Premiéra čtvrté generace vozu ŠKODA FABIA. Větší, úspornější a bezpečnější
22 let od premiéry prvního modelu FABIA uvádí společnost ŠKODA AUTO na trh čtvrtou generaci tohoto oblíbeného vozu. Ten je poprvé postaven na modulární platformě MQB A0 koncernu Volkswagen a nabízí nejvelkorysejší prostor ve své třídě, vyšší komfort a mnoho nových asistenčních systémů. Nová FABIA se také může pochlubit tradičními přednostmi vozů ŠKODA, mezi které patří přesvědčivý poměr ceny a užitné hodnoty, vysoká funkčnost a mnoho Simply Clever prvků.
Thomas Schäfer, předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO, říká: „FABIA je nedílnou součástí našeho portfolia již více než dvacet let. Ztělesňuje také ústřední hodnoty značky ŠKODA. Čtvrtá generace má všechny předpoklady k tomu, aby pokračovala v úspěchu předchozích modelů. Nabízí vice místa než konkurenční vozy, skvělé možnosti konektivity, nové asistenční systémy a emocionální vzhled. Zkrátka vše, co řidič potřebuje – a ještě něco navíc.”
ŠKODA FABIA je poprvé postavena na modulární platformě MQB A0 koncernu Volkswagen, která umožňuje vytvořit větší vnitřní prostor. FABIA značně narostla a délkou 4 108 mm poprvé překonává hranici čtyř metrů. Objem zavazadlového prostoru, který byl i doteď největší ve své třídě, se zvětšil o dalších 50 l z 330 l na 380 l. Díky platformě MQB A0 je nová FABIA vybavena mnoha asistenčními systémy, které dosud nabízely spíše vozy vyšších tříd. Společně s vyšší torzní tuhostí karoserie tak FABIA přináší vysokou úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti.
Emocionální vzhled, nejlepší aerodynamika ve své třídě a dojezd vice než 900 km
Nová FABIA zaujme emocionálním vzhledem a sebevědomými proporcemi. Sportovní vzhled podtrhují ostře řezané přední světlomety a zadní světla s moderní LED technikou, která zdobí krystalické prvky. V interiéru s novým designem upoutají pozornost symetrická přístrojová deska se samostatně stojící centrální obrazovkou, horizontální dekorační lišty a digitální přístrojový panel nabízený na přání. Při uvedení na trh budou k dispozici výbavové stupně Ambition a Style. Později je doplní sportovní verze MONTE CARLO. Čtyři benzinové motory aktuální generace Evo koncernu Volkswagen pokrývají výkonové spektrum od 59 kW (80 k) do 110 kW (150 k). Díky nejlepší aerodynamice ve své třídě dosahuje FABIA součinitele odporu vzduchu cx 0,28. V kombinaci s 50l nádrží dostupnou na přání tak její dojezd činí více než 900 km v režimu WLTP. Premiéru ve voze ŠKODA má pět nových Simply Clever prvků.
Větší navenek, prostornější uvnitř
Ve srovnání s předchozími generacemi došlo u modelu ŠKODA FABIA k nárůstu všech rozměrů. Délkou 4 108 mm tak FABIA poprvé překonává hranici čtyř metrů. Přitom se téměř podařilo udržet hmotnost třetí generace. Ve srovnání s předchůdcem se délka zvětšila o 111 mm a rozvor o 94 mm na 2 564 mm. Vůz je nyní také o 48 mm širší – celková šířka činí 1 780 mm. Zvětšené rozměry rovněž znamenají, že je vůz prostornější uvnitř. Objem největšího zavazadlového prostoru ve své třídě, který nabízela již předchozí generace, dále narostl o 50 l na 380 l. Po sklopení zadních sedadel je pak objem 1 190 l.
Nové barvy, ambientní osvětlení a komfortní prvky známé z vozů vyšší třídy
Nové barvy přináší do interiéru modelu FABIA kontrastní švy a dekorační lišty v měděné a šedé barvě. Nové ambientní LED osvětlení, které je standardně součástí výbavového stupně Style, osvětluje dekorační lištu na přístrojové desce červenou a bílou barvou. Součástí ambientního osvětlení je také LED osvětlení středové konzoly vpředu, vnitřních klik předních dveří a LED čtecí lampičky vpředu a vzadu. Design interiéru završují volanty v novém designu. Kožený multifunkční volant a tříramenný sportovní multifunkční volant s pádly pro vozidla vybavená DSG jsou nabízeny na přání, stejně jako vyhřívaný volant a vyhřívané čelní sklo, které zaručuje dobrý výhled a vysokou úroveň bezpečí v zimních měsících. Obojí je v modelové řadě FABIA k dispozici poprvé – tyto komfortní prvky byly dosud vyhrazeny především vozům vyšších tříd.
