Oranžová plastová Tatra 148 se před 10 lety vrátila na naše hřiště se spoustou vylepšení

Generacemi milovaná hračka už zase pomáhá převážet písek, autíčka, panenky a další pro děti důležitý náklad. Tradici plastové Tatry 148 obnovila přesně před deseti lety česká značka Dino. Ročně jí vyrobí a prodá kolem 50 tisíc kusů. Přestože je v nabídce více barev a provedení, nejžádanější zůstává oranžová klasika. 

Za návratem hračky, se kterou vyrůstaly děti od 50. do 80. let minulého století, stála nostalgie. Když tatrovka krátce po revoluci zmizela z obchodů, začaly blednout i vzpomínky těch, kteří s ní zažili spoustu zábavy. Rodičům navíc chyběla ve výbavě pro děti, babičky a dědové ji chtěli dopřát vnoučatům. To byl jeden z hlavních impulsů pro českou značku Dino, která je spjatá s proslulými deskovými hrami jako Dostihy a sázky, Člověče nezlob se! nebo Z pohádky do pohádky. Retro model, jehož předlohou je terénní nákladní automobil Tatra T 148, na náš trh uvedla v roce 2014.

10 let plastové Tatry od Dino v 10 bodech

  1. Tatra 148 od Dino vyniká svým zpracováním – především mírou, v jaké dbá na bezpečnost dětí. Pyšní se certifikátem Bezpečná a kvalitní hračka a vyrábí se z potravinářského plastu bez ftalátů. Každé tři roky prochází testováním v českobudějovické pobočce Technického
    a zkušebního ústavu stavebního Praha, s.p., který posuzuje zdravotní nezávadnost
    i mechanické vlastnosti auta. „V České republice máme jedny z nejpřísnějších norem pro produkty, které jsou určené dětem již od jednoho roku. Tatra 148 je splňuje do posledního detailu, což je pro nás zásadní,“ říká Kristýna Miškovská, jednatelka společnosti Dino Toys s.r.o.
  2. Nosnost retro Tatry od značky Dino je neuvěřitelných 100 kg. Model je velmi odolný a manipulaci s ním usnadňuje praktické madlo i bezpečnostní aretace korby. Pamětníci starší Tatry zhruba ze 70. let si určitě vybaví otočný plastový volant, který se hned ulomil a dětským prstům pak hrozil úraz. Právě s ohledem na bezpečnost má model od Dino volant vylisovaný.
  3. Plastová Tatra 148 se vyrábí na severu Čech v závodě společnosti Novoplast Liberec s.r.o. Stejně jako v případě značky Dino jde o rodinnou firmu s dlouhou historií, která staví na prvotřídní kvalitě a bezpečnosti výrobků.

„Tatry vyrábíme z polypropylenu s potravinářským atestem. Tato plastická hmota ve formě kuliček s přídavkem barevného pigmentu se za teploty 190 °C vstřikuje do formy. Následně se zchladí a zhruba po 60 vteřinách se promění ve výlisky – jednotlivé díly auta. Ty následně smontujeme,“ přibližuje celý proces Jiří Vošoust, majitel a jednatel společnosti Novoplast Liberec s.r.o.

 

  1. Na výrobu jednoho 72 cm dlouhého modelu se spotřebuje 2,6 kg plastické hmoty. Celkem se Tatra skládá z 22 dílů včetně osiček. Výroba jednoho kusu včetně montáže zabere zhruba 10 minut čistého času.
  2. Před 10 lety začínala značka Dino s jediným modelem, kterým byla oranžová klasika. Současnou nabídku retro Tater tvoří 5 barevných variací 72centimetrového modelu. V oblibě zákazníků však jednoznačně vede s podílem 45 % právě oranžová. Následuje červeno-modrá (25 %), khaki a růžová (shodně 10 %) a pak modrá (5 %). Setkat se ale můžete i s jinými barvami, které Dino nabízí v rámci zakázkové výroby. Například pro Mall.cz tak vznikla série červených Tater a v Albertu je k dostání světle zeleno-žlutá edice.
  3. Nejnovějším modelem, který řadu doplnil v roce 2019, je modro-žlutý bagr, který letos v květnu dostane novou oranžovo-žlutou podobu. I ta vychází z verze reálného bagru Tatra.
  4. Za 10 let se vyrobilo 509 tisíc kusů Tatry 148, model 72 cm. Ročně se v průměru prodá 50 tisíc kusů této oblíbené hračky.
  5. V zahraničí je Tatra známá převážně v zemích východní Evropy. V rámci exportu se tedy nejvíce vyváží do Německa, především do oblasti bývalého východního bloku. Zamířila ale i do vzdálenějších zemí, například do Izraele.
  6. V roce 2016 se Tatra dočkala menší sestry. Model dlouhý 30 cm je ideální variantou do malých dětských pokojíků nebo na cesty. Dosud se ho prodalo více než 250 tisíc kusů. Kromě různých barevných provedení je k mání ve verzi bagr, valník, míchačka nebo hasičský a vojenský vůz.
  7. V rámci programu, na který má značka Dino licenci přímo od kopřivnické TATRA TRUCKS s., připravila pro děti řadu dalších her a hraček s originálními autorskými ilustracemi. Jde o populární sety na pískoviště stejně jako o nafukovací hračky do vody, bazénky, stany, polštáře, také dřevěné kostky, deskové hry, leporelo a puzzle pro děti i dospělé.

 Víte, že … Retro Tatra 148 od Dino Toys je inspirována nákladním automobilem Tatra T 148 s podvozkem 6×6, případně 4×4, a s nosností 12 tun, který se vyráběl v Kopřivnici v letech 1972–1982.  Poslední Tatra T 148 s pořadovým číslem 113 647 sjela z výrobní linky 14. prosince 1982. Více než polovina vyrobených vozidel šla na export do 43 zemí světa.

Zajížďka do historie

Velkou plastovou Tatru 148, předlohu k retro Tatře od značky Dino, vyrábělo původně výrobní družstvo Chemoplast Brno – Maloměřice, jehož historie sahá až do roku 1945. Jedním z prvních materiálů byl tehdy osvědčený bakelit, později se přidalo i PVC, polystyren, polypropylen a ABS.

Výrobou Tatry 148 se v 80. letech zabývala společnost PF Chuchelná. Po listopadu 1989 však začala produkci hračky utlumovat, až s ní počátkem 90. let skoncovala úplně.

You may also like...