Přechod na elektromobilitu může v českém autoprůmyslu připravit o práci 75 000 lidí, varuje MMF
Přechod na elektromobilitu, který nyní probíhá v EU, zvláště ohrožuje ekonomiky střední a východní Evropy, včetně Česka. Kromě něj také třeba Slovensko či Maďarsko. S přechodem na elektromobilitu totiž souvisí nyní stále akutnější hrozba výraznějšího nárůstu podílu čínských elektrovozů na trhu EU. Pokud by k takovému nárůstu došlo, v Česku v příštích pěti letech přijde v autoprůmyslu o práci přibližně 75 000 lidí, plyne z nové studie Mezinárodního měnového fondu (viz Issues/2024/10/11/Europes-Shift-to-EVs-Amid-Intensifying.
Ztráta tržního podílu evropských výrobců na automobilovém trhu EU by totiž mohla znamenat trvalý pokles poptávky po vozech, na jejichž výrobě jsou nyní poměrně vysoce závislé právě zmíněné ekonomiky střední a východní Evropy.
Studie MMF analyzuje vývoj v rámci scénáře, kdy by během následujících pěti let došlo k navýšení čínského podílu na trhu EU o patnáct procentních bodů v porovnání se situací v letech 2016 až 2019. Podíl čínských vozů na trhu EU by tak nakonec činil 16,3 procenta.
Nejhůře zasaženo by v tomto scénáři bylo v rámci EU Slovensko, kde by o práci v autoprůmyslu přišla 2,6 procenta celkového ekonomicky aktivního obyvatelstva. V Maďarsku by to bylo 1,7 procenta, v Česku pak pod 1,5 procenta (viz graf MMF níže). Český procentuální údaj odpovídá v absolutním vyjádření zhruba 75 000 lidí.
Studie MMF ale také pracuje s dalšími dvěma scénáři, v nichž by byl uvedený „šok z elektromobility“ tlumen buď ochranářskými opatřeními EU, například v podobě navýšených cel na automobilový dovoz z Číny, nebo prostřednictvím přesunu výrobních závodů čínských automobilek do EU, včetně do uvedených zemí střední a východní Evropy.
Lukáš Kovanda, Ph.D.
Hlavní ekonom / Chief Economist, Trinity Bank