Prototyp vozu Škoda Fabia RS Rally2 předán do sbírek Národního technického muzea

Škoda Auto slavnostně předala do sbírek Národního technického muzea jeden ze dvou prototypů vozu Škoda Fabia RS Rally2, vyvíjený pro asfaltové tratě. Více než 120 let úspěchů mladoboleslavské společnosti v motorsportu připomíná v NTM i motocykl L&K CCR, z něhož byl vyvinut vítězný stroj z šampionátu v Dourdanu 1905, a dále otevřený vůz L&K RK/M, s nímž před 110 lety triumfoval slavný Alexander ‘Saša’ Kolowrat. 

Michael  Oeljeklaus, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast Výroby a logistiky, zdůrazňuje: „Závodní verze vozu Škoda Fabia se na mezinárodních tratích rallye úspěšně prosazují již desítky let, což se projevuje velmi působivě: Naše společnost a Česká republika jsou v automobilovém průmyslu po celém světě známé velkou technickou kompetencí, mimořádnou precizností výroby a maximální spolehlivostí. Současný vůz Fabia RS Rally2 má veškeré předpoklady k tomu, aby navázal na úspěchy svého předchůdce a v následujících letech utvářel dlouholetou tradici naší značky v motoristickém sportu. Těší mě, že dnes předáváme jeden ze dvou prototypů do sbírky vozidel Národního technického muzea, a tak zároveň udržujeme naše dlouholeté partnerství s touto výjimečnou kulturní institucí.“

Škoda Fabia Rally2 jde ve stopách jednoho z nejúspěšnějších vozů kategorie Rally2 posledních let. Škoda Motorsport vyvinula pro tento vůz nový motor, dále vylepšila ovladatelnost, pohonné ústrojí a elektroniku a v neposlední řadě znovu zvýšila bezpečnost posádky. Rozsáhlé testování na asfaltu, šotolině a ledu, stejně jako za rozmanitých povětrnostních podmínek přineslo rallyové novince optimální vyladění, aby mohla úspěšně usilovat o vítězství a tituly v rukou zákaznických týmů.

Johannes Neft, člen představenstva Škoda Auto za oblast Technického vývoje, dodává: „Návštěvníky NTM jistě zaujmou inovativní technická řešení vozu Fabia RS Rally2, například bezpečnostní rám z celkem 35,8 metru vysokopevnostních ocelových trubek. Za litými 18palcovými koly jsou vidět brzdové kotouče s optimalizovaným vnitřním chlazením, přední mají průměr 355 mm a zadní 300 mm. Dále bych rád upozornil na novou kinematiku podvozku, zvýšenou odolnost komponent, zlepšenou funkčnost diferenciálu nebo zvýšenou účinnost převodovky. Škoda Fabia RS Rally2 je navržena tak, aby obstála i v extrémních provozních podmínkách.“


Vůz Fabia RS Rally2 pohání přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru. Vychází z motoru 2,0 TSI z rodiny benzinových TSI jednotek EA888, uplatňujících se mimo jiné i pod kapotou modelů RS. Aktuální verze motoru má výkon přibližně 214 kW (289 k). Maximální točivý moment 430 Nm je přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím optimalizované sekvenční pětistupňové převodovky a diferenciálů. Širší karoserie a delší rozvor napomáhají k lepšímu rozložení hmotnosti.

Karel Ksandr, generální ředitel Národního technického muzea, uvádí: „Předání vozu Škoda Fabia RS Rally2 je dalším milníkem dlouhodobé úspěšné spolupráce mezi NTM a firmou Škoda Auto. Již Václav Klement, spoluzakladatel a vizionář mladoboleslavské společnosti, položil v roce 1935 základy naší sbírky darováním prvních tří motocyklů. Nechyběl mezi nimi sportovní dvouválec Laurin & Klement (Slavia) CCR, z něhož byl odvozen závodní speciál pro Václava Vondřicha, vítěze neoficiálního mistrovství světa ve francouzském Dourdanu v roce 1905. Magnetem naší stálé expozice je také velký otevřený vůz L&K RK/M, s nímž před 110 lety dosáhl řady úspěchů Saša Kolowrat, nebo závodní Škoda 130 RS, nejúspěšnější poválečný československý sportovní vůz. Velmi zajímavá je rovněž formule Škoda F3 z roku 1966, která překonávala rychlost 200 km/h. Tento úspěšný závodní vůz vycházející z komponentů sériové Škody 1000MB patřil k našim nejúspěšnějším závodním automobilům. Vůz byl do NTM darován automobilkou již na počátku 70. let. Formule Škoda F3 je momentálně uložena v depozitáři, ale nově získaný vůz Škoda Fabia RS Rally2 mohou návštěvníci vidět vystavený v expozici.“

Foto: Škoda Auto

You may also like...