Po složitých covidových letech se cestovní kanceláře znovu nadechují a sjednávají pojištění úpadku

Některé cestovní kanceláře během covidové pandemie zcela ukončily činnost, jiné se změnily na cestovní agentury, které zájezdy pouze zprostředkovávají, ale samy je neprodávají ani neorganizují. A právě v řadách těchto podnikatelů nyní Slavia pojišťovna zaregistrovala zájem o znovuobnovení licence a sjednání pojištění úpadku, tedy návrat k původnímu podnikání. Zatím v řádu jednotek firem, ale i to je pro trh dobrá zpráva. Slavia dnes poskytuje pojištění úpadku více než 40 cestovním kancelářím.

Pojištění úpadku je pro cestovní kanceláře zákonnou povinností. Zákazníkům pomůže v situaci, kdy CK zkrachuje a není schopna plnit své závazky. Získat důvěru pojišťovny pro sjednání tohoto produktu není zrovna snadné. „Musí jít o dobře fungující a prosperující subjekt, který je navíc schopen splnit i přísné podmínky pojištění, které vycházejí i z požadavků zajistitelů, jejichž ochota poskytovat zajistnou kapacitu se během covidu v době vysokého rizika úpadků značně snížila,“ uvádí Michal Němec, ředitel underwritingu Slavia pojišťovny.

Pojištění úpadku patří obecně k nejnáročnějším produktům v tomto oboru. Pojišťovny musí pracovat s expozicí rizika v průběhu celého roku, musí průběžně sledovat výši záloh a tržeb klientských cestovních kanceláří. Od nich se pak odvíjí výše limitů pojistného plnění, která vychází ze zákona č. 159/1999 Sb. „I v letošním roce vidíme nárůst limitů napříč naším portfoliem, který souvisí především s nárůstem tržeb cestovních kanceláří,“ dodává Němec.

Délka jednání o obnově pojištění je individuální, ale obvykle lze vše vyřešit do jednoho měsíce. Proces mohou prodloužit jednání se zajistiteli u obnov s vysokými limity pojistného plnění, které podléhají speciálnímu schválení zajistitelů. Zajišťovny fungují jako „pojišťovny pojišťoven“ – jejich služeb pojišťovny využívají, aby je nezaskočil nedostatek kapitálu v případě velkých, statisticky nepravděpodobných pojistných událostí.

You may also like...