Pražské Fashion Aréně se loni dařilo v návštěvnosti i v zisku z prodeje
Fashion Arena Outlet Prague má za sebou další úspěšný rok. Branami štěrboholského outletového centra loni prošlo téměř tři milióny zákazníků, což bylo o 40 % více než v roce 2021. Ten byl ale ještě poznamenán vládními uzávěrami maloobchodu. Návštěvnost tak dosáhla stejných hodnot jako v rekordním předpandemickém roce 2019, a to i v tržbách z prodeje. Vzhledem k výši inflace a cenám energií, které se citelně propsaly v minulém roce do tuzemské kupní síly, považuje vedení centra tyto ukazatele za úspěšný obchodní výsledek.
Rok 2022 byl prvním pocovidovým rokem, během nějž v Česku nedocházelo k omezování retailového provozu. Na druhou stranu na zákazníky působila řada vlivů, které ovlivňovaly jejich náladu nakupovat. Tím asi nejsilnějším byl začátek rusko-ukrajinské války v únoru loňského roku. V přímé reakci tak došlo i k restrikcím obyvatelstva Ruské federace. Výpadek této klientely ale v průběhu roku nahradila řada jiných národností, které se opět začínají vracet do Česka. I když stále ještě není podíl turistů v celkové návštěvnosti na předpandemických číslech, počet nákupů provedených zahraničními návštěvníky meziročně posílil o 235 %, což ilustruje rostoucí trend, který centrum očekává i letos.
„Podařilo se nám nahradit chybějící část turistů lokální klientelou. Ta navíc nakupovala za podstatně vyšší částky, takže se nám i z pohledu prodejů podařilo naplnit cíle jako v roce 2019. Vzhledem k vývoji maloobchodních cen očekáváme, že tento trend potrvá i v letošním roce. Češi budou vzhledem k inflaci častěji hledat nákupy oblečení za výhodnější outletovou cenu, což by nám v konečném důsledku mohlo do centra přivést zcela nové zákazníky. Ostatně tento trend se nám již opakovaně potvrzoval v předchozích obdobích ekonomických krizí,“ upřesňuje změnu skladby zákazníků Lenka Čapková, ředitelka outletového centra Fashion Arena Prague Outlet.
Rekordní oslava 15. narozenin, Black Friday a solidární sbírka na pomoc Ukrajině
V roce 2022 nebyla Fashion Aréna cílem návštěv pouze za účelem nákupů. Ještě na konci února vytvořila skupina dobrovolníků z vedení centra oficiální sběrné místo pro hmotnou pomoc uprchlíkům z Ukrajiny. Celý projekt vznikl jako spontánní potřeba pomoci a v rámci několikatýdenního provozu byly vybrány hračky, potraviny, školní potřeby a vybavení o hmotnosti několika set kilogramů. Celý projekt byl propojen s Nadačním fondem Šatník. Další významnou událostí roku bylo pak 15leté výročí od založení centra, v rámci jehož oslav byly po celý slavnostní víkend přítomny i známé tváře ze seriálu ZOO televizní stanice FTV Prima. Události se zúčastnilo přes 50 000 zákazníků.
Stejný počet návštěvníků dorazil i během prvního adventního víkendu, který se protínal se stále populárnější akcí Black Friday. Venkovní akce ale nebyly jedinými lákadly. „Loni jsme se zaměřili na redesign a rozšíření vlajkových sportovních značek. V novém se zákazníkům představily obchody Boxer de Rue, Kilpi, Hally Hansen, Puma a adidas, jejíž obchod je největší ve východoevropském regionu. Přibyly ale i zcela nové značky jako klenotnictví Jolleo nebo obuvnictví Aldo,“ vyjmenovává Veronika Tebichová, leasingová ředitelka outletového centra Fashion Arena Prague Outlet
I v loňském roce bylo jako jednou z hlavních priorit centra téma enviromentální udržitelnosti a společenské diverzity. Již tradičně centrum pořádalo mezi jednotlivými obchody sbírky hmotné pomoci pro Klub svobodných matek a štěrboholský Klokánek a již po několikáté se Fashion Aréna zapojila do globální akce Hodina země. I takto rozšířila aktivity podporující šetrnější přístup k planetě, mezi něž dále patří například chov včel nebo zelení osázená část střechy centra.
Rekordní rok zaznamenala i mateřská VIA Outlets
Fashion Arena Prague Outlet je součástí evropské skupiny VIA Outlets, do které spadá celkem 11 outletových center. Loňský rok byl pro mateřskou společnost vůbec nejsilnějším v historii, ve více než 1 100 prodejnách v 11 destinacích po celé Evropě utržila 1,2 miliardy eur. Což je oproti předcovidovému roku 2019 3% nárůst tržeb z prodeje, návštěvnost center skupiny pak vzrostla dokonce o 21 %. Ve všech outletech napříč portfoliem se v roce 2022 zvýšila i průměrná útrata na jednoho zákazníka. Potvrdilo se tak, že outletové zboží je jedním z nejodolnějších maloobchodních odvětví, a to i v obtížných globálních ekonomických podmínkách.
Udržitelný rozvoj společnosti je prioritou i do následujících let, proto VIA Outlets podporuje standardy ESG (environmental, social, governance) prostřednictvím strategie Beyond Sustainable, která je implementována ve všech aspektech podnikání. Úsilí skupiny VIA Outlets bylo již potřetí za sebou oceněno 5hvězdičkovým hodnocením v GRESB Benchmark 2022, certifikací environmentálního managementu ISO 14.001 ve všech jejích centrech a recertifikací BREEAM ve 3 centrech ze skupiny. VIA Outlets nyní tedy disponuje hodnoceními BREEAM ve škále od vynikající po velmi dobou. Tento chvályhodný rok se odráží také v ratingu Fitch s velmi silným úvěrovým ratingem BBB+.