Peugeot 308 má novou tvář, svůdný design ho posouvá k vyšším kategoriím
Značka Peugeot se rozhodla navázat na úspěch vozu Peugeot 308 v segmentu kompaktních hatchbacků. Model, jehož všech generací se prodalo více než sedm milionů kusů, a který získal dvaačtyřicet mezinárodních ocenění, včetně titulu Car Of The Year v roce 2014, nyní přichází ve zcela nové podobě.
Nový Peugeot 308 přináší intenzivně svůdný design a na první pohled potvrzuje posun k vyšším kategoriím produktů. Je hrdým nositelem nového loga značky. Z vozu vyzařuje dynamika a výrazná osobnost, díky celkové optimalizaci architektury se navíc zvětšila prostornost. Jako průkopník nových technologií je vybaven asistenčními systémy řízení poslední generace, novou verzí kabiny Peugeot i-Cockpit® a systémem i-Connect® Advanced, intuitivním, nejmodernějším online systémem infotainmentu. Automobil je ekologicky účinný, vybavený dokonalými aerodynamickými prvky a věrný strategii Power of Choice.
Intenzivní svůdnost
Peugeot 308 mění morfologii a posiluje tak svou příslušnost k segmentu. Díky prodloužení rozvoru o 55 mm došlo k protažení siluety ve prospěch prostoru na zadních sedadlech, zatímco díky snížení výšky o 20 mm vznikl dojem optického prodloužení kapoty. Pro splnění cíle zlepšení aerodynamické účinnosti byla věnována velká pozornost optimalizaci architektury a lisování karoserie, jež velmi zblízka kopíruje jeho strukturu. Patrné je to zejména na úrovni velmi výrazných blatníků, aniž by přitom došlo ke zvětšení rozchodu. Z jednoduchých hladkých boků vystupují ostré hrany nad předním a zadním kolem. Design bočních částí čerpá inspiraci z historie značky (Peugeot 205, 208, 308…), dynamiku jim dodávají změny tvaru vozu.
Při vytváření designu zadní části, která je strategická z hlediska aerodynamického výkonu, se vycházelo z optimálních bodů průchodu vzduchu u hatchbacku definovaných pomocí aerodynamického tunelu. Charakteristická stylová linie protínající záď se o tuto optimální aerodynamiku opírá, stejně jako splývající linie střechy, která si vyžádala výrazný dlouhý spojler. Ten je pro styl nového Peugeotu 308 charakteristický. Aerodynamika vozu je na velmi vysoké úrovni, Cx 0,28 m² a SCx 0,62 m².
Design, který zaujme
Z venku na první pohled upoutá nový znak značky umístěný na masce chladiče, jíž zcela dominuje. Zvýrazňuje ho i mřížka, která se k němu postupně sbíhá. Radar sloužící asistenčním systémům řízení se dočkal vylepšení z hlediska vzhledu i technologií a je ukrytý za znakem (technologie krytu radarové antény využívající indium, kompatibilní s radarovými vlnami). Registrační značka se přesunula do spodní části.
Přední světlomety používají již od základní úrovně výbavy technologii LED. Mají propracovaný štíhlý tvar a přispívají k dynamice a výraznému charakteru vozu. Navazují na ně světla pro denní svícení ve tvaru tesáků směřujících k přednímu nárazníku. Tento světelný podpis dokonale zapadá do současného stylu vozů Peugeot, který je ve dne i v noci na první pohled rozpoznatelný. U verzí GT/GT Pack jsou Full LED světlomety ještě tenčí. Uvádějí Peugeot Matrix LED Technology, jejíž výsledkem je větší účinnost a bezpečnost v každodenním provozu. Také zadní světlomety využívají technologii Full LED. Mají podobu lvích drápů a vytvářejí tak moderní pro značku typický světelný podpis.
Působivý moderní interiér
Design interiéru zdůrazňuje rozmanitost a bohatost jeho materiálů. LED ambientní osvětlení (8 barev na výběr) ukryté za středovým displejem osvětluje hlavní dekorativní prvky až po dveřní výplně. Tyto prvky mohou být v závislosti na úrovni povrchové úpravy tvořené pěnou, textilií, umělou kůží Alcantara® nebo mohou být vyrobené z tažených hliníkových dílů.
Stavba přístrojové desky vozu vychází z principu „high-vent“, kdy jsou větráky umístěny těsně před hlavami cestujících, což je optimální poloha pro zajištění komfortu pro řidiče i posádku. Sériově montovaný 10″ středový dotykový displej přirozeně splývá s celkovým objemem palubní desky. Je umístěný o něco níže než digitální přístrojový panel, a je tak blíže k dosahu řidiče. Digitální přístrojový 10“ panel umístěný na úrovni očí je k dispozici od úrovně Active Pack, u GT je trojrozměrný. Panel je plně konfigurovatelný a přizpůsobitelný na míru. Má několik režimů zobrazení (on-line navigace TomTom, rádio/média, asistenční systémy řízení, tok energie…), které lze upravovat přímo pomocí ovladače na volantu.
Nový kompaktní volant má v sobě zabudovaná čidla, která rozpoznají úchop volantu při používání nových asistenčních systémů řízení. Na ergonomickém a vyhřívaném volantu jsou seskupeny všechny ovládací prvky – rádio, média, telefon, asistenční systémy řízení.
Peugeot i-Cockpit® si zachovává princip středového displeje orientovaného na řidiče. Toto umístění optimalizuje ergonomii řízení, přitom neopomíjí spolujezdce. Totéž platí pro středovou konzolu, která je záměrně otevřená směrem ke spolucestujícímu. Jedním z cílů při vytváření stylu interiéru bylo právě vyvážit prostor mezi oběma pasažéry na předních sedadlech.
Asistenční systémy řízení
Nabídku palubních technologií doplňují asistenční systémy řízení poslední generace na nejvyšší úrovni know-how značky. Další krok směrem k poloautonomnímu řízení představuje balíček Drive Assist 2.0. Tvoří jej adaptivní tempomat s funkcí Stop and Go a systém udržování vozu v jízdním pruhu, k nimž přidává tři nové funkce dostupné na komunikacích se středním dělicím pásem: Poloautomatická změna jízdního pruhu, kdy vůz řidiči nabídne předjetí vozu vepředu a poté možnost opětovného zařazení do původního jízdního pruhu, to vše při rychlosti od rychlosti 70 do 180 km/hod. Včasné doporučení rychlosti – systém nabídne řidiči, aby přizpůsobil rychlost vozu (zrychlení nebo zpomalení) podle značek omezujících rychlost. Přizpůsobení rychlosti v zatáčkách – optimalizuje rychlost vozu podle sklonu zatáčky až do rychlosti 180 km/hod.
Motorizace
Peugeot 308 bude dodáván s dvěma plug-in hybridní motory, které jsou symbolem strategie Power of Choice( s automatickou osmistupňovou převodovkou), s třemi benzínovými tříválcovými motory PureTech 1,2 litru s šestistupňovou manuální i osmistupňovou automatickou převodovkou a dvěma čtyřválcovými dieselovými motory o objemu 1,5 litru s šestistupňovou manuální i osmistupňovou automatickou převodovkou.
Dostupnost
Nový Peugeot 308 se na evropský trh dostane ve druhém pololetí roku 2021 a bude se vyrábět ve francouzské továrně v Mulhouse. K dispozici bude v sedmi barevných odstínech.
Bohumil Brejžek
Foto: Peugeot