě příliš mnoho výrobků. Nechtějí, aby jim v rozvahách zůstaly tyto velké závazky.
Klesající spotřeba: Vyšší ceny snižují spotřebu. Podle průzkumu společnosti Salesforce plánuje 51 % spotřebitelů letos nakoupit méně svátečních dárků.
Obavy spotřebitelů: Spotřebitelé se již cítí pesimističtí, pokud jde o ekonomiku, zejména ve Spojených státech, kde je spotřebitelský sentiment na nejnižší úrovni od začátku sledování této metriky v 70. letech 20. století. To znamená, že spotřebitelé by mohli dále omezit diskreční výdaje, protože očekávají, že je čekají náročné ekonomické podmínky.
Společnost salesforce odhaduje, že tyto ekonomické problémy ohrožují marže světových maloobchodníků ve výši 1,4 bilionu dolarů. Maloobchodníci však stále mohou dosáhnout růstu a zisku, a to pokud budou plánovat vše včas.
O společnosti Salesforce:
Salesforce, světový lídr v oblasti CRM, umožňuje společnostem spojit se se svými zákazníky zcela novým způsobem. Nezveřejněné služby nebo funkce uvedené v této nebo jiných tiskových zprávách a veřejných prohlášeních nemusí být aktuálně k dispozici a nemusí být nabídnuty včas, popřípadě vůbec. Zákazníci, kteří si zakoupí aplikace Salesforce, se musí o svém nákupu rozhodovat na základě funkcí, které jsou aktuálně k dispozici. Hlavní sídlo společnosti se nachází v San Franciscu, své pobočky má ale také v Evropě a Asii. Na newyorské burze společnost obchoduje pod symbolem „CRM“ (NYSE: CRM). Více informací naleznete na: www.salesforce.com.