Pařížská ulice je opět nejdražší nákupní ulicí v CEE
V letošním 33. ročníku žebříčku realitněporadenské společnosti Cushman & Wakefield Main Streets Across the World se Česká republika umístila na 19. místě. Průzkum srovnává téměř padesátku zemí světa podle výše nájemného v maloobchodních prostorách v nejdražší nákupní ulici každé z nich a Česko již podruhé reprezentuje Pařížská ulice. Ta je mezi ostatními nejdražšími nákupními třídami světa na 19. místě, v rámci Evropy na jedenáctém a v regionu CEE na první pozici. Průzkumem porovnávané nejvyšší dosahované nájemné v Pařížské k letošnímu třetímu kvartálu činí 2 700 eur za metr čtvereční ročně, tedy cca 225 eur za metr čtvereční měsíčně.
Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Pařížská ulice v Praze je dlouhodobě v rámci střední a východní Evropy primárním cílem luxusních značek, které do regionu vstupují. Každoročně jsme zde svědkem otevření prodejny některého ze světových luxusních brandů – loni to byl Chanel, Balenciaga a ALO Diamonds, letos Polo Ralph Lauren a Jimmy Choo. Praha je pro luxusní značky v rámci Evropy jednoznačně velice žádanou destinací a Pařížská ulice vytváří naprosto unikátní lokalitu pro prezentaci luxusního zboží. Tato třída a její okolí je s naprostým přehledem nejhezčí, nejkompaktnější luxusní destinací ve střední Evropě a má nejširší nabídku zastoupených značek.“
Dalšímu rozvoji této špičkové retailové lokality napomůže realizace zásadních projektů v atraktivní oblasti u břehu Vltavy poblíž náměstí Miloše Formana a Právnické fakulty. Nabídka tamních maloobchodních ploch se o pětinu rozšíří díky novým prostorám v právě rekonstruovaném nejluxusnějším pražském hotelu Fairmont Golden Prague Hotel na adrese Pařížská 30 a v nově zrekonstruované dominantní budově Pařížská 25. Oba projekty společně nabídnou přes 3 500 metrů čtverečních maloobchodních ploch pro nově vstupující značky nebo ty, které zvažují relokaci do modernějších prostor.
Pařížská ulice v žebříčku figuruje již podruhé; i letos výší maloobchodního nájemného předstihla ulici Na Příkopě, která v něm Českou republiku zastupovala v předchozích ročnících. Česko se přitom opakovaně jako jediná země CEE objevuje v první dvacítce žebříčku.
Celosvětově zvítězily USA, v Evropě Itálie, v CEE Česko
Ani na špičce žebříčku letos nedošlo oproti předchozímu roku k výrazným změnám: na prvním místě zůstávají USA s Upper 5th Avenue, kde nájemné v maloobchodních prostorách činí 20 384 eur za metr čtvereční ročně, tedy skoro 1 700 eur za metr čtvereční měsíčně. Druhá je Itálie, jejíž Via Montenapoleone je opakovaně nejdražší nákupní třídou Evropy. Následuje hongkongská Tsim Sha Tsui, čtvrtá je londýnská New Bond Street a první pětku uzavírá pařížská Avenue des Champs-Élysées. Regionu střední a východní Evropy dlouhodobě vévodí Česko, další z jeho zemí je až Maďarsko s Vaci utca na 30. pozici.
