Pařížská ulice se opět zařadila mezi 20 nejdražších tříd světa

V letošním 34. ročníku žebříčku realitněporadenské společnosti Cushman & Wakefield Main Streets Across the World se Česká republika, zastoupena Pařížskou ulicí, umístila na 20. místě. Nejdražší ulicí světa se poprvé stala evropská ulice Via Montenapoleone v Miláně, která předběhla americkou Upper 5th Avenue v New Yorku. Nejdražší ulicí v Asii se stává Tsim Sha Tsui v Hong Kongu. 

Průzkum Main Street Across the World srovnává téměř padesátku zemí světa, kde analyzuje nejdražší nákupní ulice na základě výše nájemného[1] ve 138 nejlepších městských maloobchodních lokalitách po celém světě, z nichž mnohé jsou spojeny s luxusním sektorem. Českou republiku v tomto žebříčku reprezentuje již třetím rokem Pařížská ulice. Průzkumem porovnávané nejvyšší dosahované nájemné v Pařížské k letošnímu třetímu kvartálu činí 2 700 eur za metr čtvereční ročně, tedy cca 225 eur za metr čtvereční měsíčně.  Přestože se nájemné oproti loňsku nezměnilo, Pařížská se o jednu příčku v přehledů zemí posunula.

Pařížská ulice má nadále potenciál růstu díky dokončovaným projektům v této ulici. Příští rok zde otevře pětihvězdičkový hotel Fairmont Golden Prague společně s budovou na adrese Pařížská 25. Tyto projekty přinesou řadu nových obchodů, včetně nových značek vstupujících na trh, a také restaurace, bary, wellness a další atraktivní koncepty. Celkově dojde k rozšíření nabídky v Pařížské ulici přibližně o 15 % obchodní a volnočasové plochy, vznikne také velice kvalitní veřejný prostor. Aktuálně dokončená transakce prodeje budovy na adrese Pařížská 3, kde sídlí značka Louis Vuitton, a na které se podílela společnost Cushman & Wakefield, rovněž dokládá atraktivitu této třídy pro investory.

Další hlavní nákupní třídy v Praze si vedou také velice dobře. Nájemné v ulici Na Příkopě a spodní části Václavského náměstí se pohybuje na hodnotě kolem 220 eur za metr čtvereční měsíčně, což patří k vyšším nájmům v České republice, hned za ulicí Pařížskou.

Po Praze je druhou nejdražší nákupní destinací v České republice centrum města Brna, kde se nájemné na ulici Česká, Masarykova a Náměstí Svobody pohybuje v úrovni 6570 eur za metr čtvereční měsíčně.

Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield:  „Pařížská ulice v Praze je již dlouhou dobu hlavním cílem luxusních značek vstupujících do střední a východní Evropy. Každý rok v této oblasti vidíme otevření nových obchodů světových luxusních značek – minulý rok to byly Polo Ralph Lauren a Jimmy Choo v Pařížské nebo MooRER a Zadig & Voltaire v přilehlých ulicích. Letos v oblasti otevřely například značky Balmain Hair Couture či Le Labo. Česká republika a její hlavní město jsou jednoznačně velmi žádanou evropskou destinací pro luxusní značky a Pařížská ulice nabízí unikátní prostředí pro prezentaci luxusního zboží. Tato třída a její okolí zůstává bezkonkurenčně nejkompaktnější a také nejhezčí luxusní destinací ve střední Evropě s nejširší nabídkou zastoupených značek zasazených do historického centra města.“

Celosvětově zvítězila Evropa, následuje USA

Letošní žebříček nejdražších ulic světa je unikátní: je to poprvé, kdy se na první místo dostala evropská nákupní ulice. Jedná se o italskou Via Montenapoleone v Miláně, která předběhla americkou Upper 5th Avenue v New Yorku. Nájmy v této ulici za poslední dva roky vzrostly téměř o třetinu, zatímco nájmy na Upper 5th Avenue zůstaly druhý rok po sobě beze změny. Kromě pokračující silné poptávce ze strany maloobchodníků při omezené nabídce, milánská ulice také těžila z posílení eura vůči americkému dolaru.

Na třetím místě tabulky se umístila londýnská New Bond Street, která předstihla hongkongskou Tsim Sha Tsui. S 10% meziročním růstem nájemného si pařížská Avenue des Champs Élysées udržela pátou pozici, i když tokijská čtvrť Ginza zúžila rozdíl s 25% meziročním nárůstem.

