Program Národního technického muzea svátek 28. září
Národní technické muzeum zve na státní svátek 28. září 2021 na jízdy parního vozu M 124.001 „Komarek“ ze sbírky NTM do Dobrušky a na prezentaci historického vozu Aero 50 HP a ukázku edukačních aktivit na Den otevřených dveří na Ministerstvo kultury ČR do Nostického paláce.
Národní technické muzeum a Společnost pro revitalizaci místních drah pořádají na státní svátek 28.9. 2021 jízdy parního vozu M 124.001 „Komarek“ ze sbírky NTM a motorového vozu M 131.1228 „Hurvínek“. Akce proběhne na trati č. 026 Opočno pod Orlickými horami-Dobruška u příležitosti odložených oslav 700. výročí první písemné zmínky o Dobrušce a k 72. výročí předání „Komarka“ z Dobrušky do Národního technického muzea.
Jízdenky se prodávají ve vozech. Přeprava jízdních kol, kočárků, invalidních vozíků, spoluzavazadel a zvířat není možná. Kapacita vozů je omezená. Respektujte platná nařízení ministerstva zdravotnictví.
Na Dni otevřených dveří na Ministerstvu kultury ČR Národní technické muzeum představí svůj provozní exponát – automobil Aero 50 HP. Návštěvníci si budou moci vyzkoušet některé z aktivit programu k výstavě „Jak se měří svět“. Za pomoci replik historických pomůcek si zkusí změřit hvězdný čas či výšku nebeských těles, z pozemních měření vyzkouší např. vytyčení pravého úhlu pozemku či zjišťování vzdálenosti k neznámému bodu na základě podobnosti trojúhelníků. Seznámí se také s aktivitami, kterými NTM reagovalo na období pandemie, kdy byly uzavřeny školy i muzeum, a které měly velký úspěch, konkrétně se soutěžemi do škol.
Foto: NTM
Parní motorový vůz M124.001 vyrobila v roce 1903 smíchovská továrna Ringhoffer pro místní dráhu Česká Lípa–Kamenický Šenov. V roce 1905 byl do vozu vestavěn nový kotel soustavy Allison-Komarek, díky kterému se vůz stal provozně spolehlivým a dostatečně výkonným. Nejvíce je vůz spjat s tratí Opočno–Dobruška, kde s přestávkami jezdil od roku 1910 až do roku 1946.
Automobil Aero 50 HP s kapalinou chlazeným dvoudobým dvoulitrovým čtyřválcem pohánějícím přední kola byl největší a nejvýkonnější vůz pražské továrny Aero. Dosahoval maximální rychlosti 125 km/h a vyráběl se od roku 1936 v několika provedeních otevřených a uzavřených karosérií, z nichž asi nejatraktivnější byl otevřený dvousedadlový roadster.