Tabulka 1: Žebříček zemí podle nejdražších nákupních ulic
Pořadí 2023 | Země / Trh | Město | Ulice | Nájemné eur/m2/rok |
1 | USA | New York | Upper 5th Avenue (49th to 60th Sts) | € 20 384 |
2 | Itálie | Milán | Via Montenapoleone | € 18 000 |
3 | Čína, Hong Kong | Hong Kong | Tsim Sha Tsui (prodejny na hlavní ulici) | € 15 219 |
4 | Spojené království | Londýn | New Bond Street | € 14 905 |
5 | Francie | Paříž | Avenue des Champs Elysees | € 11 414 |
6 | Japonsko | Tokio | Ginza | € 9 299 |
7 | Švýcarsko | Curych | Bahnhofstrasse | € 9 243 |
8 | Austrálie | Sydney | Pitt Street Mall | € 7 612 |
9 | Jižní Korea | Soul | Myeongdong | € 6 542 |
10 | Rakousko | Vídeň | Kohlmarkt | € 5 160 |
11 | Kontinentální Čína | Šanghaj | West Nanjing Road | € 5 060 |
12 | Singapur | Singapur | Orchard Road | € 4 395 |
13 | Vietnam | HCMC | Dong Khoi | € 3 977 |
14 | Německo | Mnichov | Kaufinger/Neuhauser | € 3 840 |
15 | Řecko | Athény | Ermou | € 3 480 |
16 | Irsko | Dublin | Grafton Street | € 3 024 |
17 | Španělsko | Barcelona | Passeig de Gracia | € 3 000 |
18 | Nizozemsko | Amsterdam | P.C. Hooftstraat | € 2 800 |
19 | Česká republika | Praha | Pařížská | € 2 700 |
20 | Turecko | Istanbul | Centre – Istiklal Street | € 2 500 |
21 | Malajsie | Kuala Lumpur | Suria KLCC | € 2 351 |
22 | Indie | Nové Dillí | Khan Market | € 2 208 |
23 | Norsko | Oslo | Nedre Slottsgate | € 1 946 |
24 | Kanada | Toronto | Bloor Street | € 1 883 |
25 | Dánsko | Kodaň | Stroget (včetně Vimmelskaftet) | € 1 743 |
Zdroj: Cushman & Wakefield
Retailový sektor je odolný, luxusnímu segmentu se daří
Během pandemie maloobchodní trh prošel těžkými časy, v loňském roce musel čelit vyšší inflaci, rostoucím úrokovým sazbám a zpomalujícímu ekonomickému růstu. Další problémy mají retailové lokality závislé na zaměstnancích kanceláří nebo na mezinárodních turistech, jejichž počty se ještě nevrátily na předcovidovou úroveň.
Sektor však potvrzuje svoji odolnost: 250 předních retailových firem vykazuje 8,5% meziroční růst tržeb. Podobně v luxusním segmentu za loňský rok více než 95 % značek reportovalo růst zisku, což pokračovalo začátkem letošního roku, kdy se LVMH stala první luxusní značkou, jež dosáhla tržní kapitalizace 500 miliard dolarů. Přestože obecně zaznamenal luxusní sektor zpomalení, růst jeho prodejů zůstává v pozitivních číslech, jak ukázaly výsledky v letošním třetím čtvrtletí. Konec roku a začátek toho příštího může být náročný, ale věříme, že to sektor překoná díky vývoji, jímž prochází v souladu s ekonomickou a společenskou změnou.
Pro velkou část luxusních značek na českém trhu byl z hlediska dosažených obratů rekordní rok 2019, nicméně dle informací Cushman & Wakefield již letos obraty některých luxusních značek z Pařížské překonaly předcovidová čísla. S globální covidovou krizí sice přišly o významnou část své klientely, kterou historicky tvořili zákazníci z Ruska a dalších východních zemí včetně Asie, naštěstí ale stále roste kupní sila lokální klientely a také zákazníků z okolních zemí, kteří do jisté míry nahradili propad tržeb způsobený omezením cestování z Asie, USA a dalších významných destinací.
Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield: „Retailový trh je hlavně o inovacích a nových nápadech, kvalitním produktu, dobrých kolekcích a silném příběhu. U nově vstupujících, aktivních a úspěšných značek jsou právě to klíčové předpoklady pro jejich další růst a schopnost se na trhu dlouhodobě udržet. Čeští zákazníci jsou stále sofistikovanější, vyžadují kvalitu produktu a originalitu. To nahrává růstu a expanzi luxusních a prémiových značek: ty na trh stále v hojné míře přicházejí a stávajícím se dobře daří.“