Pět generací Toyoty RAV4: Od průkopníka až po světového premianta
Když se na ženevském autosalonu v roce 1994 představila první generace Toyoty RAV4, jen málokdo tehdy tušil, že nová odvážná koncepce vozu změní celý automobilový trh. Nový vůz sehrál roli průkopníka již svým charakterem, ale také přišel s novými technologiemi a vytvořil zcela nový trh s kompaktními, agilními a všestrannými vozy SUV, ideálními zejména pro vyznavače moderního životního stylu.
Toyota RAV4 byla originálem ohlašujícím novou epochu vozů 4×4 a okamžitě se setkala s příznivou zákaznickou odezvou. Od počátku byla koncipována jako globální model. V květnu 1994 byl prodej zahájen v Japonsku a hned příští měsíc následovala Evropa, Afrika, Austrálie a Latinská Amerika. Severoamerická premiéra se uskutečnila v lednu 1996.
Měsíční prodeje byly zpočátku odhadovány na 4500 vozů, avšak když jen během prvního měsíce zákazníci podepsali na 8000 objednávek, automobilka zdvojnásobila objem výroby. RAV4 prošlapala cestu zcela novému segmentu SUV, který od svého vzniku stále jen rostl.
Toyota RAV4 po více než čtvrtstoletí od premiéry figurovala coby celosvětově nejprodávanější SUV za léta 2018 a 2019, přičemž v roce 2019 byla čtvrtým nejlépe prodávaným osobním vozem vůbec. Toyota se drží strategie neustálého zlepšování v souladu s měnícím se vkusem a nároky motoristů, a tak RAV4 i dnes definuje měřítka kvality, jízdních schopností a praktičnosti.
První hybrid
V roce 2016 Toyota poprvé představila RAV4 Hybrid, vůz zachovávající všechny kvality modelu čtvrté generace, tentokrát s bonusem plně hybridního elektrického pohonu. Jako první plně hybridní vůz v dané třídě na evropském trhu ještě posílil atraktivitu Toyoty RAV4 díky nejnižší spotřebě paliva a nejnižším emisím v dané třídě, stejně tak jako hladkým a suverénním jízdním schopnostem – včetně vysoce hospodárného elektrického pohonu všech kol.
RAV4 v současnosti
Toyota v roce 2019 uvedla v Evropě současnou pátou generaci RAV4 – na západoevropských trzích v zásadě pouze v hybridní variantě. Jde o první SUV postavené na modulární platformě GA-K automobilky Toyota, která díky nízkému těžišti a výrazně tužší karoserii přispívá ke špičkové ovladatelnosti, jízdnímu pohodlí, prostornému interiéru a v dané třídě velkorysému zavazadelníku. Nová platforma zároveň dala návrhářům více svobody k vytvoření poutavého designu s nižší linií střechy i kapoty.
Hybridní ústrojí s novým benzínovým motorem 2,5 litru Dynamic Force nabízí výkon 218 koní ve spojení s pohonem předních kol, resp. 222 koní s oběma poháněnými nápravami; přináší tak skokovou změnu v otázkách výkonových parametrů, odezvy i hospodárnosti na vrcholu třídy. Inteligentní systém pohonu všech kol AWD-i pro Toyotu RAV4 prošel komplexním zdokonalením, aby umožnil „jízdu po jakékoli vozovce“ s výrazně lepšími schopnostmi za náročných podmínek a bezpečným handlingem na kluzkých površích.
Nová kapitola příběhu – RAV4 Plug-in Hybrid
Toyota staví na úspěších modelu RAV4 coby průkopníka hybridního pohonu v kategorii SUV a v druhé polovině roku 2020 ještě rozšíří přednosti této technologie uvedením nové varianty RAV4 Plug-in Hybrid. Bude se jednat o novou vlajkovou loď v nabídce hybridních vozidel značky, slibující nejen vyšší výkon, ale i nižší emise a spotřebu než kterýkoli z rivalů v dané třídě.
RAV4 Plug-in Hybrid nabídne zákazníkům to nejlepší z obou systémů pohonu. Vůz se chlubí nejmodernějšími technologiemi hybridního elektromobilu s vyšším výkonem a lepší jízdní dynamikou, stejně tak jako schopností cestovat v reálném provozu čistě na elektřinu a bez obav z krátkého jízdního dosahu nebo zastavování kvůli dobíjení baterie.
Toyotě se podařilo účinně implementovat elektrickou výkonovou podporu k dosažení podstatného nárůstu výkonu ve srovnání se standardní Toyotou RAV4 Hybrid. Nasadila k tomu novou vysokokapacitní Li-Ion baterii a doplnila jednotku řízení energie hybridního systému o zdokonalený měnič pro zvýšení napětí. Benzínový motor 2,5 litru Hybrid Dynamic Force vychází ze stejné jednotky jako standardní model RAV4 Hybrid, avšak prodělal vylepšení v souladu s funkčními požadavky plug-in hybridního systému pohonu.
Díky systémovému výkonu 306 k/225 kW má tento vůz potenciál nabídnout zrychlení z nuly na 100 km/h přibližně za šest sekund, prozatímní údaje Toyoty (před konečnou homologací) dle standardní metodiky WLTP naznačují nejnižší emise CO2 v dané třídě.
RAV4 Plug-in Hybrid bude též disponovat delším dojezdem v čistě elektrickém režimu (EV) při nulové spotřebě paliva a zcela bez výfukových emisí. Řidič bude moci hladce přepínat mezi hybridním a čistě elektrickým režimem s potenciálem ujet na elektřinu větší vzdálenosti než kterékoli plug-in hybridní SUV konkurenčních výrobců (umožňuje-li to stav nabití baterie a jízdní podmínky) – s přehledem více, než činí průměrná vzdálenost absolvovaná evropskými řidiči při každodenním dojíždění. Vůz je navíc schopen jet rychlostí až 135 km/h bez zásahu spalovacího motoru, a to i za podmínek plného zrychlování.
