Opel Crossland X – SUV s velmi dobrým poměrem výkonu a ceny

Stylový crossover s SUV designem, efektivními motory, prémiovými inovacemi a skvělou flexibilitou, tak by se dal jednou větou charakterizovat Opel Crossland X.

Mohutně působící exteriér

Exteriér Crosslandu odkazuje na svého předchůdce jménem Mokka a to zejména přední částí, kdy jsou oba dva modely charakteristické velkými předními světlomety a mřížkou chladiče do tvaru písmene D. Opticky je ale Crossland mnohem větší a to nejen v porovnání s Mokkou, ale i s jinými vozy v jeho třídě, což je způsobeno vyšší světlou výškou podvozku a decentním oplastování.  

Nejmohutněji působí Crossland X z boku, kdy karoserii vkusně doplňují černé kryty zpětných zrcátek a doslova klesající střecha, kterou od pasažérů odděluje chromová lišta táhnoucí se až po zadní světlomety netradičního tvaru, jež se každému nemusí líbit. Kromě lišty upoutají i sedmnáctipalcové disky kol působící velmi stylově.

Pozitivní dojem z interiéru

Základem koncepčně jednoduššího interiéru je německá snaha nabídnout jednoduchou a prostornou kabinu s funkční ergonomií. Interiér je pro mnohé rozhodujícím faktorem při koupi vozidla. A ten je u Crosslandu skutečně na dobré úrovni. Kvalitní volant a přístojová deska umocňují pozitivní dojem – vše je logicky uspořádané, spínače jsou dostatečně velké, nechybějí ani dva USB porty na nabíjení telefonu, funkce bezdrátového nabíjení a dvanácti voltová zásuvka.

Veškeré informace důležité pro řidiče, jako jsou rychlost, dopravní omezení nebo pokyny navigačního systému jsou lehce viditelné na nastavitelném head-up displeji. Ve výbavě Ultimate nechybí ani automatická dvojzonová klimatizace a asistent upozorňující řidiče, aby si dal během delší jízdy přestávku. Za zmínku stojí LED světlomety, které kromě toho, že se automaticky nastavují podle podmínek, si také přisvěcují do zatáček.

Co lze Crosslandu vytknout, jsou plasty, z nichž většina je tvrdá, a úložné prostory v přední části auta. Otvory ve dveřích jsou sice více než dostačující na láhev i nějaké drobnosti, ale do skříňky před spolujezdcem se toho opravdu moc nevejde. Obdobné výtky mám i k přihrádce mezi sedadly, kam se vejde tak akorát peněženka a klíče. Velmi příjemně mne zato překvapila ergonomická přední sedadla s certifikací AGR. Zkratka AGR označuje německý výraz „Aktion Gesunder Rücken,“ což je kampaň za zdravější záda. Sedačky sice nenabídnou kdovíjaké boční vedení, potěší však možností nastavení v osmi směrech, bederní opěrkou a prodloužitelným sedákem. V kombinaci s vyšší světlou výškou vozu usnadňující nastupování, tak Crossland slibuje až nečekaně pohodlné cestování i na delších cestách.

Horší materiály Crossland kompenzuje dostatkem prostoru pro posádku, přehlednou ergonomií ovládacích prvků a základní výbavou, ve které nechybí nic důležitého. Výbava Smile totiž nabídne již v základu manuální klimatizaci, 7palcový audiosystém 4.0 IntellLink s pěti reproduktory, vyhřívání předních sedadel, vyhřívání kůží čalouněného volantu, tempomat, dešťový senzor, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, automatické přepínání světel a pár dalších praktických drobností.

Praktické a pohodlné sedačky

O předních sedadlech jsem již psal, zajímavostí zadní řady sedadel je tzv. Funkční sada za příplatek 11.700 Kč obsahující v rozsahu až 15 centimetrů samostatně posuvná a sklopná sedadla dělená v poměru 40/60 s průchozí loketní opěrkou a dvojitým dnem zavazadlového prostoru. Zásluhou těchto doplňků je Crossland výborným společníkem a to nejen na lyžování.

Pod podlahou se navíc našel prostor i na dojezdové rezervní kolo (příplatek 2.600 Kč). Kabina tak nabízí dostatek prostoru nejen pro čtveřici cestujících, ale také pro jejich zavazadla. Zavazadlový prostor má základní objem 410 litrů, po posunutí zadní řady vpřed se dá však snadno zvýšit na 520 litrů. Komu by to nestačilo, ten získá po sklopení zadních sedadel až 1.255 litrů zavazadlového prostoru.

Jízdní vlastnosti

Vzhledem k celkové délce 4,21 metru a rozvoru 2,6 metru je s Crosslandem manévrování v úzkých prostorách hračka, což jsme ocenili zejména při parkování v nákupních centrech. Dvojspojkový automat řadil hladce a rychle. S benzínovým motorem o objemu 1.198 ccm jsme měli přibližně spotřebu udávanou výrobcem, tedy pět litrů. Na dálnici se Crossland cítí jako doma a i při vysokých rychlostech je hluk obtékajícího vzduchu minimální, což svědčí o kvalitě zpracování. Nečekejte však od něj sportovní výkony, přestože automatická převodovka si při sešlápnutí plynového pedálu na podlahu bez zaváhání podřadí i o dva stupně. Jedná se přece jen o crossover s předním náhonem určený především do města.

Co by bylo možné vytknout, je poněkud horší viditelnost šikmo dopředu, což způsobují masivní přední sloupky. Nejlepší není ani viditelnost dozadu, což ale lze autu odpustit, neboť při couvání máte k dispozici nejen parkovací senzory spolu se zadní kamerou, ale i pohled z ptačí perspektivy, jenž se vygeneruje na základě informací z přední a zadní kamery a díky němuž máte přesný přehled o tom, co se kolem auta děje.

Závěrem

Opel Crossland X nabízí kombinaci všestrannosti dostatečně prostorného interiéru, komfortního podvozku a nízké spotřeby za rozumnou cenu. Pokud se rozhodnete pro nejvyšší výbavu, budete odměněni prémiovým dojmem a nic vám nebude chybět. Motor má dostatek síly na naše silnice a velmi dobrou spotřebu. Hledáte-li auto do města či auto, jež se nebojí obrubníků, dálnic anebo udržovaných polních cest, jste v tomto případě na správné adrese.

Text: Bohumil Brejžek
Foto: Bohumil Brejžek a archiv Opel

You may also like...