Nájemné a změny v žebříčku

Pozitivní růst nájemného napříč západní a jižní Evropou odrážel silný příliv turistů v roce olympijských her, podpořen zvýšeným počtem turistů zejména z USA.

V Evropě byl zaznamenán nejvyšší nárůst nájmu v Maďarsku. Ulice Vaci utca v Budapešti získává prvenství s nárůstem o 27 %. V absolutních číslech vyhrává londýnská New Bond Street, kde nájemné vzrostlo o 300 USD (meziroční nárůst o 13 %).

Na opačném konci se ocitly pouze dvě z analyzovaných evropských lokalit, které zaznamenaly meziroční pokles nájemného, jedná se o ulice Kalku v Rize a Ilica v Záhřebu.

Oproti tomu v Americe získává prvenství Miami’s Design District s růstem nájemného o více než 66 % meziročně.

Růst nájemného byl zaznamenán celkem v 79 ze 138 sledovaných lokalit, přičemž globální průměrný nárůst činil 4,4 %. Amerika je nejvýkonnějším regionem s meziročním růstem 11 %, v Evropě a Asii se ovšem jednalo o zpomalení (3,5 % resp. 3,1 %). 

Tabulka 1: Žebříček zemí podle nejdražších nákupních ulic 

Pořadí 2024

 Pořadí 2023

 Země / Trh

 Město

 Ulice

 Nájemné (EUR/m2/rok)

1

2

Italie

Milán

Via Montenapoleone

€ 20,000

2

1

USA

New York

Upper 5th Avenue (49th to 60th Sts)

€ 19,537

3

4

Spojené království

Londýn

New Bond Street

€ 17,210

4

3

Čína, Hong Kong[2]

Hong Kong

Tsim Sha Tsui (prodejny na hlavní ulici)

€ 15,697

5

5

Francie

Paříž

Avenue des Champs Elysees

€ 12,519

6

6

Japonsko

Tokio

Ginza

€ 11,582

7

7

Švýcarsko

Curych

Bahnhofstrasse

€ 9,585

8

8

Austrálie

Sydney

Pitt Street Mall

€ 7,832

9

9

Jižní Korea

Soul

Myeongdong

€ 6,719

10

10

Rakousko

Vídeň

Kohlmarkt

€ 5,400

11

11

Kontinentální Čína

Šanghaj

West Nanjing Road

€ 5,095

12

12

Singapur

Singapur

Orchard Road

€ 4,576

13

14

Německo

Mnichov

Kaufinger/Neuhauser

€ 3,840

14

13

Vietnam

HCMC

Dong Khoi

€ 3,594

15

15

Řecko

Athény

Ermou

€ 3,480

16

17

Španělsko

Barcelona

Passeig de Gracia

€ 3,180

17

16

Irsko

Dublin

Grafton Street

€ 3,024

18

18

Nizozemsko

Amsterdam

P.C. Hooftstraat

€ 2,800

19

21

Malajsie

Kuala Lumpur

Suria KLCC

€ 2,701

20

19

Česká republika

Praha

Pařížská ulice

€ 2,700

Zdroj: Cushman & Wakefield 

Výhled pro luxusní sektor

Výsledky žebříčku ukazují, že hlavní maloobchodní destinace úspěšně překonaly výzvy způsobené zvyšováním úrokových sazeb a slabým ekonomickým růstem. Maloobchod nyní těží z oživení ekonomiky a zvyšující se kupní síly spotřebitelů. 

Jan Kotrbáček, partner a vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield:  „Nejdražší nákupní ulice světa jsou charakterizovány omezenou nabídkou prostor, velice často unikátní architekturou, intenzivní konkurencí a lákají především prémiový a luxusní segment. Významné značky potřebují nabídnout svým zákazníkům vynikající prezentaci produktu a nákupní zážitek, proto se zaměřují na fyzické obchody v těch nejlepších lokalitách. Jak je patrné z letošních výsledků žebříčku, segment prémiového a luxusního trhu nadále roste a očekáváme, že tento trend bude pokračovat s tím, jak se podmínky zlepšují a turisté se vracejí do všech významných měst.“ 

[1] Porovnávány byly prémiové nákupní ulice světa, v žebříčku 49 zemí pak každou zemi zastupuje jedna ulice s nejvyšším dosahovaným nájemným. Více o metodologii žebříčku v závěru zprávy.

[2] Pro účely tohoto průzkumu je Hong Kong uváděn samostatně.

You may also like...