Předávání profesních Cen Asociace českých kameramanů v Lucerně

25. ročník předávání profesních Cen Asociace českých kameramanů se  konal dne 26. 2. 2020 v kině Lucerna v Praze. Asociace českých kameramanů  letos po 25. udílela prestižní profesní Ceny AČK za vynikající kameramanské umělecké dílo v oblasti filmu a televize.

Rok 2020 přináší do kameramanského světa významné jubileum, to jest 100 let od založení prvního českého kameramanského profesního sdružení Klubu Českých Kino Fotografů – KČKF, založený dne 17. července 1920 v Praze. Jejím prvním předsedou byl pan kameraman Václav Münzberger, dalšími pak Josef Kokeisl nebo Svatopluk Innemann. Tento proces byl přerušen dvěmi odmlkami způsobenými nacistickou a komunistickou totalitou, ve kterých kameramanská spolková činnost musela být vedena jen neoficiálně. Udržení jedné organizace s jednotným označením nebylo proto z politických důvodů možné.

Kameramani nastoupili dlouhé období své činnosti, kdy nemohli být svobodně organizovaným klubem. V období krátce před druhou světovou válkou se z oficiálních dokumentů dovídáme, že Spolek “Klub československých kinofotografů Praha“ byl vymazán jako zaniklý dnem 30. června 1939 podle čl. II odst. 2 vládního nařízení ze dne 31. března 1939 č. 97 Sb. Zákonů a nařízení. Následné období je obdobím organizování kameramanů prostřednictvím komunistického revolučního odborového hnutí. Kameramani ale nikdy nepřestali s neoficiálním sdružováním jakkoliv možnými formami v daných pro československý film těžkých obdobích. V roce 1990 byla okamžitě založena svobodná Asociace českých kameramanů, která se hlásí k původní tradici KČKF a proto v roce 2020 oslavuje své výročí 100 let od vzniku kameramanské organizace v Československu, dnes České republice.

Asociace českých kameramanů společně s občanským sdružením OOA-S udělí cenu Uznání OOA-S a AČK studentu katedry kamery FAMU Faraz Alamovi za film „BETWEEN THE LINES“. Toto uznání je určeno posluchačům oboru kamery filmových škol v České republice za mimořádný počin v oblasti obrazové koncepce filmu.

Faraz Alam se narodil v roce 1990 v Libyi. Od třinácti let studoval v Indii v New Delhi, kde získal na univerzitě magisterský titul v oboru masmédií a komunikace s filmovou a televizní produkcí. Od roku 2015 studoval na FAMU magisterský obor filmová a televizní kamera, který úspěšně absolvoval. V roce 2017 získal Cenu za nejlepší kameru na Los Angeles Independent Film Festivalu v USA. Nyní žije a pracuje v Praze.

Foto: Petr Brodecký

Asociace českých kameramanů společně s občanským sdružením DILIA udělila na návrh svého prezídia Cenu DILIA a AČK za celoživotní kameramanské dílo kameramanovi Janu Malířovi.

Kameraman Jan Malíř je bohatě strukturovanou tvůrčí kameramanskou osobností. Před zahájením své profesionální kariéry mu jeho talent umožňoval rozhodovat se mezi směřováním k tvůrčí vizualizaci prostřednictvím kinematografie nebo vyjadřování se pomocí hudby. I když se rozhodl pro vyprávění příběhů kamerou, vždy jeho múzičnost byla v práci s filmovým obrazem obsažena. V jeho filmech jsme vždy oceňovali vysokou obrazovou kulturu, vytříbenou výtvarnou kvalitu, experimentální vynalézavost a souznění s příběhem. Cítil vždy velkou pokoru nejen ke ztvárňovanému scénáři, ale i k spolupracovníkům před kamerou, ale i za ní.

Na FAMU v letech 1968 až 1972 měl na jeho vnímání kameramanské profese největší vliv Jaroslav Kučera s jeho zaujetím pro obrazový experiment a barevnou dramaturgii filmového obrazu.

Po absolvování FAMU hrála velkou roli práce v Krátkém filmu, kde jeho kameramanské vidění ovlivňovali významní režiséři jako Václav Hapl, Zdeněk Kopáč, Věra Chytilová. S Radúzem Činčerou, který byl ke kameře velmi náročný, pracoval na experimentálních projektech a to i v kontextu se zahraničím. Jako profesionál s technickým a manuálním nadáním založil firmu FLIGHTCAM pro snímání z vrtulníku. V mnoha filmech jsme se mohli setkávat se záběry vyrobenými touto technologií.

