Před dodávkou vrtulníků H-1 absolvovala česká posádka výcvik pod vedením námořní pěchoty 

Slavnostní ceremoniál se konal 9. února na Námořní letecké základně Patuxent River v Marylandu. Při této příležitosti ocenili příslušníci výcvikové letky lehkých útočných vrtulníků námořní pěchoty (HMLAT) 303 a programové kanceláře lehkých/útočných vrtulníků H-1 (PMA-276) skupinu letců z Vzdušných sil Armády České republiky, kteří absolvovali kurz údržby a letový výcvik na strojích H-1.

Od července 2022 byli studenti nasazeni u HMLAT-303 a absolvovali stejné kurzy a praktický výcvik, jako vojenské profesní specializace (MOS) americké námořní pěchoty pro vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. Učební plán byl navržen tak, aby poskytl počáteční znalosti, dovednosti a zkušenosti potřebné k údržbě, provozu a létání na platformě H-1.

Podplukovník Mark Koval, velící důstojník HMLAT-303, řekl: „Výcvik, který český tým absolvoval, mu poskytl základní znalosti pro létání a údržbu těchto strojů, aby byl vybavený základními dovednostmi, které ulehčí přechod na taktický výcvik s vlastní flotilou vrtulníků.“

V rámci modernizace tuzemských ozbrojených sil a posílení vlastní obrany se Česká republika v roce 2019 rozhodla pro platformu H-1 – čtyři stroje AH-1Z a osm UH-1Y. Aby se připravila na příchod nových strojů, plánovanou v letošním roce, část posádek techniků byla vyslána na výcvikový kurz HMLAT-330. Během kurzu absolvovali úvodní školení a školení zahrnující navigaci, munici, formaci, výcvik s brýlemi pro noční vidění, terénní a přístrojový výcvik. Kromě toho technici údržby absolvovali kurz v Centru pro výcvik techniků námořního letectva v Camp Pendletonu, Ca.

Cílem výcviku je zajistit, aby Vzdušné síly Armády České republiky měly k dispozici všechny nástroje a prostředky nezbytné pro provoz nových vrtulníků po celá desetiletí,“ uvedl plukovník Vasilios Pappas, vedoucí programu PMA-276.

Po návratu posádky H-1 zpátky do České republiky pak piloti a technici budou pokračovat v dalším školení a výcviku přímo s výrobcem vrtulníků, společností Bell a jejich dodavatelem, společnosti Pinnacle Solutions. Využijí model „výcviku trenérů“, aby si osvojí poslední dovednosti potřebné k provozu a údržbě flotily vrtulníků AH-1Z a UH-1Y a vyškolili další příslušníky

Očekává se, že letka Vzdušných sil AČR začne samostatně působit koncem roku 2024.

PMA-276 má na starosti komplexní nákup, vývoj, podporu, nasazení do provozu a likvidaci programového systému blízké vzdušné podpory, protiletadlové ochrany, ozbrojeného doprovodu, ozbrojeného / viditelného průzkumu a palebné podpory námořní pěchoty.

You may also like...