Projekt Domy sobě a skupina Veolia se zaměřily na slepá místa na mapě fotovoltaiky v ČR
Rozšířit využívání solární energie i do segmentu bytových domů je cílem projektu Domy sobě. Jako jediná firma u nás se zaměřuje na fotovoltaiku a další úsporné technologie a služby výhradně pro bytovky, činžáky, panelové domy a další typy bytových domů v České republice. Zvýšení povědomí o výhodách fotovoltaiky pro SVJ a bytová družstva má během října a listopadu 2023 napomoci reklamní kampaň „Dáváme zelenou fotovoltaice pro bytové domy“.
„Na fotovoltaiku pro bytové domy se v rámci skupiny Veolia nedíváme primárně jako na obchodní příležitost, ačkoli ten trh je téměř nevyužitý. Tento segment bydlení vnímáme jako unikátní zejména v rámci snahy o podporu udržitelných zdrojů energie a snižování emisí. Jedna instalace nabídne solární energii desítkám bytů současně, navíc často ve stárnoucích budovách, kde je zlepšení energetické náročnosti vítané. Jak pro obyvatele díky nemalým úsporám za energie, tak z obecně ekologického hlediska,“ říká Marek Antl, obchodní ředitel společnosti PT Koncept, která je v rámci značky Veolia zaměřená na úsporný energetický management a podporu udržitelných řešení. Jedním z nich je právě projekt Domy sobě.
Fotovoltaika pro bytové domy je v ČR mimořádně náročný segment. Vedle klasických instalací pro rodinné domy nebo firemní sektor je FVE pro SVJ a bytová družstva stále spíše výjimkou. Velkým problémem je nedostatečná legislativa. Lex OZE I, pokládající první pravidla tzv. komunitní (sdílené) energetiky, vstoupil s velkým zpožděním v platnost teprve 1. 1. 2023. A Lex OZE II, který bude fungování energetických společenství definovat podrobněji, teprve na schválení čeká. „Neříkáme, že se má schvalování zákonů v této oblasti uspěchat. Naopak. Pokud má být legislativa funkční, musí být jasná a srozumitelná. Poslední, co potřebujeme, jsou nesrozumitelné zákonné normy, které kvůli nejasnému výkladu všechno ještě zkomplikují,“ říká ředitel projektu Domy sobě Stanislav Gaj.
„Chybějící legislativa je pro nás problém hlavně v tom, že u fotovoltaiky pro bytové domy extrémně komplikuje administrativu. Nejen, že oproti FVE pro rodinný dům potřebujete nepoměrně víc razítek a povolení, ale navíc jsou na většině míst naše projekty první, které místní úřady a instituce schvalují. Nemají přitom ani jasně daná pravidla, ani vlastní praktickou zkušenost. Není pak divu, že papírování zabere dlouhé měsíce. A nemůžeme se divit ani tomu, že se do fotovoltaiky pro bytové domy firmy úplně neženou,“ dodává ředitel.
V ČR přitom podle aktuálních údajů bydlí v bytových domech přes 50 % obyvatel, počet budov přesahuje 200 tisíc a zhruba 80 tisíc z nich jsou pomalu stárnoucí panelové domy, které mají pro střešní fotovoltaiku naprosto ideální podmínky. „Domy sobě jsou jedním z hlavních partnerů UKEN. Jejich přínos je pro nás nedocenitelný, zejména v oblasti praktických zkušeností se zaváděním sdílení. Jejich podněty využíváme při navrhování nutných změn v legislativě, společně jsme prosadili do budoucího Lex OZE II už spoustu praktických vylepšení,“ říká vedoucí dotační pracovní skupiny pro financování sdílené energetiky z Unie komunitní energetiky (UKEN) Ondřej Pašek.
Kampaň „Dáváme zelenou fotovoltaice pro bytové domy“ je podle společnosti Veolia motivovaná zejména snahou dál podpořit rozvoj fotovoltaiky v rámci bytových domů, a samozřejmě obecně informovat o výhodnosti energeticky udržitelných řešení. Hlavním sdělením kampaně je ostatně možnost ušetřit na energiích až 50 % měsíčně. A to díky kombinaci fotovoltaiky a dalších úsporných řešení, jako je například sloučení odběrných míst, které umožňuje bytovým domům úsporu na poplatcích. Kampaň poběží během konce října a listopadu zejména na online médiích, ale její součástí je i radiospot a instalace na venkovních nosičích.
Domy sobě jsou společný projekt skupiny Veolia a venture buildingové společnosti Creative Dock. Domy sobě za zaměřují výhradně na fotovoltaiku a další úsporná energetická řešení pro bytové domy, a to už od roku 2020.