Nové barvy karosérie a kola o průměru až 18″
Nová FABIA nabízí devět barev karoserie, mezi které patří také nové metalické odstíny oranžová Phoenix a šedá Graphite. Odstíny šedá Graphite a černá Magic jsou také použity jako kontrastní barvy pro střechu, kryty vnějších zpětných zrcátek a rámeček masky chladiče. Nabídka kol zahrnuje 15″ ocelová kola a devět kol z lehké slitiny o průměru od 15″ do 18″. Vrcholnou variantou jsou na přání nabízená černá leštěná 18″ kola Libra z lehké slitiny.
Digitální přístrojový panel nabízí pět režimů zobrazení
Poprvé je ve voze FABIA k dispozici na přání digitální přístrojový panel s 10,25″ displejem. Řidič může individuálně nastavit a volit mezi jednotlivými režimy zobrazení. K dispozici je klasický layout, který vychází ze standardních analogových kruhových ukazatelů, moderní uspořádání, redukované, rozšířené zobrazení a také sportovní režim s otáčkoměrem uprostřed, které je součástí na přání dostupného sportovního paketu. Tzv. „virtuální kokpit“ také zobrazuje loga rádiových stanic, obaly hudebních alb a uložené fotografie volajících. Dále je možné na displeji zobrazit mapu navigace s lištou pro přiblížení. FABIA je standardně vybavena analogovým kokpitem s trojrozměrnými ciferníky, dodatečnými kruhovými ukazateli teploty chladicí kapaliny a aktuálního stavu nádrže a Maxi DOT displejem, který zobrazuje také navigaci a rozpoznané dopravní značky.
Vrcholný infotainment Amundsen s navigací a hlasovým ovládáním s online podporou
Infotainment systém Amundsen má konfigurovatelný 9,2″ displej a disponuje navigací s online podporou. K volitelným prvkům patří také zřízení wi-fi hotspotu. Po připojení mobilního telefonu lze spustit službu pro streamování hudby. SSD disk s kapacitou 64 GB je určen k ukládání mapových podkladů, které lze online aktualizovat. Součástí výbavy je také ovládání gesty. Na přání lze objednat hlasové ovládání pomocí digitální asistentky Laury s online podporou. Laura rozumí pokynům v celkem 15 jazycích. K nabíjení dalších mobilních přístrojů slouží ve voze FABIA až pět USB-C konektorů. Jeden z nich se nachází u vnitřního zpětného zrcátka, kterým lze například napájet palubní kameru. O lepší hudební přednes se stará na přání dodávaný sound systém ŠKODA s dodatečným zesilovačem a subwooferem umístěným v zavazadlovém prostoru.
V případě nehody chrání cestující až devět airbagů
Součástí standardní výbavy jsou airbagy řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy a přední boční airbagy. Na přání jsou dále k dispozici kolenní airbag řidiče a zadní boční airbagy. Systémy uchycení ISOFIX a TopTether pro vnější zadní sedadla jsou součástí standardní výbavy. Na přání jsou dostupné také pro sedadlo spolujezdce. Příchytná oka systému TopTether na zadní straně opěradla sedadla spolujezdce a vnějších zadních sedadel slouží jako třetí bod k upevnění autosedačky.
Nová vrcholná motorizace s aktivním řízením válců
Čtvrtá generace vozu ŠKODA FABIA nabízí novou vrcholnou motorizaci. Čtyřválcový motor 1,5 TSI má výkon 110 kW (150 k) a je vybaven aktivním řízením válců (ACT). Systém vypíná v případě malé zátěže automaticky oba prostřední válce – což řidič téměř nepostřehne – a snižuje tak spotřebu a emise CO2. Všechny motory TSI modelu ŠKODA FABIA jsou vybaveny filtrem pevných částic. Čtvrtá generace modelu FABIA je výsledkem 22 let zkušeností společnosti ŠKODA AUTO ve třídě malých vozů. Od uvedení na trh v roce 1999 je FABIA díky dosud více než 4,5 milionů prodaných vozů karosářské verze hatchback a kombi důležitým pilířem úspěchu značky ŠKODA. Jedná se tak o druhý nejprodávanější vůz značky ŠKODA po modelu OCTAVIA a také o jedno z nejoblíbenějších vozů ve své třídě.
Čtvrtá generace modelu FABIA je výsledkem 22 let zkušeností společnosti ŠKODA AUTO ve třídě malých vozů. Od uvedení na trh v roce 1999 je FABIA díky dosud více než 4,5 milionů prodaných vozů karosářské verze hatchback a kombi důležitým pilířem úspěchu značky ŠKODA. Jedná se tak o druhý nejprodávanější vůz značky ŠKODA po modelu OCTAVIA a také o jedno z nejoblíbenějších vozů ve své třídě.
Foto: Škoda Auto