Peugeot 308 – Po hatchbacku je tu kombík
Pět měsíců po hatchbacku uvedla francouzská automobilka Peugeot na český trh nejnovější generaci modelu 308 SW, tedy vůz typu kombi. Už v minulosti byl kombík nejprodávanější „třistaosmičkou“ a i dnes cílí na zájemce o populární Octavii.
Peugeot 308 SW narostl oproti svému předchůdci o pět centimetrů na délku a na první pohled upoutá netradičně zvolená maska opticky postupně přecházející v kapotu, kdy již v základu úzké LED světlomety (za příplatek s funkcí Matrix) jsou prodloužené o „kly“, stylisticky prvek známý od 508.
Klíčovou novinkou je použití nového loga Peugeotu, jímž je retro stylizovaný lev, který se u vybraných verzí objevuje také na předních blatnících, jež mají zdůrazňovat prémiový charakter auta. Na prémiové kompakty má odkazovat také posunutí A-sloupků karoserie o 100 milimetrů dozadu. Prodloužená kapota a dozadu posunuté čelní sklo o 10 cm umocňuje robustní a sportovní vzhled vozu. Boční pohled dává tušit prostorný interiér. Na střeše jsou pak osazeny stylové lesklé černé lišty.
Základní, nepříplatkovou barvou je „modrá Avatar“, jež je však spíše tyrkysová. Další specifickou barvou kombíku je „šedá Platinum“, naproti tomu u něj nenajdeme zelenou metalízu z hatchbacku. Celkem si můžete vybrat z devíti barevných kombinacích. Nejdražší barvou je černá perleť za příplatkovou cenu 18 000 Kč.
Prostorný interiér
Nejnovější Peugeot 308 SW pochopitelně staví na platformě EMP2 výchozího hatchbacku, ale je o 269 milimetrů delší, přičemž 55 milimetrů patří prodlouženému rozvoru. Dodatečná hmotnost nad zadní nápravou si vyžádala jiné naladění odpružení, byť technicky je zadní náprava shodná. Nárůst velikosti napomáhá zejména zavazadlovému prostoru. Uvnitř vozidla může posádka využít až 34 litrů úložných prostor a přihrádek. Objem kufru činí u spalovací varianty 608 litrů, což je téměř o dvě stě litrů více než u verze hatchback, po sklopení zadní řady sedaček se dostanete až na hodnotu 1 634 litrů. U plug-in hybridu je objem nižší, konkrétně 548 litrů v základním provedení a maximálně pak 1 547 litrů po sklopení sedaček. Novinkou je také hands-free otevírání víka kufru, které se bude hodit, pokud máte plné ruce a potřebujete do kufru uložit náklad. Sedačky pěkně vypadají, jsou příjemně měkké, pohodlné a dobře drží tělo v zatáčkách. Zadní lavice je dělená v poměru 40:20:40 a sklopitelná stiskem tlačítka.
Praktický i-Cockpit
Peugeot 308 SW využívá i-Cockpit, přístrojový štít přesunutý nad volant pod čelní sklo, za příplatek se zobrazením 3D tvořeným dvěma úrovněmi – skrz průhledový displej s částí zobrazení se díváte na druhý, který ukazuje zbytek. Stejně jako u hatchbacku zůstává duo dotykových displejů uprostřed, kdy ten větší, desetipalcový, funguje jako standardní displej, a ten menší, pro několik uživatelsky nastavitelných zkratek. Možností, co uložit, je hodně, včetně zkratky pro teplotu v jedné či druhé půlce auta nebo pro navádění na uloženou adresu. Tento systém se nazývá i-Toggles. Kromě nové generace i-Cockpitu, na který je vidět skrze lépe vytvarovaný volant, nechybí ani systém asistovaného řízení 2.0 + přední/zadní parkovací kamera, která má HD obraz.
Motorizace
Motorová nabídka zahrnuje jak benzínové, tak dieselové a plug-in-hybridní provedení, celkem se nabízí v devíti motorizacích, s manuální i automatickou převodovkou, s pohonem na přední nápravu. Nejúspornějším motorem je 1.6 BlueHDI/73 kW, nejvyšší výkon poskytuje jednotka 2.0 BlueHDI.
Benzinový tříválec 1.2 PureTech je dostupný ve dvou výkonových verzích, 110 a 130 koní. Výkonnější motor je možné osadit i automatickou osmistupňovou převodovkou EAT8. Turbodiesel je v nabídce jediný, 1.5 BlueHDi se 130 koňmi a je k dispozici s manuálním či automatickým řazením. Plug-in hybridy jsou dva, oba se zážehovým čtyřválcem v podobě 1.6 Pure Tech a vybrat si lze ze dvou jednotek lišících se výkonem, konkrétně 150 a 180 koní. Kapacita baterie je 12,4 kWh, využitelná pak 9,9 kWh, což vystačí na plně elektrický dojezd 60 kilometrů dle WLTP. Nabíjení je standardně řešeno jednofázovou nabíječkou o výkonu 3,7 kW, za příplatek 16.000 můžete vůz dobíjet až 7,4kW.
V příštím roce tuto nabídku doplní i čistě elektrické provedení Peugeot e-308, jež dostane baterie s kapacitou 54 kWh pro zajištění normovaného dojezdu okolo čtyř set kilometrů. Zahájení výroby je naplánováno na červenec 2023 a dá se očekávat, že e-308 bude i nadále stát na platformě Stellantis EMP2. Ve stejném roce dorazí také mildhybridy aktuálně vyvíjené na bázi tříválce 1.2 PureTech. I po roce 2023 zůstane v nabídce vznětový motor, který hraje z obchodního hlediska stěžejní roli.
Jízdní dojmy
Oproti hatchbacku je na jízdních vlastnostech nejvíce znát prodloužený rozvor, přidaná hmotnost vzadu příliš ne. V každé chvíli je cítit, že tohle auto existuje proto, aby posádku vozilo v co největším komfortu, čemuž dokonale odpovídá naladění odpružení filtrující nerovnosti. Velmi dobré je sladění automatické převodovky s motorem a hladkost řazení, bez jakékoliv cuknutí či změny v zátahu. V případě automatu funguje jako volič malá páčka, u manuálu je vysoká řadicí páka s docela dlouhými, ale dostatečně přesnými drahami. Mile překvapí odhlučnění motoru, kdy panuje v kabině příkladné ticho, jež můžete narušit jen zapnutím audiosystému Focal s 9 reproduktory a výkonem 690 W. Vůz příjemně drží zvolenou stopu, zbytečně se nenaklání a díky velké prosklené čelní ploše je z něj vidět nadmíru dobře nejen vpřed, ale i do stran.
Závěr
Mezi přednosti 308 SW patří dynamika motoru a s ní spojená nízká spotřeba paliva, ovladatelnost vozu, opravdu velký zavazadlový prostor či povedený interier a jeho odhlučnění. Ve vyšších výbavách zaujme především mladší řidiče, kteří mají rádi moderní trendy, je ale vhodný také jako rodinné auto. Pokud hledáte mimořádně úsporné a velké kombi, které navíc výborně vypadá, neuděláte při výběru 308 SW chybu.
Cenově začíná Peugeot 308 SW s motorem 1,2 Pure Tech se 110 koni na 555.000 Kč, za vyšší verze si však připlatíte, nejvíce za Hybrid 225 – 1,114.000 Kč. Vyrábí se ve třech výbavových stupních: Active, Allure a GT Line.
Text a foto: Bohumil Brejžek