Opel Grandland X: Dostatečně prostorný a spolehlivý
Vozy Opel patří v koncernu PSA ve srovnání s Peugeoty, Citroëny a DS designově mezi ty nejméně nápadné. Technicky a ergonomicky se naopak řadí mezi ty nejlepší, jak dokazuje test Opelu Grandland X, který jsme měli možnost vyzkoušet krátce poté, kdy jsme testovali jeho mladšího sourozence Crossland X. S výsledky tohoto testování jsme vás již seznámili.
Součást skupiny PSA
Díky modelu Grandland X rozšířil před třemi lety Opel svou nabídku vozidel směrem do segmentu kompaktních SUV, ovšem zároveň tím nahradil modely Opel Antara a Zafira. Místo dvou vozů je tady tedy jeden, doplňovaný menším Crosslandem X. Oba vozy vzešly v rámci spolupráce uvnitř francouzského koncernu PSA, do něhož patří.
Při délce 4477 mm, šířce 1844 mm a výšce 1636 mm působí nový Opel Grandland X z každého úhlu pohledu jako robustní SUV. Výrazná maska chladiče nese velké logo automobilky Opel. Útlé světlomety obsahují denní LED světla v profilu dvojitého křídla, což vizuálně rozšiřuje přední část karoserie a dodává vozu energický a pevný postoj. Na kapotě motoru jsou pro Opel charakteristické připomínající designerskou filozofii značky sochařského umění ve spojení s německou precizností. Výrazné lemy blatníků a ochranné plastové obklady spodní části karoserie dodávají Grandlandu X robustní off-road vzhled.
Opel Grandlad X je postaven na základech Peugeotu 3008, tedy auta auta, které získalo prestižní titul evropské Auto roku 2017. Sdílí s ním podvozek s platformou PSA EMP2, motory i převodovky, ale designově je to jasný Opel, který přechodem do koncernu PSA ztratil podstatnou část vlastního technického vývoje, získal však pokročilou techniku, kterou uměl dokonale využít a přizpůsobit svým potřebám.
Dostatečně prostorný interiér
Grandland v interiéru nabízí klasické pojetí přístrojové desky s budíky v průhledu volantu nikoli nad ním jako je to u jeho extravagantního sourozence Peugeotu 3008, a má i vlastní design ovládacích prvků včetně řadicí páky automatické převodovky. Asi jediné, kde je na první pohled patrná příbuznost s 3008 a dalšími modely PSA, je grafika centrální obrazovky infotainmentu a také poněkud vlažnější reakce na udílené pokyny. Vůz má docela slušnou dynamickou 3D navigaci s dopravními zprávami TMC, audiosystém sound systému Denon®1 s osmi reproduktory a silným subwooferem je však na pouhé průměrné úrovni, což však běžnému motoristovi dostačuje. Bezdrátová dobíjecí plocha pomůže udržet mobilní telefon stále nabitý.
Víko zavazadlového prostoru otevřete pohybem nohy
Opel Grandland X je spíše praktický služebník na dlouhodobé užívání než elegán, který chce zaujmout na první pohled. V kabině je dostatek místa pro čtyři pasažéry, přičemž za příplatek deset tisíc Kč pro řidiče a sedm a půl tisíce pro spolujezdce lze mít ergonomická pohodlná sedadla s certifikátem asociace německých ortopedů pro zdravá záda AGR. Díky jejich vyšší pozici je z nich i dobrý přehled, ocenili jsme i kvalitní zadní kameru při couvání. Pokročilé kamery se zobrazením 360°1 detekují objekty okolo vozu.
Co nám scházelo, stejně jako u Crosslandu, je množství a velikost předních odkládacích ploch. Vzadu je dostatečný prostor pro dvě dospělé osoby a to jak pro hlavu, tak i pro nohy. Zavazadlový prostor má slušnou kapacitu 514 litrů, přičemž po sklopení sedadel vznikne až 1652 litrů s téměř rovnou podlahou. Stačí jeden pohyb nohou pod zadním nárazníkem a zavazadlový prostor se otevře díky inteligentnímu bezdotykovému otevírání jeho víka.
Motor a jízdní vlastnosti
Nejslabším agregátem pod kapotou je benzinový motor 1.2 Turbo 96 kW, stejně výkonný je i diesel 1.5 CDTi. Síla je to naprosto dostatečná, speciálně když je u dieselu spojená s nadprůměrným maximálním točivým momentem 300 Nm (tato hodnota je typická spíše u dvoulitrů), díky němuž má motor pružný zátah i zrychlení pro předjíždění. Dokonale funguje i spojení s osmistupňovým automatem, za který si připlatíte čtyřicet tisíc Kč. Skvělým bonusem je spotřeba, která se podle jízdního stylu pohybuje pouze mezi pěti a šesti litry. Motor je kvalitně odhlučněný, takže uslyšíte spíš valivý hluk pneumatik. Grandland se dodává i v dvoulitrové naftové verzi, kdy výkon dosahuje 130 kW. Co nám však u testovaného vozu vadilo, byl mírně řečeno letargický osmistupňový automat, vhodný pro klidnější používání, ale jeho zaváhání při rozjezdu neodpovídá hbitosti motoru,
Již tak komfortní francouzský podvozek si v Oplu přizpůsobili tak, že Grandland je možná ještě pohodlnější. Perfektně zvládá všechny druhy nerovností, jen si musíte zvyknout, že v zatáčkách má tendenci se trochu naklánět. Stejně jako Peugeot 3008 se nedodává s pohonem čtyř kol (přestože nese označení X), maximálně se systémem IntelliGrip, který upravuje nastavení stabilizačního systému podle zvoleného povrchu. Při jízdě v noci oceníte chytré přední LED světlomety Adaptive Forward Lighting (AFL) poskytují až o třicet procent lepší viditelnost než klasické halogenové světlomety. Funkce jako odbočovací světla, asistenční systém dálkových světel nebo samočinná regulace dosahu světelného paprsku zaručují optimální osvětlení silnice za všech podmínek. Systém nouzového brzdění varuje řidiče zvukově před nebezpečnými situacemi. Následně dochází k automatickému zpomalení vozu nebo jeho zastavení.
Závěrem
Design Grandlandu X rozhodně není v ničem špatný, je snad ale až příliš nenápadný a snadno zaměnitelný s jinými modely Opel. Své místo na trhu bezesporu má, neboť není v ničem ošizený a odvede úplně stejnou službu jako jeho extravagantní sourozenec Peugeot 3008. Komfortem a prostorem v kabině navíc vyčnívá nad většinou konkurentů. Cena vozu začíná na 549.900 Kč.
Text a foto: Bohumil Brejžek
1 Response
[…] a egonomicky patří k tomu nejlepšímu, co může koncern PSA v tomto segmentu nabídnout (https://www.vecerni-praha.cz/opel-grandland-x-dostatecne-prostorny-a-spolehlivy). Ač se jedná o německý automobil, je vyráběn na stejné výrobní lince ve francouzském […]