Podnikavost proniká do všech typů škol, v Česku stále ještě neznámý pojem
Stovky českých škol už přijaly podnikavost jako klíčovou kompetenci pro 21. století. Poptávka po programech organizace Junior Achievement vzrostla meziročně o 49 procent. Cílem není líheň byznysmenů, výuka podporuje přirozenou zvídavost dětí a chuť měnit věci k lepšímu. Zařazení podnikavosti do školních osnov je výrazným krokem k modernizaci vzdělávání.
Podle průzkumů Asociace podnikavé Česko (APČ) však třetina Čechů vnímá „podnikavost“ negativně a přisuzuje jí dovednosti typu „naučit se krást“ či „obohatit se na úkor druhých“. Další třetina obyvatel pak pojem spojuje pouze se samostatným podnikáním a tvorbou ekonomických hodnot. „Představa, že děti ve škole učíme, jak založit firmu, jak vydělat peníze, jak vyrábět a obchodovat, už je trochu přívětivější, ale stále velmi okleštěná. Podnikavost je především růstové nastavení mysli, znamená být iniciativní, kreativní a vidět svět jako síť příležitostí, nejen jako zdroj překážek. Podnikavý člověk může založit komunitní centrum stejně jako prosperující firmu, může svými nápady pomoci lidem v ulici, kolegům v zaměstnání a díky svým aktivitám být spokojený sám se sebou. Jde o to mít pozitivní přístup k životním výzvám, nebát se chyb a selhání, a v tom má české školství ještě hodně co dohánět,“ poukázal Martin Smrž, ředitel neziskové organizace Junior Achievement (JA Czech).
Jak potvrdil průzkum agentury jsns.cz pro organizaci Člověk v tísni v roce 2023, spokojenost středoškoláků se svým životem i školou obecně klesá. Výuka je neoslovuje – učí se něco, co poté nevyužijí v reálném životě (56 %), učitelé nepodávají látku zábavně (41 %) a přistupují ke studentům arogantně (28 %). Od školy více než 53 procent studentů očekává, že je naučí finanční gramotnosti. „Praktické programy pro výuku podnikavosti toto vše reflektují. Rozvoj podnikavého myšlení je o tom nechat děti pracovat samostatně na vlastních projektech, přenechat jim iniciativu a sledovat, jaká řešení nalézají. Neupozorňovat na chyby, ale nechat žáky, ať se z chyb poučí a posunou se dál. A v tomto principu je úplně jedno, jestli jde o batole, které zaujatě tvoří hrad z písku, nebo středoškoláka, který vymýšlí technologické inovace na Innovation campu s mentory z firem,“ podotkl Martin Smrž.
S ohledem na osobní naplnění, sociální cítění i zaměstnatelnost ve 21. století určila Evropská komise osm klíčových kompetencí, které by členské státy měly zahrnout do rámcových vzdělávacích programů. Podnikavost je mezi nimi. „Jedná se o balík kompetencí jako schopnost komunikace s lidmi, znalost cizích jazyků, matematická nebo digitální gramotnost. I přes doporučení Evropské komise však přímá zmínka o podnikavosti v Dlouhodobém záměru vzdělávání ČR chybí a školy měly dosud málo informací. V posledním roce se nám však podařilo navázat významnou spolupráci s kraji a jsme pro školy viditelnější, navíc nabízíme programy na nová témata jako AI, krypto, na která školní výuka nedokáže tak pružně reagovat. Počet studentů zapojených do našich aktivit stoupl meziročně o 49 procent,“ uvedl ředitel JA Czech. Programy české kanceláře největší světové vzdělávací organizace Junior Achievement nyní využívá 34 procent středních škol v Česku.
Změny v moderním světě přicházejí rychle a neustále. Schopnost adaptace a inovace může rozhodnout o úspěchu i celkové životní spokojenosti člověka. „Na mladé generaci visí klimatické změny, jejich tématem bývá udržitelnost a právě podnikavé myšlení může studentům pomoci stát se hybateli pozitivních změn ve společnosti. Je potřeba si ale věřit a vědět, že to má smysl, neříkat si ‚na to jsem malý pán‘, jako to mají zakořeněno generace před nimi,“ dodal Martin Smrž.
Podnikavost zkrátka znamená chodit s hlavou otevřenou, dívat se kolem sebe a přemýšlet, co bych mohl změnit. Nedá se naučit jen přihlížením a posloucháním učitele. Dá se ale trénovat, posilovat, když se věci zkouší, když se jde do akce. „Rozvoj podnikavosti na školách se zaměřuje na praktické zkušenosti a příklady ‚ze života‘. Detailní metodika programů zahrnuje posílení celého spektra dovedností, jako je schopnost samostatně přemýšlet, hledat řešení problémů, nalézat zdroje pro jeho realizaci a úkol dotáhnout do konce. S tím souvisí poznání svých silných a slabých stránek, být schopen plánování i týmové spolupráce. S některými dovednostmi už se člověk narodí, například přirozená zvědavost, touha objevovat a činit věci lepším, ovšem jinak nastavený vzdělávací systém toto v dítěti postupem času utlumí. Výuka podnikavosti na školách zahrnuje dovednosti, které jsou důležité jak v profesním, tak v osobním životě, a její přínos v budoucnu pocítí každá společnost,“ míní Martin Smrž.