TOYOTA RAV4: PĚT GENERACÍ INOVACÍ A ÚSPĚCHŮ
První generace, 1994 – 2000
RAV4 se poprvé představila v roce 1994 jako první městské SUV na světě a zároveň průkopník nového segmentu trhu, předurčeného stát se klíčovým segmentem celého automobilového světa. Původně se jednalo o třídveřový model s kompaktními proporcemi a délkou pouhých 369 cm.
Výkon obstarával napříč uložený benzínový motor 2,0 litru o výkonu 129 koní, převodovka zajišťovala stálý pohon všech kol, avšak bez přítomnosti rozdělovací převodovky s redukcí, typické pro klasické robustní vozy SUV. Z dalších inovací, které se postupně staly normou, jmenujme lehkou samonosnou karoserii a nezávislé zavěšení zadních kol.
RAV4 díky svým kompaktním rozměrům a vysoké poloze za volantem umožňovala snadné manévrování; svým mrštným chováním a cestovním pohodlím zase spíše připomínala hatchback než vůz s pohonem všech kol. V roce 1996 se modelová řada rozšířila o pětidveřové provedení (o délce 410 cm) a variantu s pohonem samotných předních kol. Následovala třídveřová verze se stahovací látkovou střechou a pokroková inovace v podobě bateriového elektromobilu, vyráběného v omezeném množství v letech 1997 až 2000.
Druhá generace, 2000 – 2006
S nástupem milénia přišla i druhá generace RAV4, vyvinutá na základě zkušeností, které Toyota získala při výrobě průkopnického nového modelu. Třídveřové i pětidveřové provedení, postavené na nové platformě, bylo v nové generaci o něco delší (+5,5 cm, resp. +4 cm).
V nabídce se objevily dva zážehové motory: jednotka 1,8 litru o výkonu 123 koní, resp. 2,0 litru o výkonu 150 koní. Stálý pohon všech kol byl spojen s centrálním samosvorným diferenciálem; zákazníci mohli variantně zvolit zadní diferenciál Torsen montovaný z výroby. V roce 2001 se poprvé objevila Toyota RAV4 s naftovým motorem, jednotkou 2,0 litru D-4D s přímým vstřikováním paliva a výkonem 116 koní.
Třetí generace, 2006 – 2012
Třetí generace RAV4 v roce 2006 opět využila předností zbrusu nové platformy. Automobilka ukončila třídveřový typ karoserie, zatímco pětidveřové provedení výrazně narostlo v souladu s přáními a požadavky zákazníků. Nový model byl o 19 cm delší a pro americký nebo ruský trh se nabízela i verze s prodlouženým rozvorem.
Rozšířila se i nabídka motorů s benzínovými jednotkami 2,0; 2,4; 2,5 a 3,5 (V6) plus novým naftovým agregátem 2,2 litru. Společně s tímto modelem se poprvé představil i nový systém pohonu všech kol od Toyoty s elektronicky řízenou spojkou, ovládanou automaticky podle rychlosti jízdy, polohy škrticí klapky, úhlu natočení kol a sil příčného zrychlení. K dalšímu zlepšení jízdních schopností RAV4 přispěl premiérově uváděný asistent pro sjíždění příkrých svahů a asistent rozjezdu do kopce.
Čtvrtá generace, 2013 – 2018
V roce 2013 se představila čtvrtá generace RAV4, kdy Toyota nasadila standardizovaný rozvor pro všechny světové trhy; opět narostla délka vozidla, tentokrát o 23,5 cm. Nabídka pohonů zahrnovala benzínové jednotky 2,0 a 2,5 litru, resp. naftové o objemu 2,0 a 2,2 litru. Představila se vyspělejší technologie pohonu AWD s novým inteligentním systémem dynamického řízení točivého momentu (DTC) a dvojicí nových funkcí: systémem Cornering Control (pro ovladatelnost vozu v zatáčkách) a jízdním režimem Sport.
V roce 2016 přišla Toyota RAV4 s vůbec nejradikálnější novinkou v podobě plně hybridního elektrického pohonu. První kompaktní hybridní SUV od Toyoty disponovalo celkovým systémovým výkonem 197 koní a propůjčovalo vozu suverénní akceleraci z nuly na 100 km/h za pouhých 8,3 s při zachování v dané třídě rekordně nízké spotřeby paliva 4,9 l/100 km a emisí CO2 již od 115 g/km.
Pátá generace, 2018 – doposud
V roce 2018 byla odhalena pátá generace RAV4, uvedená v Evropě počátkem roku 2019. Jedná se o první SUV postavené na nové podvozkové platformě TNGA (Toyota New Global Architecture), přinášející zásadní zlepšení v otázkách jízdního chování, bezpečnosti a designu.
Čistě hybridní řada na trzích západní Evropy přinesla čtvrtou generaci hybridního pohonu s novým benzínovým motorem 2,5 litru Dynamic Force – jednotkou s pozoruhodnými parametry výkonu, odezvy a spotřeby. Výsledkem nového řešení je nejhospodárnější provoz a nejnižší emise v dané třídě. Další technické inovace přinese pátá generace v roce 2020, kdy se poprvé představí varianta RAV4 Plug-in Hybrid. Půjde o nejvýkonnější Toyotu RAV4 v historii (306 koní), nabízející nejen velmi rychlou akceleraci, ale i mimořádně nízké emise CO2 a spotřebu paliva.