Pod stromeček hračka, která se dědí: Česká autodráha Ites
Snad každý kluk je duší závodníkem. Nezáleží na věku. Rychlost je vrozená jak malému klukovi, tak i jeho dědečkovi. Proto všichni milovníci rychlých kol zpozorní, zaslechnou-li slovo „autodráha“. A opravdoví nadšenci napnou uši ještě víc, řekne-li se „česká autodráha Ites“. Její historie sahá až do roku 1968. Autodráha byla známa také pod obchodními názvy EuropaCup, Autodráha 90 nebo FARO. Ites je od roku 2019 v rukou nového majitele Miroslava Kotíka, který s inovacemi této autodráhy doslova šlápl na plyn. Ježíšek tak může nadělovat jak různé sety autodráhy, tak i jednotlivá nová autíčka a komponenty poctivé české výroby.
V případě autodráhy značky Ites jde o dárek, který se doslova dědí z generace na generaci. V době virtuálních her je velmi lákavé vyzkoušet si opravdové závodění, kde fungují fyzikální zákony, a kde si skutečná autíčka můžete navíc různě upravovat i opravovat. Nově je tato dráha doplněná také o digitální počítadlo projetých okruhů a digitální regulovatelný zdroj. Ten umožní snížením napájení zpomalit autíčka tak, aby bylo závodění atraktivní a přístupné i pro malé děti.
„Rád vzpomínám na dětství a Vánoce, kdy jsem očekával, že pod stromečkem bude velká krabice. A jedny Vánoce tam opravdu byla a v ní vysněná autodráha. Táta mi vyrobil velkou desku, na kterou jsme dráhu pevně přidělali. A začaly často nekonečné závody. A ne jenom to. Velmi brzy jsem poznal, že se o autíčka, ovladač a celou dráhu musím dobře starat, udržovat, opravovat. Autodráha byla určitě jedna z mých dětských aktivit, která mne přivedla k zájmu o techniku a chápání, jak věci fungují. A také k poznání, že se nefungující věci opravují, a ne běžně vyhazují a kupují za ně nové. Dnes je bohužel většina výrobků, a u hraček to platí dvojnásob, vyráběná pro „krátké využití“ s tím, že si musíte potom koupit výrobek nový. Náš přístup je ale jiný. Chceme, aby se naše výrobky udržovaly, daly se servisovat, upravovat a dělaly radost i dalším generacím. I proto máme v nabídce velké množství náhradních dílů nejen na nové, ale i původní dráhy a autíčka.
Už jsem sice slyšel z několika úst, že se to dnes již takto nedělá, a že obchodně přicházíme o možnost prodávat ve větším nové zboží, ale nehodláme na této strategii nic měnit. Myslím si, že je třeba trochu změnit vnímání spotřebitelů, že velmi proklamovaná „udržitelnost“ a ekologický pohled na výrobky není jen v tom vyrobit výrobek s nižší uhlíkovou stopou, ale vyrábět a kupovat si výrobky s dlouhodobou užitnou hodnotou. Mám vždy velkou radost, když mi někdo volá nebo píše: ‚Mám doma původní autodráhu, se kterou jsem si hrál zamlada, mohu z toho něco použít?‘ A já mohu odpovědět, že prakticky téměř všechno a na spoustu původních věcí máme náhradní díly. Dokonce jsme do sortimentu zavedli i samotné kovové sběrače na dráze, které si v případě koroze nebo poškození může zákazník koupit a jednoduše vyměnit“, uvádí Miroslav Kotík, majitel firmy ITES RACING s.r.o.
Novinky inspirované legendárními závodními vozy
„Autodráha a autíčka jsou moje celoživotní hobby, a tak když jsem se dozvěděl, že se pan Kotík rozhodl českou autodráhu zachránit, moje srdce zaplesalo“, uvádí modelář Pavel Veverka. „S panem Kotíkem jsem se následně spojil a nabídnul mu pomoc s oživěním původních autíček. Nabídku záhy přijal, a tak jsem i já mohl svým dílem pomoci k znovu oživění této legendární české autodráhy. Pomohl jsem s návrhem zcela nového univerzálního podvozku, na který je možné přidělat karoserie známých závodních strojů. Přivedli jsme tak na svět závoďáky inspirované modely aut Porsche 917, Tyrrell 005, Ligier JS, Renault RE-20 a nedávno také Porsche 911. Tato závodní auta nejen skvěle vypadají, ale i perfektně jezdí. Nový univerzální podvozek umožnuje pracovat s rozdílným rozvorem autíček. Dovoluje také stavbu svých výtvorů nadšeným modelářům. Věříme, že své místo dostane i v autodráhových klubech, kde pracují s dětmi“, dodává Pavel Veverka.
„S panem Kotíkem jsme také řešili, jak stavění závodních autíček přiblížit co nejširšímu spektru dětí. A to i těm, co se modelaření bojí. A vznikl naprosto unikátní podvozek s „puntíky“ s označením ITL 010. Je kompatibilní s celosvětově nerozšířenější stavebnicí. Děti mohou na tento podvozek jednoduše stavět z kostiček autíčka dle své fantazie nebo si přestavět modelové auto na auto s motorkem a sběracím vodítkem. Svůj výtvor mohou postavit na dráhu a zazávodit si“, doplňuje pan Veverka. „Tento nápad se líbí rodičům i samotným dětem. Na výstavách není možné děti od stavění a zkoušení ježdění na dráze odtrhnout Myslím, že se nám tímto podařilo propojit autodráhu s tvůrčí a zábavnou činností pro děti,“ dodává Miroslav Kotík.
Není úplně snadné, nabídnout taková autíčka, aby zaujala a uspěla v dnešní konkurenci. „Autíčka se prostě musí líbit. Máme sice špičkovou technologii na výrobu super tenkých modelářských samolepek, ale navrhnout polepy tak, aby autíčko skvěle vypadalo a zároveň bylo možné technicky zvládnout sériové ruční lepení, je samostatná grafická disciplína. A tak jsme velmi rádi, že se tohoto úkolu s chutí a nadšením zhostil pan Petr Vejdělek a jeho dcera Tereza. Jim vděčíme za to, jak hezky tyto staronová autíčka vypadají. Za každým jedním autíčkem, ovladačem ale i jiným dílem autodráhy je ruční poctivá práce tady v Čechách a na to jsme právem hrdí“, dodává Patrik Ulč z firmy ITES RACING.
Česká autodráha se tak znovu dostává do podvědomí a zájmu dětí a rodičů, a to především svojí kvalitou, stabilitou a zajištěným servisním zázemím. Je možné zakoupit jak kompletní sety, tak samotné díly a autíčka na oživení a rozšíření starší dráhy. Cenově si stojí česká autodráha o něco výše nežli autodráhy z Asie, ale zákazník si za to kupuje jistotu dlouhodobé spolehlivosti a udržení provozuschopnosti dráhy i případně pro další generace. Kompletní sortiment české autodráhy Ites mohou zájemci zakoupit přímo na stránkách výrobce www.ites.cz