Průzkum Savills: Evropský potravinářský trh čeká významný růst
Podle průzkumu společnosti Savills „European Grocery Market 2024“ má evropský potravinářský sektor v nadcházejících letech pozitivní vyhlídky na růst. Zlepšující se důvěra spotřebitelů, zpomalení inflace a předpokládaný růst maloobchodních tržeb jsou příznivými signály pro spotřebitele, maloobchodníky i investory. Z evropských zemí je nejvyšší nárůst maloobchodních tržeb v roce 2025 očekáván v České republice a Belgii, v obou případech je předpokládáno 6% zvýšení.
„V České republice se maloobchodní tržby za potraviny meziročně zvyšují již šestý měsíc v řadě. V meziročním srovnání také rostou i celkové roční tržby jednotlivých řetězců a většina z nich proto pokračuje v expanzi do nových lokalit i v navyšování počtu prodejen ve větších městech. Nejhustší síť prodejen má v České republice Penny Market, ale nejvyšších ročních tržeb dosahuje již několik let Lidl, následovaný Kauflandem. V budoucnu (nejdříve v roce 2025) by konkurenci v sektoru potravin mohl rozšířit i polský diskontní řetězec Biedronka, který již připravuje brzký vstup na slovenský trh. Zároveň s expanzí nadnárodních řetězců však dále dochází k zániku menších nezávislých prodejen potravin, které nejsou součástí žádné maloobchodní sítě, a to především v malých obcích,“ říká Lenka Pechová, Senior Research Analyst v Savills.
James Burke, Director, Global Cross Border Investment v Savills, dodává: „Nedostatek investičních příležitostí může sice omezit počet transakcí, ale aktivitu na trhu podpoří transakce jako prodej nemovitostí a jejich zpětný pronájem původním majitelem, či fúze a akvizice. Očekáváme, že bude pokračovat konsolidace portfolií, protože velcí hráči se snaží zvýšit svoje podíly na trhu s potravinami.“
Výnosy ze supermarketů zůstanou po zbytek roku stabilní, v Evropě v průměru dosahují 5,90 % a v České republice kolem 6,25 %. Ale v důsledku poklesu úrokových sazeb v celé Evropě začnou v roce 2025 výnosové míry posilovat a investoři budou na maloobchodním trhu aktivnější. Podle Savills spotřebitelé začínají upřednostňovat menší prodejny, což vede k tomu, že se řada řetězců zaměřuje na navýšení počtu menších expresních obchodů v centrech měst, a naopak zmenšuje plochy velkoformátových hypermarketů. Samostatné prodejny také umožňují spotřebitelům menší a častější nákupy v blízkosti jejich bydliště, tím se však stali mnohem závislejšími na tom, co je v jejich okolí k dispozici. Některé řetězce proto přehodnocují svoji působnost v kategorii hypermarketů.