Z bohaté filmografie hraných filmů můžeme připomenout plodnou a náročnou spolupráci s režisérkou Věrou Chytilovou na filmech Praha neklidné srdce Evropy, Šašek a královna, Faunovo velmi pozdní odpoledne. Každý tento film se vyznačuje specifickou obrazovou koncepcí v souladu se zobrazovaným příběhem a představou režisérky. Další významní režiséři se kterými spolupracoval byli Jaromil Jíreš ( Učitel tance ) , Karel Smyczek ( Lotrando a Zubejda ) , Vít Olmer ( Tankový prapor ). Dlouhodobější a významná byla spolupráce s režisérem Janem Hřebejkem např. na filmech Pelíšky, Pupendo, Musíme si pomáhat, který byl nominován na Oskara. Je důležité připomenout jeho práci v hrané kinematografii a dokumentech v Německu a Švýcarsku. S Milošem Formanem se setkal v Národním divadle při natáčení filmu Dobře placená procházka a s Václavem Havlem při natáčení filmu Odcházení.

Kromě profese kameraman se uplatnil jako hudební skladatel seriálu Kde padají hvězdy, napsal hudbu k některým reklamám a je tvůrce hudby znělky AČK. V současnosti se významně věnuje fotografické tvorbě, zvláště fografii divadelní. Za svou kameramanskou práci získal v roce 2000 výroční cenu Asociace českých kameramanů a za dokument Jiří Stivín cenu MIDEM v Cannes v roce 1994. Ve své profesionální kariéře se vždy věnoval práci na filmu s určitou vědomou koncepcí, plným nasazením a vždy šel svojí originální cestou.

Porota Cen Asociace českých kameramanů za rok 2018 pracovala ve složení:

  • Jiří Svoboda – režisér
  • Kristián Hynek – kameraman
  • Antonín Weiser – kameraman
  • Petr Hojda – kameraman
  • Jiří Stivín – kameraman
  • Alena Prokopová – filmová kritička
  • Alois Fišárek – střihač

Na Cenu za vynikající kameramanské televizní dílo byly nominovány snímky:

VODNÍK – režie Viktor Tauš, kameraman Martin Douba
SEVER – režie Robert Sedláček, kameraman Jan Šuster
KLEC – režie Jiří Strach, kameraman Martin Šec
RAPL II – režie Jan Pachl, kameraman Marek Janda
BEZE STOPY – režie Vít Karas, kameraman Pavel Berkovič
MOST! – režie Jan Prušinovský, kameraman Petr Koblovský
DÁLAVA – režie Martin Mareček, kameraman Jiří Málek
CENTRAL BUS STATION – režie Tomáš Elšík, kameraman Ondřej Belica  

Porota se usnesla udělit:

Cenu AČK za vynikající kameramanské televizní dílo kameramanovi Martinu Doubovi za film režiséra Viktora Tauše VODNÍK

Porota se usnesla udělit Čestné uznání za kameru dokumentárního filmu CENTRAL BUS STATION kameramana Ondřeje Belicy a režiséra Tomáše Elšíka.

Na Cenu za vynikající kameramanské filmové dílo byly nominovány snímky:

NABARVENÉ PTÁČE – režie Václav Marhoul, kameraman Vladimír Smutný

Porota se usnesla udělit: Cenu AČK za vynikající kameramanské filmové dílo kameramanovi Vladimíru Smutnému za film NABARVENÉ PTÁČE režiséra Václava Marhoula.

Sponzory předávání Cen Asociace českých kameramanů jsou: Axius, s.r.o., Panavision, SONY, PFX, Samuelson, Vantage, Arri, ACE, Ochranná organizace autorská OOA-S, Dilia, Biofilms, Animation People, Achtung4K, Lampafilm Praha, UPP, MAT film Resort, KINOS, Manto Gallery, Panalux, SONY, Kino Lucerna a firma Sirdesign. Poděkování za podporu patří rovněž Ministerstvu kultury České republiky a partnerům, jimiž jsou Barrandov Studio a.s. a Česká televize.

Udílení cen proběhlo pod záštitou ministra kultury Lubomíra Zaorálka.

You may also like...