Praha je na cestě k prémiové destinaci. Nová skladba turistů i vyšší útraty cestovatelů
Data potvrzují, že se podařilo naplnit vizi Koncepce příjezdového cestovního ruchu 2020-2023, a že cestovní ruch se ubírá správným směrem. Jedním z klíčových nástrojů pro rozvoj udržitelného cestovního ruchu se stal poplatek z pobytu. Jen v roce 2023 vybralo hlavní město 801 milionů korun, z nichž část dále reinvestuje do kampaní a projektů a pomáhá tak metropoli přilákat klientelu, která je ochotna utrácet vyšší částky a chová se k městu s respektem. I díky této strategii se útraty turistů oproti roku 2019 zvýšily o 40 % a poptávka po luxusních hotelech stoupla ve srovnání s minulým rokem o třetinu.
“Díky poplatku z pobytu jsme minulý rok vybrali 801 milionů a tyto peníze zpátky reinvestujeme do rozvoje Prahy a také do podpory cestovního ruchu prostřednictvím kampaní. Ty cílíme na individuální cestovatele a bonitní klientelu,” říká náměstek primátora pro kulturu a cestovní ruch Jiří Pospíšil. “Praha se tak postupně zbavuje nálepky levné destinace a turisté sem nejezdí za levným alkoholem, ale za historií, památkami nebo kulturou.”
Stejně tak data STR Reportu, která monitorují hotelový byznys, ukazují, že v prvním čtvrtletí tohoto roku nejvýrazněji narostla obsazenost hotelů v metropoli v luxusním segmentu, a to téměř o třetinu. Obsazenost hotelů v Praze v prvním čtvrtletí tohoto roku rostla nejvýrazněji ze všech sledovaných destinací. Hotely v centru Varšavy, Říma nebo Budapešti zaznamenaly dokonce nižší obsazenost ve srovnání s českou metropolí než v loňském roce.
“Data za roky 2020-2023 ukazují, že naše strategie jde správným směrem. Díky brandovým kampaním a zvyšování kvality služeb se nám podařilo oslovit kultivovanou a bonitní klientelu. V průměru přijíždějící cestovatelé utratili minulý rok až o 40 % více než tomu bylo v roce 2019 a to je dobrá zpráva pro město,” říká místopředsedkyně představenstva Prague City Tourism Jana Adamcová.
Za poslední dva roky se také podařilo cestovní ruch v Praze stabilizovat a změnit i skladbu turistů, kteří do metropole míří. Stále platí rostoucí trend v počtu domácích návštěvníků, kteří po pandemii stabilně tvoří 20–25 % přijíždějících cestovatelů. Praha je také podruhé po sobě nejoblíbenějším cílem Čechů ve srovnání s ostatními tuzemskými regiony.
“Díky naším cíleným kampaním se i u britských turistů na první místa v motivaci přijet do Prahy dostaly památky a kultura, zatímco alkohol spadl až na 4. místo. Tato data vyšla z dotazníkového šetření agentury CzechTourism,” uzavírá Adamcová.
V současné chvíli je také připravena nová strategie cestovního ruchu na léta 2024–2027 S respektem k Praze. Ta bude předložena Radě hl. m. Prahy a poté Zastupitelstvu hl. m. Prahy k jejich schválení. Součástí strategie je 29 projektů, které reflektují zejména zájmy města a jeho rezidentů.