Online debrujárská dílná na ZŠ Jakutská
Koumáci, jak si říkají členové Klubu malých debrujárů při Základní škole Jakutská, znovu úspěšně potvrdili oprávněnost možná trochu záhadného názvu své organizace. Výraz debrujár totiž pochází z francouzského slova „débrouillard“, což znamená šikovný, zručný a obratný, případně „se débrouiller“ ve významu objevovat, umět si poradit …
Základní filozofií debrujárů je zábavným způsobem odmýtizovat vědu a poodhalit různé přírodní jevy a technické zákonitosti. Děti přitom prostřednictvím jednoduchých pokusů rozvíjejí svoji spolupráci a komunikaci, formulují otázky, které je zajímají, pokoušejí se na ně hledat odpovědi a odhodlávají se k samostatnému experimentování.
Debrujáři z naší školy se nezalekli ani nepříznivé „distanční doby“, která donedávna panovala, a naplánované projekty s mladšími spolužáky rozjeli naplno online. Zúročili přitom technické dovednosti, které postupně získávali při dálkové výuce od jara loňského roku.
Pravidelně se propojovali k prvňákům do výuky a společně bádali a objevovali zákonitosti živé a neživé přírody. Pozorovali ptáky v zimě, pečovali o ptačí krmítko, sázeli semínka a sledovali vývoj rostlin, který následně zaznamenávali do badatelských listů. U příležitosti Dne Země potom uspořádali přehlídku pokusů s vodou, vzduchem a hru s tématem třídění odpadu. To vše průběžně doplňují online debrujárskou dílnou, při níž malým spolužákům objasňují fyzikální jevy jako například vzlínavost, těžiště či gravitační sílu. V dílně si prvňáci podle návodu a podrobného popisu samostatně pokusy vyrobí a následně vyzkouší.
Před ukončením školního roku by se mělo /plánujeme/ na školní zahradě uskutečnit společné osobní setkání všech pokusníků s přehlídkou obřích bublin a vystřelováním octových raket. Snad se tento záměr podaří naplnit, ale pokud ne, správní debrujáři si jistě i v takové situaci budou vědět rady.
Mgr. Zdenka Kočková, vedoucí debrujárů ZŠ jakutská