Podle očekávání expertů začnou firmy šetřit nejdřív na náboru a marketingu
Jak poznáme, že se krize rozjela naplno? Až se na pracovním trhu začnou „hromadit“ propuštění marketéři a personalisté, predikují experti na lidské zdroje. Naopak pozice, po kterých firmy dosud nejvíce pásly, zůstanou i nadále za vodou. Po technicích všeho druhu, IT lidech, ale třeba i obchodnících bude nadále velká poptávka.
„V prvním kvartále příštího roku neočekáváme bouřlivé změny, ale už během druhého čtvrtletí zřejmě více firem výrazně omezí svůj byznys či rovnou skončí,“ říká headhunter Vladimír Kočí ze společnosti R4U. „Jak víme z minulých krizí, jako první začnou podniky ořezávat oblasti marketingu a lidských zdrojů, kde se dopad rychle projeví na úsporách financí, kdežto dlouhodobější vliv na hospodaření se ukáže až s odstupem více měsíců.“ Kdo by se tedy měl mít nejvíce na pozoru? Každé zobecnění je zjednodušující a své jisté nemají v krizi ani ti služebně starší, výše postavení či úzce specializovaní, nicméně více vrásek by si měli přece jen dělat lidé na nižších stupních a obecnějšího zaměření. Například módní gigant H&M, který celosvětově zaměstnává kolem 155.000 lidí, podle agentury Reuters již ohlásil propuštění 1500 pracovníků v rámci hledání úspor a restrukturalizace za účelem úspory 2 miliard švédských korun ročně (4,4 mld Kč).
Propouštění by se mělo týkat hlavně administrativních pracovníků ve Švédsku, což je země, ze které světová dvojka v obchodu s oblečením pochází. Podle hlavní ekonomky americké společnosti ZipRecruiter Julia Pollak, která se specializuje na propojování online pracovních nabídek milionů pracovníků v USA, jsou propouštěním přeci jen více v ohrožení mladší a juniorní pozice. „Čím déle zaměstnanci ve firmě pracují, tím jsou cennější, a pokud někoho propouštíte, raději propusťte někoho, kdo ještě nenabyl všechny specifické znalosti,“ dodává Julia Pollak. Analytička Sarah Foster ze společnosti Bankrate, která se zabývá finančním poradenstvím, říká: „Často jsou jako první na řadě marketingové rozpočty, zaměstnanci lidských zdrojů a smluvní pracovníci.“ Vladimír Kočí z R4U potvrzuje: „Odpadnout může každý, koho v danou chvíli firma vnímá více jako náklad než přínos, ale přece jen má více šancí udržet se vyprofilovaný specialista, který se svému oboru věnuje řadu let, než ten, kdo lidově řečeno umí všechno a nic.“
Které pozice jsou nejohroženější
Ve zmíněném marketingu se firmy většinou jako první zbavují tzv. evenťáků, tedy lidí organizujících eventy čili firemní akce, od účastí na veletrzích až po team buildingy a firemní večírky. Jedná se o pozice jako Event Coordinator či Event Manager. V oblasti lidských zdrojů jsou pak první na ráně obvykle lidé zajišťující vzdělávání a rozvoj zaměstnanců: pozice jako Learning Specialist, Learning Coordinator či Internal Trainer. Stejně ohrožení bývají lidé z náboru, kdy o práci nejspíše přijdou jako první řadoví zaměstnanci z náborových agentur, např. pozice zvané Talent Sourcer či Recruitment Specialist. „I v náboru platí, že čím vyšší postavení či užší specializace, tím jistější uplatnění i během krize. O práci sice může rychle přijít i relativně vysoká pozice, jako je třeba vnitrofiremní seniorní HR Business Partner, avšak mnohem více budou ohroženi externí „pěšáci“ náboru z běžných pracovních agentur, dodávající do podniků běžně kvalifikované lidi, kterých je na trhu relativní dostatek už dnes,“ vysvětluje Vladimír Kočí. „Specializovaný nábor nedostatkových pozic, vysoce kvalifikovaných specialistů a top manažerů bude mít i v krizi práce dostatek.“