Přeprava zboží vlastními silami nebo externí firmou? Na co nezapomenout při rozhodování

Slibně rozjíždějící se start-upy nebo menší podnikatelé často ani neuvažují o tom, že by mohli využívat služeb externích firem pro přepravu svého zboží nebo komponentů potřebných pro výrobu. Pak je pro ně obvykle překvapením, že si mohou ušetřit starosti i náklady. Aspektů pro volbu interního nebo externího zajištění těchto služeb je však více.

Při rozhodování, zda přepravu outsourcovat, anebo ji řešit interně, je třeba zvážit řadu pro a proti. Někdy není lehké uvědomit si všechny souvislosti, které jsou důležité pro to, abychom se rozhodli správně.
Lukáš Novotný, obchodní ředitel Geis CZ, která pomáhá s přepravou a skladováním zboží začínajícím firmám i velkým korporacím, k tomu uvádí: „Velmi často se stává, že firmy zpočátku neumí správně vyhodnotit náklady na interní zajištění dopravy, obvykle je podhodnocují.

Sami se však podívejte na to, co je důležité při rozhodování zvážit:

1. Zaměření na business

Abyste měli čas a prostor věnovat se pravému jádru vašeho podnikání, outsourcing je ideální volbou. Nepotřebujete žádné nové zdroje nebo kapacity a zůstáváte maximálně flexibilní ve vašem oboru.
Zpozornět by však měly firmy, u kterých hrozí prozrazení know-how.

2. Změny v poptávce a sezónnost

V dnešní době je také velmi důležité myslet na rychlé změny v poptávce, ať už její růst, nebo, bohužel, i pokles. Jak budete reagovat v případě prudké změny v poptávce? Jak se poperete se sezónními výkyvy? Nebude vám chybět nebo naopak přebývat personál a technika? Jelikož se fixní náklady na dopravu outsourcingem přemění na variabilní, využitím externího dopravce můžete mít o starost méně.

Lukáš Novotný z firmy Geis CZ přibližuje pohled leadera na českém trhu: „Naše kapacity jsou díky rozsáhlé síti poboček, technickému zázemí, technologiím a dalším zdrojům natolik rozsáhlé, že bez problémů dokážeme pokrývat sezónní i jiné nečekané výkyvy. Covid nám v tomto směru přinesl další nové zkušenosti.“

3. Technické a technologické zázemí

Skladové zázemí, vozový park a jeho modernizace, sledování novinek na trhu, špičkové technické vybavení, využívání nejnovějších technologií, optimalizace procesů, riziko výpadku v případě poruchy zařízení nebo vozidla − to vše výrazně ovlivňuje náklady a čas na přepravu jedné zásilky. Dokážete posoudit, co vše potřebujete a zvládnete zajistit vlastními silami? Kolik vás bude vybrané řešení stát? A kolik by stálo u specializované firmy? Víte, jaký přepravní servis očekává váš zákazník? Dokážete mu ho nabídnout?

4. Personální zajištění

Pohled z hlediska personálu, jeho kvalifikace a kapacity, je velmi podobný, jako je tomu u ostatních zdrojů. Profesionální přepravce dokáže zajistit téměř vše, na co pomyslíte. Rozmyslete si, co konkrétně potřebujete, kolik vás to bude stát a zda je reálné to zvládnout interně. Kolik pracovníků budete potřebovat? Celý rok/měsíc/týden je poptávka stabilní, nebo musíte řešit výkyvy? Co když někdo onemocní? Má váš zaměstnanec umět zvládat běžnou agendu a k tomu občas zařídí něco ohledně přepravy, nebo se specializuje pouze na přepravu? Umíte si takového zaměstnance udržet, aby poskytoval vašim zákazníkům prvotřídní službu?

5. Možnost rozšíření kapacit

Představte si situaci, kdy se váš business rozjel do nečekaných rozměrů. Jistě máte velkou radost, zároveň na vás čeká spousta nových výzev. „Přesně v tuto chvíli nás oslovuje nejvíce firem a žádají nás o pomoc s přepravou ať už palet nebo celých vozů, zároveň hledají i nové možnosti skladování. Stále častěji potřebují zařídit třeba celní administrativu nebo řeší, jak zboží balit úsporněji a rychleji“ říká Lukáš Novotný z Geis CZ.
A co nenadálé výzvy? Kvůli krizi v námořní dopravě Geis svým klientům začal nově poskytovat i možnost kamionové přepravy z Číny. Cesta trvá kolem 20 dní, někdy i méně. Když zákazník spěchá, ale nechce se mu vynakládat nemalé prostředky na leteckou přepravu, volí tuto možnost. Dokážete vaše zboží přepravit do Číny nebo zpět sami?

6. Speciální a nestandardní služby

Potřebujete i něco navíc? Umíte si s tím poradit sami, potřebujete konzultaci, nebo přímo poskytnutí odborné služby? Jde o speciální obalový materiál, nestandardní palety, služby copackagingu, služby s přidanou hodnotou (VAS), dokončovací výrobní práce? Nebo něco jiného? Velcí přepravci jsou obvykle na tyto situace dobře připraveni. Tomáš Körner, vedoucí produktu Obaly ze společnosti Geis CZ, přibližuje, co vše je možné: „Přeprava křídla ultralehkého letadla do zámoří nebo součást turbíny remorkéru o hmotnosti 56 tun? My si poradíme skutečně se vším.“ Ve světle všech aspektů rozhodování je třeba dobře posoudit celkovou nákladovou náročnost, ale také neekonomická kritéria, jako například administrativní zátěž a možnost jejího zvládání.

U specializovaných firem se často můžete těšit i na spolehlivost a férový vztah. Zásadní jsou však zkušenosti, které jsou tím, co významně urychluje a zlevňuje celý proces. Někdo jiný za vás totiž už mnohokrát vyzkoušel, co funguje a co ne. Jak říká obchodní ředitel společnosti Geis CZ Lukáš Novotný: „Největší hráč na trhu neznamená nutně továrnu s unifikovaným a nepružným produktem či službou. My si naopak na individualizovaném přístupu zakládáme. Nechceme, aby naši klienti byli jen číslem ve skladu. Řešíme vždy to, co potřebují zákazníci, a tomu se plně přizpůsobujeme. S našimi kapacitami to není nic těžkého. Navíc se vždy snažíme zákazníkům i poradit, protože jimi vybrané řešení nemusí být dle našich zkušeností vždy to nejefektivnější.“

You may also like...