Proměny značky Dacia
Automobilka Dacia, která od svého vzniku v roce 1966 neustále ruší zavedené zvyklosti, se dnes představuje v nové podobě a je stále více sebevědomá, současná a autentická. Dacia si hodlá nadále udržet charakter dostupné značky, ale bude o trochu více „cool“. Pro ještě hlubší snížení výrobních nákladů a rozsáhlejší využití technologií napříč celou skupinou Renault vytvoří spolupráci s ruskou Ladou, čímž bude maximalizována efektivita vývoje a produkce nových modelů obou značek.
Klíčovým prvkem bude přechod z používání současných čtyř platforem na jedinou flexibilní platformu CMF-B (již používanou třeba u Renaultu Clio, SUV Arkana i nové Dacie Sandero). Tímto využitím modely Dacie i Lady nabídnou alternativní pohonná ústrojí. Kromě LPG, které najdeme u obou značek, se dostane Dacia také k hybridní technice E-Tech, která se postupně rozšiřuje v portfoliu modelů Renault.
Nová kapitola v historii Dacie
Ve svém strategickém plánu z počátku letošního roku Dacia oznámila, že se zahajuje nová etapa její historie. Ta nyní nabývá konkrétní podoby se změnou její image: nové logo, nový znak, nové barvy, nové území…, aniž by však popírala své kořeny. Recept, který je zdrojem úspěšnosti značky, zůstává stejný, ale dnes se značka představuje v nové podobě, aby potvrdila své přednosti spočívající v jednoduchosti, autentičnosti a síle, a to stále za přijatelnou cenu.
Generální ředitel Denis Le Vot hovoří o Dacii jako o značce, jež „neustále znovu definuje to nejdůležitější v automobilovém průmyslu“. Značka, která spojuje „dostupné“ a „atraktivní“. Stále jedinečná pozice na trhu, jež by měla v dalších letech posílit.
Ztělesňuje ji nový logotyp a nový znak, symboly jednoduché značky, která se prosazuje. Oba dva tyto prvky byly vytvořeny vlastním týmem designerů s cílem vyjádřit podstatu značky, základ Dacie od jejího vzniku.
Nové symboly značky
Hlavní součástí nové vizuální identity je logotyp vyvolávající na první pohled dojem síly a stability. Kresba písmen je záměrně minimalistická – D je obrácené C – s cílem vizuálně vystihnout střídmého a mazaného ducha značky. Tato geometrická forma logotypu zanáší do sledu písmen pohyb inspirovaný mechanikou.
Pokud jde o základ loga, tak znak představuje spojení D a C jakožto dvou dílů, spojených a dohromady vytvářejících článek řetězu, symbol pevnosti a spojení. Znak, který je výrazným grafickým prvkem, umožní snadno, a dokonce i na dálku rozpoznat značku.
Oba dva silné prvky jsou jednoduché a čitelné a vypadají přirozeně, aby s jistotou připomínaly solidnost vozidel Dacia, jež jsou každodenním společníkem pro miliony zákazníků. Celá grafická forma je záměrně očištěná, aby připomínala, že Dacia je značkou, soustřeďující se na to nejdůležitější. Různé prvky tvořící grafickou formu přispívají ke koherenci celku a současně umožňují vytvořit doplňkové digitální obsahy. V rámci celkového duchu značky je tento grafický systém současně silný a flexibilní. Například úkolem špičky vytvořené v logotypu písmenem D je nasměrovat pohled na to nejdůležitější a vyjádřit pohyb značky zaměřené jednoznačně na budoucnost.
Převlek do zelené barvy
Barevná paleta, která se soustředí kolem zelené khaki, evokuje blízkost s přírodou, jež je výrazným orientačním bodem pro zákazníky a zdůrazňuje i terén, kde vozidla Dacia, jako ikonický Duster, plně využijí své schopnosti. Zelená khaki je doplněna o další „přírodní“ a přírodě blízké barvy – tmavou khaki, terracotu, pískovou, oranžovou a jasně zelenou.
Duch značky je vyjádřen také v novém ikonografickém přístupu symbolizujícím potřebu svobody, návratu ke kořenům a soustředění se na to, co je opravdu podstatné a oproštění se od toho, co je nadbytečné.
Realizace po etapách
Od června 2021 bude nová identita značky prezentována na různých komunikačních kanálech: weby značky, reklama, brožury… Prodejny Dacia budou na novou identitu značky přecházet postupně od začátku roku 2022. Pokud jde o vozidla, tak na nich bude nové logo a znak od druhého pololetí roku 2022.
Sedm nových modelů
Napříč Daciií a Ladou můžeme do roku 2025 čekat celkem sedm nových modelů, přičemž poprvé se rumunská značka pustí také do segmentu C-SUV. Díky svému know-how chce ovšem udržet cenu takového modelu o segment níže. Nepřekvapí, že model stejné kategorie uvede i Lada, kdy máme od ruské značky čekat v roce 2024 i novou generaci Nivy.
Dacia je rumunská značka automobilů založená v roce 1966. Název Dacia je odvozen od starověkého území Dácie v Rumunsku, kde žil kmen Dáků. Automobilka byla založena s pomocí francouzského Renaultu a posláním značky byla výroba rodinných a dostupných vozů. Roku 1999 byla značka Dacia koupena Renaultem a začala i modernizace výrobních závodů. Ústředí značky je v rumunském městě Mioveni a dnes jsou vozy značky Dacia k prodeji v 44 zemích světa.
Bohumil Brejžek
Foto: Dacia