Pro velký zájem přidává Balet Národního divadla nový odpolední termín představení bpm
O neopakovatelné energii, hledání svobody a fúzi nejrůznějších tanečních stylů je představení bpm Baletu Národního divadla, které přivádí na jeviště historické budovy ND trojici děl choreografů: Sharon Eyal a Gai Behar, Eyal Dadon a Yemi A.D. Pro velký zájem ho mohou diváci shlédnout také v mimořádném odpoledním představení – v sobotu 25. června od 15:00 hod.
Beats per minute (bpm) znamená počet úderů za minutu – v rytmu hudby, v pohybu nebo při tlukotu lidského srdce. Všechny významy se spojují v novém programu, který uvádí dílo BILL izraelského tvůrčího týmu Sharon Eyal a Gai Behar a dvě světové premiéry, choreografii ARTZA Eyala Dadona, rovněž tvůrce z Izraele, a BOHEMIAN GRAVITY českého choreografa a kreativního producenta s nigerijskými kořeny Yemiho A.D.
Eyal Dadon (1989) je vycházející hvězdou současného izraelského tance, jako tanečník se etabloval v souborech Kamea Dance Company, a především Kibbutz Contemporary Dance Company, kde začal záhy choreograficky tvořit. Aktuálně je uměleckým šéfem vlastního souboru Sol Dance Company, s nímž vystupuje po celém světě, a současně autorem řady originálních děl pro soubory jako moskevské Divadlo Stanislavského a Němiroviče-Dančenka, italské Aterballetto či Gärtnerplatz Staatstheater v Mnichově.
V Praze vytvořil dílo ARTZA, k němuž rovněž složil hudební doprovod. Výkřik artza v hebrejštině znamená zhruba totéž, co český povel lehni, který se používá při psím výcviku. Autor se obrací k vnitřnímu zvířeti, které si každý neseme v sobě a neustále krotíme ve snaze nalézt rovnováhu mezi naplňováním společenských konvencí a potřebou volnosti.
„Nemohu divákovi říct, co má cítit, ale rád bych, aby přemýšlel a hledal své vlastní významy a odpovědi na otázky. Nakolik nás společnost svými pravidly drží v metaforické kleci, nakolik se jí dobrovolně podvolujeme, proč něco takového děláme a jak věrní sami sobě ve skutečnosti jsme,“ dodává Dadon.
Yemi A.D. (1981) své choreografie dosud vytvářel především na poli světového šoubyznysu, jak tomu bylo například při dlouhodobé spolupráci s uznávaným americkým rapperem Kanyem Westem na jeho mezinárodních turné a předávání cen MTV, při spolupráci s americkou televizní stanicí CBS nebo celosvětové kampani pro Apple. V Národním divadle a na výsostně divadelním typu scény jde tedy o jeho debut, který považuje za významný milník ve své tvorbě.
S Baletem ND uvedl Yemi A.D. světovou premiéru svého nového díla Bohemian Gravity s podtitulem Searching for Freedom. Hudbu vytvořil NobodyListen a kostýmy módní návrhářka Liběna Rochová. Tomáš „Tommy“ Pražák zaručil akrobatickou průpravu tanečníků a v Londýně žijící oceňovaná fotografka Eliška Sky se ujala scénografie.
Přívlastek bohemian v představení prezentuje svobodomyslnost a touhu po volném a ničím neomezeném pohybu, gravity pak opozitum, v němž lze na jednu stranu spatřovat limit, který nám v rozletu brání a nutí nás držet se vlastních kořenů, na druhou stranu právě díky gravitaci si potřebu „vzlétnout“ uvědomujeme a prahneme po ní. Další paralelu představuje druhý možný výklad anglického slova bohemian, který v překladu může vyjadřovat také cosi českého.
„Velmi rád propojuji nejrůznější taneční styly, nevnímám interpreta jako nepopsaný list papíru, chci vědomě vycházet z jeho zkušeností, znalostí a prožitků. Někdy se spolehnout na známé vzorce, jindy je rozbourat,“ říká Yemi A.D.
Sharon Eyal (1971) je světovou hvězdou současného tance. Kariéru započala jako tanečnice a následně rovněž choreografka a pomocná umělecká ředitelka Batsheva Dance Company. V roce 20013 založila spolu se svým partnerem Gaiem Beharem soubor L-E-V Dance Company, s nímž s úspěchem hostuje po celém světě, tuzemští diváci její dílo mohli vidět i v rámci festivalu Tanec Praha v roce 2019. Je držitelkou několika prestižních cen jako Fedora – Van Cleef & Arpels Prize nebo Landau Prize. Její choreografie uvádí věhlasné soubory včetně Nederlands Dans Theater, Opéra de Paris nebo Staastoper Berlin.
Balet ND uvádí její ve světě etablovanou choreografii Bill z roku 2015. Toto dílo v sobě nese jasný choreografčin rukopis – techno hudbu dvorního skladatele Oriho Lichtika, přiléhavé celotrikoty odhalující každý sval tanečníkova těla, minimalistický, syrový pohybový slovník i zvláštně absurdní atmosféru. Hlavním motivem díla je role jedince ve společnosti, což posilují repetitivně, na první pohled unisono prováděné pohybové sekvence, jednotné kostýmy i líčení. O to silněji poté rezonují větší i menší výkyvy proti zdánlivému normálu.
„Miluju unisono, které je ale trochu pokřivené. Stejní lidé, stejný pohyb, stejné načasování, ale přesto jiné,“ doplňuje k tomu choreografka.
ARTZA
Choreografie, koncept: Eyal Dadon
Spolutvůrce: Tamar Bar Lev
Hudba: Eyal Dadon
Scéna: Eyal Dadon
Kostýmy: Bregje van Balen
Světelný design: Daniel Tesař
Dramaturgie: Liran Michaeli
BOHEMIAN GRAVITY
Choreografie: Yemi A.D.
Hudba: NobodyListen
Aranžmá orchestru: Jan Šikl
Hlavní asistent choreografie: Tomáš „Tommy“ Pražák
Scéna: Eliška Sky
Světelný design: Eliška Sky, Lunchmeat Studio, Daniel Tesař
Kostýmy: Liběna Rochová
Asistenti choreografie: Michaela Kadlčíková, Anastasiya Piatrenka, Tomáš Böckl
Management Yemiho A.D.: Petr Bogdálek
Producent: Jozef Pavleye
Produkce: Lucie Snášelová
Dílo Bohemian Gravity vzniklo díky podpoře Nadace PPF.
Mediálním partnerem Yemiho A.D. je VOGUE
BILL
Choreografie: Sharon Eyal a Gai Behar
Hudba: Ori Lichtik
Scéna a kostýmy: Sharon Eyal a Gai Behar
Světelný design: Sharon Eyal, Avi Yona Bueno (Bambi)
Asistentka choreografie: Mariko Kakizaki
Foto: Serghei Gherciu