Prototyp Renault 5: Znovuzrození kultovního vozu
V rámci nového strategického plánu „Renaulution“ si chce francouzský Renault ještě více upevnit svou pozici vedoucí značky na trhu elektromobilů v Evropě. Do roku 2025 chystá sedm nových elektrických vozů, a jak to vypadá, inspiraci pro jejich lákavý styl hledá také v minulosti. Kultovní hatchback 5 tak zřejmě čeká znovuzrození s bateriemi v podlaze.
Duše značky spočívá v jejích kořenech. Aby značka znovu objevila duši slavných časů, musí se s ní opět spojit a čerpat inspiraci, bez zbytečného lpění na minulosti. To je role prototypu Renault 5, ukázat, že moderním přístupem k oblíbenému a klíčovému vozu, Renault v Evropě demokratizuje elektromobily.
Modernější než kdy dříve
Prototyp Renaultu 5 je roztomilý městský vůz, který vede jeden z nadčasových úspěchů značky Renault do budoucnosti s moderním, 100% elektrickým pohonem. Zachoval si zábavnou, krizi odolávající zlomyslnou stránku se žlutými kontrasty. Designérský tým Gillese Vidala se nechal inspirovat světoznámým kultovním modelem z minulosti Renaultu, modelem R5. Prototyp Renault 5 přebírá silné rysy původního designu. Moderní přístup je patrný také na zvolených povrchových úpravách a materiálech, které jsou inspirovány světy elektroniky, nábytku a sportu.
Moderní futuristický design
Model R5 je okamžitě rozeznatelný a díky modernímu zpracování linií a zarovnaných povrchů s futuristickými detaily (světla, přední maska…) výsledek rozhodně odráží ducha současné doby. ,,Design prototypu Renault 5 vychází z kultovním modelu našeho dědictví, z modelu R5. Tento prototyp jednoduše ztělesňuje modernost, vozidlo aktuální pro svou dobu: městské, elektrické, atraktivní,” říká ředitel designu Renault Gilles Vidal.
Stylingové prvky převzaté z původního designu skrývají moderním způsobem velmi moderní funkce: sání vzduchu na kapotě skrývá dvířka pro nabíjení, v zadních světlech se nachází aerodynamické klapky, a mlhová světla v nárazníku jsou také denními světly. Na boční mřížce, kolech a zadním logu je dokonce odkaz na původní „5“. Přední část a textilní střecha vycházející ze světa nábytku jsou plné ,,francouzského šarmu”, náznaku rošťáctví, charakteru, který chytá za srdce. Přední a zadní loga se rozsvěcují, čímž vůz „ožívá“.
Zajímavostí je také francouzská vlajka ve zpětných zrcátkách, která podtrhuje charakteristiku „vyvinuto ve Francii“, osvětlení opěrky hlavy a jméno zobrazené na malé průhledné obrazovce na palubní desce.
O technice prototypu Renaultu 5 nejsou zatím známé žádné podrobnosti, ale jak uvedl výkonný ředitel společnosti Luca de Meo, mělo by jít o elektromobil, který bude za svou cenu dostupný mnoha lidem. Konkrétní doba, kdy by se 5 mohla dostat do sériové výroby, také nebyla oznámena, jisté je však, že se bude vyrábět ve Francii. Potvrdil to prezident Renaultu Jean-Dominique Senard v rozhovoru pro francouzský televizní kanál BFM Business když řekl, že se bude vyrábět v závodě v Douai, jenž byl otevřen v roce 1970 a kde se vyráběla původní „pětka“ v letech 1974 až 1981.
Bohumil Brejžek
Foto: Renault