Polovina Pražanů se na silnicích necítí bezpečně, hůře je na tom již jen Řím
Až 53 % Pražanů se na silnicích necítí bezpečně. V porovnání s ostatními evropskými metropolemi se tak Praha v oblasti vnímané dopravní bezpečnosti řadí na předposlední příčku, vyplývá z průzkumu společnosti Cyclomedia, která se specializuje na digitální vizualizaci veřejného prostoru. Třetina obyvatel hlavního města ve studii uvedla, že mají kvůli obavám z nehody strach vydat se do provozu. Za rizikovou považují zejména jízdu na kole.
Průzkumu s názvem Urban Road Safety Index 2022 se zúčastnilo celkem 3 890 respondentů z 16 měst Evropy, z toho 300 obyvatel Prahy. Cílem bylo zjistit, jak občané posuzují bezpečnost a komfort svého města, zejména v oblasti dopravy. Výsledky nejsou pro českou metropoli příliš příznivé.
Pražská doprava budí strach
33 % účastníků pražského provozu má na silnících obavy z nehody. Praha se tak řadí na třetí nejhorší příčku, za Řím (37 %) a Bratislavu (35 %). Podobně je na tom v dalším sledovaném parametru: 27 % obyvatel Prahy v průzkumu uvedlo, že bylo dosud účastníky dvou a více nehod. Nelichotivou první příčku obsadila Praha v oblasti rizikových křižovatek. 67 % Pražanů raději volí zajížďku, aby se nebezpečným křižovatkám vyhnulo. Pouze 55 % obyvatel metropole přitom ví, kam nebezpečné křižovatky a další rizikové dopravní situace hlásit.
Dobře nevychází hlavní město ani v žebříčku spokojenosti s množstvím parkovacích míst. Praha skončila třetí nejhorší, spokojenost s parkovacími kapacitami vyjádřilo pouhých 17 % pražských respondentů (horší parkovací situaci reflektují pouze Římané a obyvatelé Bratislavy). Z průzkumu také vyplývá, že situaci v očích obyvatel evropských metropolí zhoršil nástup sdílené dopravy (např. sdílená kola, elektrické koloběžky či skútry). Ve většině měst přisuzuje sdíleným dopravním prostředkům vinu za více nehod přes polovina dotazovaných. 48 % Pražanů se domnívá, že by bezpečnosti ve městě pomohlo také zlepšení kvality a oprava komunikací.
Bezpečně na kole? Raději autem
Samostatnou kapitolou je pak pražská doprava pro cyklisty. 78 % se z důvodu bezpečnosti vyhýbá jízdě na kole ve tmě. 66 % pražských cyklistů má pocit, že silnice nejsou dostatečně osvětlené, což zvyšuje nebezpečí nehody. 88 % Pražanů se cítí bezpečněji v autě než na kole, což je druhá nejvyšší hodnota ze všech sledovaných měst. Prahu v tomto ohledu překonal pouze Řím (90 %).
„Pravidelná kontrola stávající dopravní infrastruktury, snazší plánování její údržby a průběžné zlepšování je jednou z častých oblastí, kde se uplatňují data z mobilního mapování. To je doména, jak se může každý přesvědčit díky naší spolupráci s Mapy.cz. Pomáháme zvyšovat bezpečnost obyvatel i nástroji AI, které odhalí smazané čáry, chybějící značky nebo díry v asfaltu tak jako to děláme v Holandsku, Německu nebo Vídni. Průzkum jasně říká, že to je potřeba asi nejen v Praze,“ říká Petr Panec, Business Development manažer společnosti Cyclomedia.
Problematický vztah mezi českými cyklisty a řidiči potvrzuje i celorepublikový průzkum realizovaný společností KANTAR. Vyplývá z něj, že se v provozu na českých silnicích cítí bezpečně pouze třetina cyklistů. Většina proto dává přednost jízdě mimo silnice. Podle 48 % dotazovaných cyklistů jezdí řidiči příliš rychle, 35 % za problém označuje i nedodržování dostatečné vzdálenosti při předjíždění. Celkově je v české populaci zastoupeno 66 % obyvatel, kteří jsou jak řidiči, tak i cyklisty.
Na českých silnicích chybí respekt
„Městská cyklistika má svoje specifika. Lidé jsou často nervózní, cítí se ohrožení, domnívají se, že je ostatní zdržují a nerespektují. Důležitá je ohleduplnost, víc než kde jinde. Většina lidí jsou cyklisté i řidiči zároveň. Nemá tedy smysl se navzájem lustrovat. Důležité je začít u sebe. Mám zkušenosti například z Maastrichtu, kde jsem jezdila na kole často. Tam vzájemné soužití cyklistů a motoristů funguje dobře. Je jedno, jestli jsem za volantem nebo v sedle, stačí respekt,“ říká Michaela Kreuzigerová, zakladatelka projektu Dám respekt, který se dlouhodobě zaměřuje na zlepšení vztahů mezi řidiči a cyklisty.